Světová rada motorismu Mezinárodní automobilové federace (FIA) potrestala v pondělí stáj Renault vyloučením z mistrovství světa F1 s podmínkou na dva roky. Přinášíme časový sled událostí spojených s případem záměrného ovlivnění Velké ceny Singapuru 2008 týmem Renault.
Časový sled událostí v případu stáje Renault:
28. září 2008 - Pilot stáje Renault Nelson Piquet havaroval ve čtrnáctém kole Velké ceny Singapuru. Jeho nepojízdný monopost v místě, kde nebyla úniková zóna ani jeřáb schopný vrak odstranit, způsobil výjezd zaváděcího vozu. Za ním se do čela závodu dostal další pilot Renaultu Fernando Alonso, který měl právě natankováno, a historicky první noční závod F1 dotáhl do vítězného konce.
26. července 2009 - Nelson Piquet naposledy startuje ve Velké ceně Maďarska v barvách týmu Renault. Týž den pilotův otec, trojnásobný mistr světa Nelson Piquet, kontaktoval prezidenta FIA Maxe Mosleyho, aby mu sdělil, že jeho syn před deseti měsíci v Singapuru havaroval úmyslně.
30. července 2009 - Nelson Piquet mladší učinil v sídle FIA v Paříži písemné prohlášení, v němž sdělil, že před Velkou cenou Singapuru 2009 ho šéf stáje Flavio Briatore a technický ředitel Pat Symonds požádali, aby na dohodnutém místě a v dohodnutém kole záměrně havaroval, a umožnil tak Fernandu Alonsovi zvítězit. Jako důkaz měla sloužit telemetrická data z Piquetova vozu.
3. srpna 2009 - Poté, co v deseti závodech letošního šampionátu nedokázal získat ani jediný bod, dostal Nelson Piquet zprávu, že ho tým Renault s okamžitou platností stahuje z mistrovství světa.
30. srpna 2009 - Mezinárodní automobilová federace (FIA) zahájila vyšetřování Velké ceny Singapuru 2008.
4. září 2009 - FIA zveřejnila prohlášení, v němž podezřívá stáj Renault z úmyslného ovlivnění závodu, svolala mimořádné zasedání Světové rady motorismu na 21. září a předvolala tam zástupce týmu.
11. září 2009 - Tým F1 Renault oznámil, že zahájil právní kroky proti Nelsonu Piquetovi a jeho otci, trojnásobnému mistru světa, za obvinění ze zmanipulování Velké ceny Singauru. Prezident FIA Max Mosley nabídl Nelsonovi Piquetovi mladšímu imunitu, pokud řekne vyšetřovatelům pravdu.
16. září 2009 - Renault oznámil, že nezpochybní obvinění z ovlivnění závodu a že šéf týmu Flavio Briatore a technický ředitel Pat Symonds odcházejí.
21. září 2009 - Mimořádné zasedání Světové rady motorismu FIA podmínečně vyloučilo Renault z mistrovství světa F1, podmínka platí do konce roku 2011. Flavio Briatore dostal doživotní zákaz jakékoli činnosti spojené s motoristickými soutěžemi organizovanými FIA, Pat Symonds stejný zákaz na pět let. Pilot Fernando Alonso byl zbaven jakéhokoli podezření, že měl s incidentem něco společného.
Australan Oscar Piastri sice drží vedení v šampionátu Formule 1, ale na okruhu v Baku na něj čekal tvrdý pád z výsluní. Jeho naděje na další body skončily hned v úvodním kole, kdy po nešťastné nehodě musel ze závodu odstoupit.
Christian Horner a Red Bull formálně uzavřeli kapitolu své spolupráce po dohodě o vyrovnání, která přišla více než dva měsíce po jeho odvolání z operativních funkcí. Tímto krokem se definitivně uzavírá dlouhá éra Hornera u týmu.
Lewis Hamilton se po závodě v Baku omluvil Charlesi Leclercovi za to, že mu nevrátil osmé místo v posledním kole.
Charles Leclerc v Baku obsadil deváté místo, přičemž jeho závod zkomplikoval problém s pohonnou jednotkou, který ho zpomalil hned v úvodu.
Mclaren v Baku zažil katastrofální víkend. Lando Norris se v Baku propadl na sedmou pozici kvůli pomalé výměně pravého předního kola v boxech.
Lídr šampionátu Oscar Piastri zažil v Baku katastrofální start do závodu, když už v prvním kole havaroval. Tento incident navíc navázal na řadu chyb, které Australan během víkendu v Ázerbájdžánu udělal, a výrazně mu zkomplikoval boj o body i vedení v šampionátu.
Carlos Sainz vybojoval své první pódium s Williamsem, když v Baku dojel třetí. Jeho výkon potvrdil, že tým se postupně zlepšuje, což jsou dobré vyhlídky do budoucna.
Max Verstappen suverénně vyhrál Velkou cenu Ázerbájdžánu před Georgem Russellem a Carlosem Sainzem, který slavil první pódium s Williamsem. Mclaren prožil jeden z nejhorších víkendů sezony.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.
Max Verstappen vybojoval pole position pro Velkou cenu Ázerbájdžánu před Carlosem Sainzem. Šampionát vedoucí Oscar Piastri skončil až devátý poté, co způsobil poslední červenou vlajku kvalifikace.
Helmut Marko považuje nové regulace pro rok 2026 za ideální šanci pro Isacka Hadjara postoupit do Red Bullu. Otázkou zůstává, zda je nováček připraven zvládnout tlak a zdokonalit se v klíčových oblastech závodění.
Třetí trénink v Baku ovládl Lando Norris, který i přes náročné větrné podmínky překonal Maxe Verstappena a Oscara Piastriho.