V neděli zavítá kolotoč Formule 1 po dvacáté ve své historii na okruh Circuit de Catalunya v Montmeló nedaleko Barcelony. Ačkoliv obsahuje jednu dlouhou rovinku, přesto zde závody z pohledu diváka patřily k těm nudnějším, protože kromě ní se zde na jiných místech předjíždět nedá. Pojďme si nyní projít technické parametry místní tratě.
Do Barcelony obvykle týmy přijížděly s vyladěným nastavením svých vozů - během zimní přestávky zde trávily celé týdny. Kvůli omezení testů zde letos před sezónou jezdily jen 4 dny. Byť tedy okruh dobře znají, budou muset správnému nastavení věnovat větší pozornost než tomu bývalo v minulosti.
Nedělní Velká cena Španělska je vypsána na 66 kol, což při délce okruhu 4 655 m představuje celkovou vzdálenost 307,104 km. Jezdí se ve směru hodinových ručiček, 9 zatáček je pravotočivých, 7 levotočivých. Průměrný úhel zatáček činí 116 °.
Mapa okruhu, zdroj: Formula1.com
Přes 1 047 m dlouhou rovinku jsou vozy nastaveny kvůli vnitřní části a zejména kvůli 3., 9. (v nájezdu do ní je hrbol, který by mohl pilotům občas dělat problémy) a 16. zatáčce na vysoký přítlak, aerodynamický výkon je zde velmi důležitý. Vozy akcelerují již před poslední zatáčkou, 16 vteřin tedy jedou naplno 1,14 km úsek. Celkově zde piloti stráví s plynem na podlaze podprůměrných 59% času okruhu, během něhož přeřadí rychlostní stupeň 44krát.
Letecký pohled na okruh v Montmeló - jak se změnil za poslední 20 let
Boxová ulička v Barceloně měří 370 m, ztráta za její průjezd při rychlosti 100 km/hod představuje 16,4 vteřiny. Ve 3 z 5 závodů zde vyjížděl safety-car.
Opotřebení pneumatik je střední, hodně však dostávají zabrat brzdy. Bridgestone zde letos přiveze měkkou (tzv. option, se zeleným proužkem) a tvrdou (prime) směs, stejně jako loni.
Vozy zde spotřebují (dle Williamsu) 2,14 kg paliva na jedno kolo - což je o 0,13 kg (5,7 %) méně než loni. Je z toho vidět, že motoráři přes zimu na spotřebě opravdu pracovali. Díky letošnímu zákazu tankování vozy nastupují do závody s plnou nádrží - během jednoho kola zrychlí díky spotřebovanému palivu teoreticky o 0,08 vteřiny. Po 14. kole, kdy většina zřejmě zamíří ke své první (a dle optimální strategie jediné) zastávce, by tak měli být již o téměř 1,2 vteřiny rychlejší.
Ve Španělsku obvykle panuje pěkné a slunečné počasí s teplotami kolem 24 °C, teplota asfaltu během závodu dosahuje 36 °C a tlak vzduchu přepočtený na hladinu moře 1 002 hPa.
Kolo v Barceloně na simulátoru Red Bullu s Markem Webberem
Rekord zde drží Rubens Barrichello s vozem Brawn BGP001, který se zde loni ve druhé části kvalifikace jako první v historii dostal pod hranici 80 vteřin (1:19,954 min). Je tak teprve druhým okruhem, jehož rekord byl překonán po roce 2004, kdy byly 3 litrové desetiválcové motory nahrazeny menšími 2,4 l osmiválci.
Video Williamsu o výzvách španělského okruhu
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.