Jezdci formule jedna chtějí být víc zapojeni do diskuzí o změnách v pravidlech a nových okruzích. Zástupci Asociace jezdců formule jedna se kvůli tomu v Koreji sešli s prezidentem FIA. Informaci přinesl dnes server Autosport.
Piloti z Asociace jezdců formule jedna (GPDA) mají zájem vést dialog s Mezinárodní automobilovou federací (FIA). Rádi by se vyjadřovali ke změnám v pravidlech či plánům nových okruhů. V sobotu v noci se kvůli projednání této možnosti sešli v Koreji předseda GPDA Rubens Barrichello a dva ředitelé - Felipe Massa a Sebastian Vettel, společně s prezidentem FIA Jeanem Todtem.
Jezdci se domnívají, že s ohledem na chystané velké změny pravidel v roce 2013 a přibývání velkých cen v budoucích letech přišel čas, aby se víc zapojili do rozhodování o tom, jak se bude formule jedna vyvíjet. Barrichello v Koreji řekl, že ačkoli se nezapojili do probíhajícího rozhodování o nových pravidlech, nebylo by od věci si vyslechnout jejich názory.
„Chceme jen interaktivní způsob komunikace s FIA. Myslím, že závodníci by měli být zapojeni ve spoustě oblastí – jako na vývoji aut či změnách pravidel,“ řekl Brazilec, který s Todtem na schůzce probíral nápady pilotů. Zároveň dodal, že jezdci nemají v úmyslu Federaci napadat, jejich záměrem je naopak konstruktivní debata.
„Myslím, že piloti by měli mít své slovo – nebo by jim mělo být alespoň nasloucháno. Jestli dostaneme hlas nebo ne, to už je jiná. Občas si říkáme, že je všem čtyřiadvaceti jasné, že něco nebude fungovat, tak proč se nás nezeptají? Nechceme se hádat, chceme jen trochu interakce,“ vysvětlil Barrichello.
Charlie Whiting jezdcům naslouchal, na větší úpravy okruhu však už bylo pozdě
Touha jezdců po tom být slyšeni se zvýšila úměrně s nárůstem antipatie k nájezdu a výjezdu z boxové uličky v Koreji. Podle nich by dávalo smysl, kdyby se jich zeptali na názory na novou trať a potenciálně nebezpečná místa ještě před samotnou událostí.
Diskuze s ředitelem závodu Charliem Whitingem měly v Koreji pozitivní dopad a jezdci by uvítali vytvoření určité struktury, která by jim umožnila se k budoucím návrhům okruhů vyjadřovat.
„Povrch trati byl už hotový, změny budou na popud jezdců provedeny až příští rok. Chceme se k takovým věcem vyjadřovat dopředu, přáli bychom si mít u nových okruhů určitý vliv,“ řekl Barrichello.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.