Kvalifikaci na GP Turecka zvládl nejlépe Mercedes, který byl objektivně řečeno nejrychlejší. Třetí příčku uzmul Max Verstappen, čtvrtá patří Leclercovi na Ferrari.
Kvalifikace začala divoce. Během pár minut byl totiž hlášen intenzivní déšť, všichni se proto snažili rychle zajet svá kola na suchých pneumatikách. Jenže podmínky byly hned od úvodu hraniční, což přineslo několik chyb. Těm se nevyhnuli ani Verstappen či Hamilton nebo Sainz. Všichni tito závodníci se roztočili.
Avizovaný intenzivní déšť však nepřicházel. Pršelo jen málo, takže všichni mohli v první části kvalifikace jezdit na suchém obutí. Osychající trať přitom znamenala, že piloti zajeli svá nejrychlejší kola až v úplném závěru. Do Q2 nakonec nepostoupil po hříchu Ricciardo, Latifi, Giovinazzi, Raikkonen a Mazepin.
Valtteri Bottas quickest after the first runs in Q3 Hamilton (P2) and Verstappen (P3) just behind him as the drivers prepare for their final runs ⏱️#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/I91NxQWsod
— Formula 1 (@F1) October 9, 2021Do druhé části kvalifikace nastoupili takřka všichni na žlutě označených pneumatikách, nejměkčí sadě se totiž pro start závodu chtěli jezdci a týmy vyhnout. Mercedes ukazoval svou tureckou převahu, Hamilton s Bottasem byli nejrychlejší, Verstappen ztrácel na Brita čtyři desetiny. Chyby se dopustil Leclerc, Monačan předvedl hodiny v poslední zatáčce. To Sainz už do druhé části nezasáhnul, v jeho případě to nemělo smysl, neboť zítra bude díky penalizaci za nasazení nového motoru startovat z konce pole.
Do závěrečného kvalifikačního segmentu se nakonec neprobojovali Vettel, Russell, Schumacher, Ocon a Sanz.
Po úvodních pokusech finální části kvalifikace vedl Bottas, který byl těsně před Hamiltonem a Verstappenem. Následovali Gasly s Pérezem. V posledních pokusech zazářil Hamilton, který se dostal do čela. Druhá příčka patřila, Bottasovi, třetí Verstappenovi. Čtvrtý je Leclerc. Nutno dodat, že z prvního místa odstartuje zítra Bottas, protože Hamilton odstartuje z jedenácté příčky.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.