Prohlédněte si snímky z galavečeru FIA, na němž byly předány ceny šampionům v různých kategoriích motorsportu. Mistrovský monopost Mercedesu ale chyběl. Co slíbil prezident FIA Jean Todt a jak sezónu zhodnotil novopečený šampion Max Verstappen z Red Bullu?
Německý tým před včerejším slavnostním večerem FIA v Paříži oznámil, že se nebude odvolávat proti verdiktu komisař a výsledkům z Abú Zabí, které by mohly zpětně odebrat mistrovský titul Maxovi Verstappenovi a přiřknout ho Lewisovi Hamiltonovi.
Ten ostatně dostal ocenění v Anglii: princ Walesu mu ve středu na hradě Windsor udělil rytířský řád a 36letý jezdec může oficiálně používat titul Sir. Podle britského tisku se u Mercedesu přimlouval za to, aby odvolání nepodával.
Mercedes však odmítl poskytnout svůj monopost W12 pro slavnostní fotografování FIA, proto jej níže v galerii mezi mistrovskými vozy sezóny 2021 nenajdete. Všechny ostatní úspěšné týmy z ostatních kategorií motorsportu své stroje odeslaly. Je to škoda - rozčarování Mercedesu z vývoje posledního závodu chápu, tohle však bylo zbytečné gesto, kterým nepomohou ani F1, ani sobě. Galavečer tak ztratil trochu ze svého lesku - F1 totiž představuje špičku současného motorsportu.
Dosluhující prezident FIA Jean Todt slíbil "detailní analýzu a vysvětlení všem příslušným účastníkům s ohledem na budoucnost." Uznává, že okolnosti kolem využití safety caru po havárii Nicholase Latifiho v závěru GP Abú Zabí a "související komunikace mezi závodním ředitelstvím FIA a týmy F1 vytvořily velké nedorozumění a reakce týmů F1, jezdců a fanoušků."
K předání ocenění včera večer před 800 hosty v Carrousel du Louvre v Paříži nakonec došlo. Šťastný Verstappen po převzetí trofeje řekl: "Tím, že jsem se stal mistrem světa, se mi splnil můj životní cíl. Všechno ostatní už bude bonusem. Samozřejmě, že na to budu dále tlačit a v F1 zůstanu ještě několik let."
“It’s my life goal achieved” 🏆 Max receives his Championship trophy at last nights #FIAPrizeGiving2021 ❤️ #ThePowerOfDreams pic.twitter.com/CFXru6wOnf
— Honda Racing F1 (@HondaRacingF1) December 17, 2021"I když to je příjemný být nazýván mistrem světa, přemýšlím o dlouhé cestě a všech těch hodinách, které jsem se svým otcem strávil, abych zde mohl být. Sezóna byla dlouhá a náročná. Je to úžasné konečně dosáhnout svého cíle. Doufám, že to ještě mnohokrát zopakuji.
S Lewisem to byla neuvěřitelný bitva. Je jedním z nejlepších jezdců v historii F1. Tlačili jsme jeden na druhého. Nakonec se můžeme podívat navzájem do očí a vzájemně se respektovat, což je důležité," dodává 24letý Verstappen.
Lewis Hamilton ani Toto Wolff na galavečer nedorazili, mistrovskou trofej pro nejlepšího konstruktéra za Mercedes převzal technický ředitel James Allison, objevil se i Valtteri Bottas, jenž převzal pohár pro třetího jezdce šampionátu.
Oficiální brožura FIA: zde.
FOTOGALERIE:#FIAPrizeGiving2021 - Behind the scenes - Review the best moments of the Ceremony pic.twitter.com/sGsUatWjFi
— FIA (@fia) December 17, 2021Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.