FIA se bude zabývat Massovým startem do belgického závodu

gp maďarska
gp maďarska, foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images
Petr Hlawiczka 2. září 2010 22:20
Sdílej:

Na startovní pozici Felipeho Massy jsme na našem VideoPortálu upozornili ještě v den skončení Velké ceny Belgie. Brazilec na roštu nedobrzdil na značku a do první zatáčky to tak měl o metr blíže než jeho soupeři.

Byť to do La Source není daleko, jednalo se jen o drobnou výhodu, která na sebe na druhý den strhla pozornost médií. Za takový přestupek jezdci obvykle dostávají trest v podobě průjezdu boxovou uličkou, dle regulí však mohou komisaři sáhnout ale i klidně po vyloučení z velké ceny.V Massově případě nedošlo však ani na pokárání. Byť o jeho pozici hovořili ještě před startem televizní komentátoři a zřejmě si ho všiml i Charlie Whiting, problém hlášen traťovými komisaři nebyl a nestěžoval si nikdo ze soupeřů ani po závodě, proto žádný trest udělen nebyl.

Pokud by Massa tuto výhodu dokázal využít (dostal se pouze před špatně startujícího Webbera) a někoho předjet, situace by nejspíše byla jiná.Ještě zvláštnější však je že senzory vyhodnotily jeho start jako normální. Každý vůz je totiž vybaven transpondérem, který je umístěn v podlaze monopostu 80 cm za osou předních kol. Toto zařízení vysílá signál čidlu, které se nachází na startovním roštu v asfaltu.

Felipe Massa se svým inženýrem Robem Smedleym v Belgii

Nestojí-li pilot na určitém místě v rámci dané tolerance, měl by jeho start po zhasnutí zelených světel být automaticky vyhodnocen jako ulitý, za což následuje trest v podobě průjezdu boxy (drive through penalty). I pokud by si nikdo pozice vozu nevšiml, nemělo by být možné tyto přístroje ošálit.

Massovi se to ve Spa povedlo - ať už to byl úmysl nebo ne. Mezinárodní automobilová federace  dnes proto oznámila, že tento případ prošetří. "Klasifikace Velké ceny Belgie se nyní nemění. FIA prošetřuje příčiny očividných nedostatků v komunikaci s ředitelstvím závodu, aby nedošlo k opakování této situace," stojí v oficiálním prohlášení.

Témata:
FIA
Stalo se
Novinky
Günther Steiner

Předpověď Günthera Steinera. Verstappen se letos šampionem nestane

Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.

Novinky
Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem

Nová pravidla neznají bratra: FIA může trestat jezdce nejen za politické výroky

Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.

Novinky
Carlos Sainz s Ferrari SF-23 v Belgii

F1 2025: Nová technická směrnice FIA pro flexi křídla je připravena

V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.

Novinky
Lewis Hamitlon při testech v Barceloně (2025)

Ferrari udělá něco "bezprecedentního" pro příští test Lewise Hamiltona v Barceloně

Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.