V neděli se v rakouském Melku sešlo osmnáct finalistů, aby se utkali o deset míst v prvním ročníku akademie FIA pro mladé talenty "Young Driver Excellence Academy."
Každá Národní sportovní autorita (NSA) mohla jmenovat dva adepty, z nichž pořadatel celé akce, FIA Institute, vybral 19 finalistů (místo původně plánovaných dvaceti). Do Melku se nakonec sjelo jen 18 účastníků, omluvil se jeden z Američanů, Josef Newgarden, kterého zadržely v USA závodní povinnosti.
Seznam účastníků:Kevin Abbring (21 let), Holandsko - vítěz své třídy ve WRC a IRCHamad Ahmed Al Fardan (23 let), Bahrajn - bývalý jezdec Formule BMW AsiaPaul-Loup Chatin (19 let), Francee - vítěz závodu Formula 4 Eurocup 1.6Albert Costa, (20 let), Španělsko - jezdec Formula Renault 3.5Alon Day, (19 let), Izrael - jezdec německé Formule 3Philipp Eng (20 let), Rakousko - vítěz závodu Formule 2Robin Frijns, (19 let), Holandsko - Formule BMW EuropeAdam Gould (23 let), Velká Británie - jezdec British Rally ChampionshipTimmy Hansen (18 let), Švédsko - jezdec Formule BMW EuropeEgon Kaur (23 let), Estonsko - jezdec rallyAndreas Mikkelsen (21 let), Norsko - jezdec IRCNorman Nato (18 let), Francie - jezdec F4 Eurocup 1.6Alexander Rossi (19 let), USA - jezdec GP3Jan Skála (19 let), ČR - rallyecross, šampion národní Formule 1400Richie Stanaway (19 let), Nový Zéland - šampion Formula MastersMolly Taylorová (22 let), Austrálie - pilotka British Rally ChampionshipStoffel Vandoorne (18 let), Belgie - šampión F4 Eurocup 1.6Joni Wiman (17 let), Finsko - jezdec Formula Masters
Na první dva dny byli účastníci rozděleni do tří skupin, v nichž absolvovali testy na závodní trati i mimo ní. Jak soustředění v Melku, tak celý následující program Akademie povedou společně Alex Wurz a Robert Reid, jak jsme vás informovali zde. Wurz a jeho firma Test and Training International (TTI) se stará o aktivity na závodní dráze, zatímco Reid se svou firmou Elite Sports Performance (ESP) má na starost aktivity mimo okruh.
V neděli se kandidáti prvního ročníku Young Driver Excellence Academy proháněli po okruhu Wachauring u Melku s vozy BMW M3 Coupé E46 po suché i vodou zalité trati, své charaktery mohli předvést při team buildingu a svou fyzickou zdatnost v tělocvičně.
Náš zástupce - Jan Skála (vlevo) - sklízel úspěchy také v loňské sérii FormulaStar (video)
Včera pondělí vyplňovali psychologické dotazníky a prokazovali své schopnost prezentace v médiích - samozřejmě vše v angličtině, pořadatelům se tak podařilo účastníky lépe poznat a roztřídit si je. Honza měl po ránu interview a prezentaci, po obědě jízdy, mj. test vyrovnanosti výkonu a v podvečer psychologickou profilaci.
Dnes celá akce vyvrcholí vyřazovacími jízdami ve stylu Race of Champions během dopoledne a velkým finále odpoledne. V 18 hodin by pak měli být přímo na místě vyhlášeni úspěšní jezdci, kteří se zúčastní historicky prvního ročníku FIA Institute Young Driver Excellence Academy.
Pro jízdní testy mladíci používají identické zmíněné závodní vozy BMW M3. Tuto součást programu připravil Alex Wurz a porotě umožní přesně a důkladně vyhodnotit všechny aspekty jezdeckých schopností účastníků.Testy zahrnují tyto disciplíny: * Hladká jízda: jízda po vyznačené části okruhu co nejvyšší průměrnou rychlostí na jediný vysoký převodový stupeň. V pomalých zatáčkách nesmějí účastníci používat spojku. Tady se ukáže, kdo dovede jet ideální stopu s maximálním využitím točivého momentu motoru. * Ovládání auta: úkolem je jet co nejrychleji po okruhu a přitom zvládat ztrátu přilnavosti a následný smyk. Jezdec musí udržovat rychlost ve stanoveném rozmezí minimální a maximální hodnoty. Tady se ukáže schopnost udržet auto ve smyku pod kontrolou a na kluzkém povrchu udržovat plynulý drift. * Pravidelnost: jezdec absolvuje několik kol tak, aby zajel alespoň stanovený limitní čas nebo rychlejší, a pak se bude snažit zajíždět všechny další časy na kolo co nejpodobnější, aniž by měl k dispozici jakékoli přístroje (rychloměr, otáčkoměr). Úkolem je zajet časy, které se nebudou odlišovat od průměrného času o více než 0,5 sec. * Řidičské schopnosti: na náročné části okruhu pojede jezdec po suchém, mokrém i kluzkém povrchu. Bude mít za úkol provádět různá brzdná cvičení s cílem být co nejrychlejší a zároveň ve stanovených úsecích trati udržet rychlost v předepsaném rozmezí. * Akcelerace, brzdění, koordinace: jezdec bude muset zvládnout navazující úseky závodní trati, kde se hodnotí co nejrychlejší nájezd do zatáčky, průjezd vrcholem a výjezd, jakož i rychlost v místě brzdění. Také se budou hodnotit pomocná hlediska jako např. doba brzdění a obecné návyky související s brzděním.
* Soutěžní jízdy: Stíhací jízda – jezdci začínají na protějších stranách okruhu a snaží se zmenšit odstup od auta soupeře. Vítěz postupuje do dalšího kola, zatímco pomalejší může doufat v postup díky pravidlu o nejrychlejším poraženém, který také postupuje dále.
Nezávodní disciplíny zahrnují:
* Rozhovor a prezentace: účastník musí přednést předem připravenou zhruba desetiminutovou prezentaci před porotci z FIA Institute, ESP a TTI. Pak bude následovat několik otázek poroty k prezentaci a na závěr rozhovor s otázkami od porotců na téma cíle, ambice a názory účastníka.
* Média: Schopnost komunikace s médii bude hodnotit ESP za pomoci profesionálních novinářů, kteří budou sledovat vystupování jezdců během praktických jízd, jejich sebedůvěru, schopnosti a charisma, jako by to bylo při skutečných závodech.
* Chování v situacích, kdy je nutná spolupráce: jezdci budou požádáni, aby se zúčastnili úkolu, který vyžaduje spolupráci. Hodnocení se bude soustředit na silné stránky v oblasti komunikace, mezilidských vztahů, soutěživosti, hospodaření s časem a plánování kroků dopředu.
* Psychologická profilace: Účastníci budou vyplňovat celou řadu testů připravených ESP, ze kterých bude vytvořen referenční profil pro budoucí osobnostní rozvoj.
* Fitness: fyzické schopnosti jezdců se budou testovat pomocí řady aerobních, silových a dalších testů, jejichž výsledky se budou porovnávat se standardy ESP pro motorsport.Odměna pro nejlepšíDvanáct úspěšných jezdců dostane plně hrazený rok výcviku od FIA Institute Young Driver Excellence Academy. Jednotlivá soustředění se budou konat po celou sezónu, první proběhne v Edinburghu od 26. 2 do 1. 3. 2011. Jezdci, kteří se dostanou mezi 12 účastníků Akademie, se jasně odliší od masy ostatních závodníků, neboť budou jedinými piloty, kteří budou mít přístup k této unikátní a převratné Akademii (alespoň pro rok 2011).
Aktualizace (20:30 hod):
Vybraní postupujícíKevin AbbringPaul-Loup ChatinAlbert CostaAlon DayPhilipp EngRobin FrijnsTimmy HansenEgon KaurAndreas MikkelsenAlexander RossiRichie StanawayStoffel Vandoorne
Náš Jan Skácel se žel společně s dalšími pěti účastníky dále nedostal. Věříme však, že se v jeho kariéře dočká ještě mnoha úspěchů. Příští rok to navíc může zkusit znovu.
Utěšit vyřazené se dnes na závěr snažil generální ředitel Institutu FIA Richard Woods slovy: "Ve skutečnosti zde nejsou žádní poražení. Ti, kteří nebyli úspěšní, strávili tři dny ve společnosti prvotřídních závodníků a trenérů a měli příležitost se toho hodně naučit."
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.