Nově založený institut Mezinárodní automobilové federace - Young Driver Academy (YDA) - začíná dostávat jasnější obrysy. Dnes byl zveřejněn list 19 mladíků, kteří se zúčastní programu, z něhož bude 10 nejlepších vybráno pro letošní program akademie. Mezi pozvanými je také náš zástupce - Jan Skála.
Výběr do program YDA povedou bývalý pilot Formule 1 Alex Wurz a navigátor Robert Reid, mistr světa rally z roku 2001. Akademie hodlá ve velké míře podpořit výchovu mladých talentů.
Z devatenácti mladíků jich bude během třech dní vybráno deset - záležet bude na fyzických schopnostech, výkonností, zvládání mediálních technik, práce v týmu a psychologických aspektech. Postupujcící budou přijati do prvního ročníku akademie a můžou se těšit i na finanční podporu svých projektů (ve výši kolem 1,5 mil. Kč).
"Mám radost, že se tolik mladých talentů přihlásilo do vůbec první akademie FIA. Ukazuje se tím, že tento druh tréninku zaměřený na výuku ve třídě stejně jako na dráze, je vysoce žádaným pro mladé závodníky, kteří by rádi rozvíjeli svou kariéru v motosportu," uvedl Wurz.
Reid dodal: "Je to skvělé vidět tolik žádostí z tak různorodého celosvětového prostředí. Opravdu se těšíme na setkání s těmi, kteří byli vybráni na rozstřel do Rakouska." Ten se uskuteční od 6. do 8. února 2011 v Melku.
Legendární doktor F1 Sid Watkins k novince FIA uvedl: "Program akademie je zaměřený na to, aby naše budoucí hvězdy byly nejen rychlé, ale také měli patřičné vzdělání a postoje, které jsou třeba k prosazení se na té úplně nejvyšší úrovni."
Mezi vybranými závodníky nechybí ani zástupce České republiky - devatenáctiletý pilot Jan Skála, loňský vítěz divize 3 české národní Formule 1400, slavící úspěchy nejen na okruhu, ale i v rallyecrossu. Více o něm a o jeho solidní sbírce úspěchů se můžete dozvědět na stránkách www.skalaracing.com.
Jan Skála (foto: rallyemedia.cz)
Jeho soupeři dále budou:Kevin Abbring (21 let), Holandsko - vítěz své třídy ve WRC a IRCHamad Ahmed Al Fardan (23 let), Bahrajn - bývalý jezdec Formule BMW AsiaPaul-Loup Chatin (19 let), Francee - vítěz závodu Formula 4 Eurocup 1.6Albert Costa, (20 let), Španělsko - jezdec Formula Renault 3.5Alon Day, (19 let), Izrael - jezdec německé Formule 3Philipp Eng (20 let), Rakousko - vítěz závodu Formule 2Robin Frijns, (19 let), Holandsko - Formule BMW EuropeAdam Gould (23 let), Velká Británie - jezdec British Rally ChampionshipTimmy Hansen (18 let), Švédsko - jezdec Formule BMW EuropeEgon Kaur (23 let), Estonsko - jezdec rallyAndreas Mikkelsen (21 let), Norsko - jezdec IRCJosef Newgarden (20 let), USA - jezdec GP3Norman Nato (18 let), Francie - jezdec F4 Eurocup 1.6Alexander Rossi (19 let), USA - jezdec GP3Richie Stanaway (19 let), Nový Zéland - šampion Formula MastersMolly Taylorová (22 let), Austrálie - pilotka British Rally ChampionshipStoffel Vandoorne (18 let), Belgie - šampión F4 Eurocup 1.6Joni Wiman (17 let), Finsko - jezdec Formula Masters
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.