Formule 1 míří na okruh do Barcelony, který nabízel tradičně velmi nudné závody, během nichž by vám na spočítání všech předjížděcích manévrů stačily prsty jedné ruky. To se letos ale změní. Čím je zajímavý Circuit de Catalunya a jaké jsou jeho parametry?
Trať v Barceloně je týmům velmi dobře známá - vždyť zde letos s novými vozy již dvakrát testovaly, o nastavení svých vozů mají tedy velmi dobrou představu. Proto ti, kteří mají sofistikované simulátory, zde nebudou v až tak velké výhodě.
Nedělní Velká cena Španělska je vypsána na 66 kol, což při délce okruhu 4 655 m představuje celkovou vzdálenost 307,104 km. Jezdí se ve směru hodinových ručiček, 9 zatáček je pravotočivých, 7 levotočivých. Průměrný úhel zatáček činí 116°, v nejrychlejší třetí z nich dosahují piloti rychlosti 250 km/hod a po dobu 3 sekund zažívají přetížení 3,4 G.
Mapa okruhu, zdroj: Formula1.com
Okruh se nachází v nadmořské výšce 129 m, teploty zde loni dosahovaly 20 °C (vzduch) a 33 °C (trať), vlhkost byla 40% a tlak 994 hPa, vál severovýchodní vítr o rychlost 4,2 m/s.
I přes 1 047 m dlouhou rovinku jsou vozy nastaveny kvůli vnitřní části a zejména kvůli 3., 9. a 16. zatáčce na vysoký přítlak, aerodynamický výkon je zde velmi důležitý, obrazně odděluje zrno od plev.
Předpověď slibuje hezké počasí
V oblasti nastavení zavěšení se týmy soustředí na přilnavost uprostřed zatáčky (mid-corner grip). V rychlých zatáčkách první části důležité dobré vyvážení, ve druhé stabilita při brzdění (zvláště za vysokých teplot při vysoké degradaci pneumatik v 10. zatáčce) a schopnost jezdit přes obrubníky (14. a 15. zatáčka). Letos se v 8. zatáčce změnil obrubník, vozy zde již nebudou moci jezdit tak zeširoka, jako loni. Světlá výška se nastavuje dle dotyků s vozovkou (bottoming) při brzdění do první zákruty.
Vozy naplno akcelerují již před poslední zatáčkou (na počátku závodu s plnou nádrží to však nebude možné), 16 vteřin tedy jedou naplno 1,14 km úsek, na jehož konci budou letos dosahovat díky DRS rychlosti kolem 325 km/hod. Loni zde nejvíce naměrili Felipemu Massovi na Ferrari: 312,2 km/hod. Celkově zde piloti stráví s plynem na podlaze podprůměrných 60,8 % času okruhu.
DRS zóna zde bude jedna z nejdelších, se kterou jsme se zatím setkali: 830 m. Začínat bude na startovní/cílové čáře, měření vzdálenosti pro využívání nastavitelných zadních křídel v závodě se nachází na první safety-car čáře před 16. zatáčkou.
Krátce po startu loňské Velké ceny Španělska
Boxová ulička v Barceloně měří 367 m, ztráta za její průjezd při rychlosti 100 km/hod představuje 16,4 vteřiny. Ve 3 z 6 závodů zde vyjížděl safety-car.
Opotřebení pneumatik je střední. Nejvíce je zatěžovaná levá přední pneumatika v rychlé a dlouhé třetí zatáčce, kde na ní působí vysoké boční přetížení. Pirelli letos přiveze měkkou (tzv. option, žlutá barva) a tvrdou (prime, stříbrná barva) směs, stejně jako loni Bridgestone. Více dostávají zabrat brzdy: na nich piloti tráví 15,7 % času.
Středně hrbolatá trať není náročná na motor ani převodovku. Maximální výkon motoru je důležitý na dlouhé rovince, na výjezdu z pomalých zatáček na konci, kde rychlost klesá na 75 km/hod, je důležitá dobrá trakce a ovladatelnost. Nároky na chlazení jsou průměrné. Převodovku během jednoho kola čeká 40 změn rychlostních stupňů.
Vozy zde spotřebují 2,4 kg (Williams) paliva na jedno kolo. Deset kg paliva se na čase na kolo podílí 0,3 sec. Vozy díky úbytku paliva během jednoho kola zrychlí teoreticky o 0,08 sec.
Starší video průjezdu okruhu v Barceloně s Michaelem Schumacherem za volantem Ferrari
Závodní rekord zde drží Kimi Räikkönen, který v roce 2008 na Ferrari zvládl jedno kolo za 1:21,670 min. Loni se zde během celého víkendu pod hranici 80 sekund dostal v závěrečné části kvalifikace Mark Webber na Red Bullu - 1:19,995 min. V závodě byl nejrychlejší Lewis Hamilton - 1:24,357 min.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.