Pilot Mercedesu George Russell promluvil o tom, jak náročná je snaha o jízdu na limitu s letošním monopostem W13, který v důsledku přísavného efektu poskakuje i v zatáčkách při nižších rychlostech než vozy soupeřů.
Stříbrné šípy po osmi konstruktérských titulech v předchozích sezónách zažívají hořké vystřízlivění, když na závodních okruzích nestíhají na Ferrari s Red Bullem, občas se musí sklonit i před dalšími vozy menších týmů. Naposledy v Miami se v pátek již zdálo, že udělají pokrok, v sobotu ale byli opět nekonkurenceschopní.
Pro piloty je ovládání nekonzistentního vozu náročné, přesto věří v jeho potenciál: "Má na to, jen se musíme pokusit tu výkonnost odemknout. Myslím, že stále opravdu nerozumíme tomu, proč je tak nepředvídatelný," přiznává George Russell.
"Toto [Wolff] často používá slovo primadona, což je podle mě ještě mírné vzhledem k takové nepředvídatelnosti. Když ta věc začne zatáčkách poskakovat, tak je zabijákem," hodnotí mladý pilot letošní Stříbrný šíp W13, který v předsezónních testech doznal velké změny v podobě odstranění bočnic.
"Dobře víme, že je v něm rychlé závodní auto. Pátek byl úplný úlet, fakt nechápeme proč," vrací se Russell k tréninkům v Miami. "Lewis v sobotu odvedl lepší práci než já, když se kvalifikoval na 6. místě. Ali i po palivové a výkonnostní korekci své nejrychlejší časy zajel v pátek, zatímco všichni ostatní jezdci se zlepšili o více než sekundu."
"Mé závodní tempo bylo v pátek o dvě setiny pomalejší než u Leclerca. Ale v neděli jsme byli opět o půl sekundy až o sekundu pozadu, takže nevím," kroutí pilot Mercedesu nechápavě hlavou.
"Abych byl upřímný, rád bych vám to nějak vysvětlil. Máme ty nejchytřejší inženýry v oboru, pracují na tom ve dne v noci, aby tomu porozuměli. A přesto opravdu stále nemáme odpověď na to, proč tomu tak je. Musíme tedy pokračovat v analýze," pokračuje zoufalý Russell, jemuž v šampionátu patří čtvrtá příčka za vedoucím Charlesem Leclercem a dvojicí Red Bullu.
"Myslím, že si zasloužíme páté a šesté místo. Na některých okruzích jsme zřejmě v sobotu zajeli pod své možnosti, což nám stěžuje neděle. Poslední víkend jsme předvedli největší míru příslibu, stále jsme však hodně pozadu," uznává Russell.
Jeho šéf Toto Wolff již připustil, že si Mercedes pohrává s myšlenkou návratu k předchozímu konceptu s plnými bočnicemi. "Předtím ale musíme nejdříve pochopit, kde dochází k chybě... jde očividně o velmi citlivý koncept. V určitou chvíli se samozřejmě musíte rozhodnout, co budete dělat příští rok. Ale už to není tak, že můžete rok odepsat a soustředit se na další. Pravidla zůstávají v podstatě stejná."
Na otázku, jestli bychom se mohli vrátit ke klasickým bočnicím ještě v průběhu letošní sezóny, odpovídá: "Nic bych nevylučoval. Musíme však poskytnout výhodu našim lidem, kteří v minulosti postavili skvělá auta, a [stále] si myslíme, že to je ta správná cesta," dodává šéf Mercedesu k inovativnímu konceptu vozu bez bočnic.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.