V neděli zavítá kolotoč Formule 1 po dvacáté ve své historii na okruh Circuit de Catalunya v Montmeló nedaleko Barcelony. Ačkoliv obsahuje jednu dlouhou rovinku, přesto zde závody z pohledu diváka patřily k těm nudnějším, protože kromě ní se zde na jiných místech předjíždět nedá. Pojďme si nyní projít technické parametry místní tratě.
Do Barcelony obvykle týmy přijížděly s vyladěným nastavením svých vozů - během zimní přestávky zde trávily celé týdny. Kvůli omezení testů zde letos před sezónou jezdily jen 4 dny. Byť tedy okruh dobře znají, budou muset správnému nastavení věnovat větší pozornost než tomu bývalo v minulosti.
Nedělní Velká cena Španělska je vypsána na 66 kol, což při délce okruhu 4 655 m představuje celkovou vzdálenost 307,104 km. Jezdí se ve směru hodinových ručiček, 9 zatáček je pravotočivých, 7 levotočivých. Průměrný úhel zatáček činí 116 °.
Mapa okruhu, zdroj: Formula1.com
Přes 1 047 m dlouhou rovinku jsou vozy nastaveny kvůli vnitřní části a zejména kvůli 3., 9. (v nájezdu do ní je hrbol, který by mohl pilotům občas dělat problémy) a 16. zatáčce na vysoký přítlak, aerodynamický výkon je zde velmi důležitý. Vozy akcelerují již před poslední zatáčkou, 16 vteřin tedy jedou naplno 1,14 km úsek. Celkově zde piloti stráví s plynem na podlaze podprůměrných 59% času okruhu, během něhož přeřadí rychlostní stupeň 44krát.
Letecký pohled na okruh v Montmeló - jak se změnil za poslední 20 let
Boxová ulička v Barceloně měří 370 m, ztráta za její průjezd při rychlosti 100 km/hod představuje 16,4 vteřiny. Ve 3 z 5 závodů zde vyjížděl safety-car.
Opotřebení pneumatik je střední, hodně však dostávají zabrat brzdy. Bridgestone zde letos přiveze měkkou (tzv. option, se zeleným proužkem) a tvrdou (prime) směs, stejně jako loni.
Vozy zde spotřebují (dle Williamsu) 2,14 kg paliva na jedno kolo - což je o 0,13 kg (5,7 %) méně než loni. Je z toho vidět, že motoráři přes zimu na spotřebě opravdu pracovali. Díky letošnímu zákazu tankování vozy nastupují do závody s plnou nádrží - během jednoho kola zrychlí díky spotřebovanému palivu teoreticky o 0,08 vteřiny. Po 14. kole, kdy většina zřejmě zamíří ke své první (a dle optimální strategie jediné) zastávce, by tak měli být již o téměř 1,2 vteřiny rychlejší.
Ve Španělsku obvykle panuje pěkné a slunečné počasí s teplotami kolem 24 °C, teplota asfaltu během závodu dosahuje 36 °C a tlak vzduchu přepočtený na hladinu moře 1 002 hPa.
Kolo v Barceloně na simulátoru Red Bullu s Markem Webberem
Rekord zde drží Rubens Barrichello s vozem Brawn BGP001, který se zde loni ve druhé části kvalifikace jako první v historii dostal pod hranici 80 vteřin (1:19,954 min). Je tak teprve druhým okruhem, jehož rekord byl překonán po roce 2004, kdy byly 3 litrové desetiválcové motory nahrazeny menšími 2,4 l osmiválci.
Video Williamsu o výzvách španělského okruhu
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.