Týmy Formule 1 doufají, že brzy uzavřou novou smlouvu, která by pomohla zajistit dlouhodobou stabilitu jejich soutěže.
Členové asociace týmů Formule 1 (FOTA) se sešli včera před Velkou cenou Malajsie, aby prodiskutovali úpravy Dohody o omezení zdrojů (RRA) a záležitosti týkající se Concordské dohody.
Na dodatečné úpravy RRA však existují různé názory. Dle lidí z paddocku by se mělo jednat o využívání externích dodavatelů, jak omezit budoucí vývoj KERSu a pohonných jednotek a jak se vypořádat s překračováním dohodnutých limitů.
Podle znovuzvoleného předsedy FOTA Martina Whitmarshe je úprava stávající RRA nutná: "Je to důležité. Existuje přání rozšířit ji i na pohonná ústrojí, což je podle mě velmi rozumné, musíme však pokračovat v růstu a vývoji. Lidé vyjadřovali různé názory, musíme se však posunout kupředu.
F1 to potřebuje. Nemusíte zacházet v pitlane ani příliš daleko na to, abyste poznali, že pokud nebudeme pokračovat v kontrole a omezování výdajů, F1 bude v problémech. Pro některé z nás je v pořádku říci, že se to nyní nezdá být okamžitou nutností - pokud to ale neuděláme, pak nebudeme mít proti komu závodit. Jednoduché. Věřím, že hájím zájmy McLarenu a týmů když řeknu, že musíme snížit náklady nás všech, abychom byli v F1 konkurenceschopní."
Proti úpravám se údajně postavil Red Bull se svým dceřiným týmem Toro Rosso - které věci a zda vůbec jim něco vadí ale Whitmarsh potvrdit odmítl: "Nemyslím si, že by mně jako předsedovi FOTA příslušelo hovořit o odlišných názorech týmů. Odlišné názory jsou na jakékoliv téma, to je podle mě nevyhnutelné, protože jsme v paddocku banda soutěživých lidí.
Myslím, že všichni projevili velkou ochotu, abychom se dostali tam, kde jsme. Hodně to také bolelo - nezapomínejte, že spousta týmů včetně nás musela snížit své stavy, což rozhodně není jednoduchý proces.
Právě větší týmy to postihlo nejvíce a museli tvrdě pracovat. Ale nikdy není dost. Konkurenceschopnost ve světě stále narůstá, my se ale musíme ujistit, že omezení, která jsme si sami uložili, pokrývají širší pole naší působnosti," dodává Whitmarsh.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.