Kvalifikaci na GP Turecka zvládl nejlépe Mercedes, který byl objektivně řečeno nejrychlejší. Třetí příčku uzmul Max Verstappen, čtvrtá patří Leclercovi na Ferrari.
Kvalifikace začala divoce. Během pár minut byl totiž hlášen intenzivní déšť, všichni se proto snažili rychle zajet svá kola na suchých pneumatikách. Jenže podmínky byly hned od úvodu hraniční, což přineslo několik chyb. Těm se nevyhnuli ani Verstappen či Hamilton nebo Sainz. Všichni tito závodníci se roztočili.
Avizovaný intenzivní déšť však nepřicházel. Pršelo jen málo, takže všichni mohli v první části kvalifikace jezdit na suchém obutí. Osychající trať přitom znamenala, že piloti zajeli svá nejrychlejší kola až v úplném závěru. Do Q2 nakonec nepostoupil po hříchu Ricciardo, Latifi, Giovinazzi, Raikkonen a Mazepin.
Valtteri Bottas quickest after the first runs in Q3 Hamilton (P2) and Verstappen (P3) just behind him as the drivers prepare for their final runs ⏱️#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/I91NxQWsod
— Formula 1 (@F1) October 9, 2021Do druhé části kvalifikace nastoupili takřka všichni na žlutě označených pneumatikách, nejměkčí sadě se totiž pro start závodu chtěli jezdci a týmy vyhnout. Mercedes ukazoval svou tureckou převahu, Hamilton s Bottasem byli nejrychlejší, Verstappen ztrácel na Brita čtyři desetiny. Chyby se dopustil Leclerc, Monačan předvedl hodiny v poslední zatáčce. To Sainz už do druhé části nezasáhnul, v jeho případě to nemělo smysl, neboť zítra bude díky penalizaci za nasazení nového motoru startovat z konce pole.
Do závěrečného kvalifikačního segmentu se nakonec neprobojovali Vettel, Russell, Schumacher, Ocon a Sanz.
Po úvodních pokusech finální části kvalifikace vedl Bottas, který byl těsně před Hamiltonem a Verstappenem. Následovali Gasly s Pérezem. V posledních pokusech zazářil Hamilton, který se dostal do čela. Druhá příčka patřila, Bottasovi, třetí Verstappenovi. Čtvrtý je Leclerc. Nutno dodat, že z prvního místa odstartuje zítra Bottas, protože Hamilton odstartuje z jedenácté příčky.
Mercedes údajně měsíce pracoval na řešení přehřívání pneumatik. Výkon v Rakousku však ukázal, že problém přetrvává.
Lando Norris potvrdil svůj impozantní vzestup a v Rakousku si připsal už třetí vítězství v sezóně 2025. Ačkoliv jeho triumf nepřišel jako překvapení, svým výkonem nekompromisně dokázal, že patří mezi absolutní špičku. Navíc poslal jasný vzkaz všem, kdo o jeho schopnostech pochybují.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.