Světová rada motorismu Mezinárodní automobilové federace (FIA) potrestala v pondělí stáj Renault vyloučením z mistrovství světa F1 s podmínkou na dva roky. Přinášíme časový sled událostí spojených s případem záměrného ovlivnění Velké ceny Singapuru 2008 týmem Renault.
Časový sled událostí v případu stáje Renault:
28. září 2008 - Pilot stáje Renault Nelson Piquet havaroval ve čtrnáctém kole Velké ceny Singapuru. Jeho nepojízdný monopost v místě, kde nebyla úniková zóna ani jeřáb schopný vrak odstranit, způsobil výjezd zaváděcího vozu. Za ním se do čela závodu dostal další pilot Renaultu Fernando Alonso, který měl právě natankováno, a historicky první noční závod F1 dotáhl do vítězného konce.
26. července 2009 - Nelson Piquet naposledy startuje ve Velké ceně Maďarska v barvách týmu Renault. Týž den pilotův otec, trojnásobný mistr světa Nelson Piquet, kontaktoval prezidenta FIA Maxe Mosleyho, aby mu sdělil, že jeho syn před deseti měsíci v Singapuru havaroval úmyslně.
30. července 2009 - Nelson Piquet mladší učinil v sídle FIA v Paříži písemné prohlášení, v němž sdělil, že před Velkou cenou Singapuru 2009 ho šéf stáje Flavio Briatore a technický ředitel Pat Symonds požádali, aby na dohodnutém místě a v dohodnutém kole záměrně havaroval, a umožnil tak Fernandu Alonsovi zvítězit. Jako důkaz měla sloužit telemetrická data z Piquetova vozu.
3. srpna 2009 - Poté, co v deseti závodech letošního šampionátu nedokázal získat ani jediný bod, dostal Nelson Piquet zprávu, že ho tým Renault s okamžitou platností stahuje z mistrovství světa.
30. srpna 2009 - Mezinárodní automobilová federace (FIA) zahájila vyšetřování Velké ceny Singapuru 2008.
4. září 2009 - FIA zveřejnila prohlášení, v němž podezřívá stáj Renault z úmyslného ovlivnění závodu, svolala mimořádné zasedání Světové rady motorismu na 21. září a předvolala tam zástupce týmu.
11. září 2009 - Tým F1 Renault oznámil, že zahájil právní kroky proti Nelsonu Piquetovi a jeho otci, trojnásobnému mistru světa, za obvinění ze zmanipulování Velké ceny Singauru. Prezident FIA Max Mosley nabídl Nelsonovi Piquetovi mladšímu imunitu, pokud řekne vyšetřovatelům pravdu.
16. září 2009 - Renault oznámil, že nezpochybní obvinění z ovlivnění závodu a že šéf týmu Flavio Briatore a technický ředitel Pat Symonds odcházejí.
21. září 2009 - Mimořádné zasedání Světové rady motorismu FIA podmínečně vyloučilo Renault z mistrovství světa F1, podmínka platí do konce roku 2011. Flavio Briatore dostal doživotní zákaz jakékoli činnosti spojené s motoristickými soutěžemi organizovanými FIA, Pat Symonds stejný zákaz na pět let. Pilot Fernando Alonso byl zbaven jakéhokoli podezření, že měl s incidentem něco společného.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.
Rivalové na okruhu v Miami se nemusí obávat, že by lesklá helma Landa Norrise ve tvaru disko koule narušila jejich výhled. Tento extravagantní design je podle jezdce spíše zábavný, než praktický pro závodní účely.
Max Verstappen a Kelly Piquet čekají své první dítě a je možné, že miminko už přišlo na svět. S touto radostnou novinkou se však pojí i otázka, jaké národnosti jejich dítě bude, vzhledem k různým kulturním kořenům obou rodičů.
George Russell hodnotí start sezóny Mercedesu jako příjemné překvapení, ale stále má obavy ohledně závodního tempa. Britský pilot se obává, že problémy z Džiddy by se mohly opakovat i v Miami.
Oscar Piastri se po triumfu v Saúdské Arábii poprvé v kariéře ocitl na čele šampionátu F1 s náskokem deseti bodů. McLaren i Norris působí sebevědomě a jejich forma naznačuje, že letos mohou skutečně zasáhnout do boje o titul.
Yuki Tsunoda se s náročným vozem Red Bull RB21 adaptuje lépe, než se očekávalo, přičemž přiznává, že stále potřebuje více času na poznání jeho limitů. I přesto věří, že bude schopen uspět tam, kde jeho předchůdci Liam Lawson a Sergio Pérez selhali.
Carlos Sainz se nediví, že se Lewis Hamilton zatím s Ferrari plně nesžil, a připomíná, že změna týmu ve Formuli 1 je vždy složitý proces vyžadující čas a přizpůsobení.
Lando Norris přičítá své chyby v sezóně 2025 složitostem nového vozu McLaren, zároveň však tvrdí, že by měl být schopen zvládnout jakýkoli vůz, který mu tým poskytne. Po uvedení vylepšení, která měla usnadnit řízení vozu, reaguje jako druhý muž šampionátu na změny, které McLaren připravil s cílem vylepšit jeho výkon.
Ačkoliv Lewis Hamilton zatím ve Ferrari naráží na víc překážek než úspěchů, rozhodně nehodlá podlehnout tlaku zvenčí. Kritiku nechává za zády a místo toho se soustředí na adaptaci v novém prostředí.
Red Bull vstoupil do nové sezóny Formule 1 tím, že přitáhl pozornost médií nejen výkony na trati, ale i děním v zákulisí, které vyvolává otázky a emoce.