Závodní pilot Lando Norris po Velké ceně Rakouska zkritizoval systém trestných bodů udílených i za drobné prohřešky. Zastal se jej i Max Verstappen, podle FIA je ale v pořádku a během roku se nic měnit nebude.
Podle jezdce McLarenu jsou trestné body udílené za drobné přestupky nesmyslné. Pokud jich totiž někdo za dobu jednoho roku dostane 12, tak v nesmí v dalším závodě startovat, což mu nyní hrozí.
Norris minulý víkend ve Velké ceně Rakouska dostal kromě pětisekundové penalizace za vytlačení Sergia Péreze mimo trať 2 trestné body, na svém kontě jich má za plovoucí rok již deset. Ještě jeden prohřešek a bude muset automaticky jeden podnik vynechat.
Dva z jeho bodů pro něj naštěstí vyprší v sobotu 10. července, tedy ještě před příští Velkou cenou Británie. I tak jich bude mít osm, smazání další části se dočká až v listopadu. Podle Landa by se měly udílet jen za chyby, které by někoho ohrozily.
LAP 4/71We're back to racing! Verstappen leads the wayNorris and Perez fight for P2, but the Red Bull goes wide and drops to P10 through the gravel!#AustrianGP 🇦🇹 #F1 pic.twitter.com/pN65OtXsLw
— Formula 1 (@F1) July 4, 2021Drobnosti - v Baku ani v Rakousku jsem nikoho neohrozil"Můj přístup k incidentu z Baku, kde jsem po vyvěšení červených nezajel hned do boxů, je takový: nikoho jsem nijak nepoškodil - ve skutečnosti tomu bylo naopak a všechno jsem udělal bezpečně. Proč bych si měl za to vysloužit trestné body?" nechápe pilot, jenž v Baku před měsíce vyfasoval 3 trestné body.
Nelíbí se mu ani víkendová penalizace z Rakouska, kde kvůli ní přišel o stříbro, protože se propadl za Valtteriho Bottase: "Proč bych měl dostat trestné body kvůli někomu, kdo vyjel do štěrku? Nic z toho, co jsem udělal, nebylo nebezpečné."
"Cítím, že v některých případech si trest zasloužíte, protože uděláte něco špatného při závodění nebo zkrátka chybu. Jenže pak jsou věci, které lidi dělají pořád a které jsou vyloženě nebezpečné. Obecně když předjíždíte za žlutých vlajek nebo uděláte něco, na co je pravidlo, co ohrožuje lidi, pak chápu trestné body pro jezdce.
"Ale za věci jako je tato, to je podle mě zkrátka hloupost. Taková by Formule 1 být neměla. Očekával bych a doufám, že se mě lidé v tomto názoru zastanou," pokračuje rozzlobený Norris, jenž po skvělém výkonu ve Spielbergu nebyl se třetím místem moc spokojený. Cítil, že k překvapení Mercedesu mohl na pódiu skončit ještě výše.
A podium for @LandoNorris in Austria, but he still wanted more#AustrianGP 🇦🇹 #F1 pic.twitter.com/UQt3vSbhuj
— Formula 1 (@F1) July 4, 2021Vítěz Max Verstappen s ním souhlasil: "Kolik máš bodů, dva? Takže kdybys měl šest takových incidentů, tak si nemyslím, že by sis zasloužil zákaz za to, co jsi dnes provedl. Tohle zkrátka není správné. Já jsem to už zažil, jedno jsem už měl 9 nebo 10 bodů. Tak už to chodívá. Ale nemyslím si, že by za takové věci po nasbírání 12 bodů zasloužil zákaz. Už před 2 roky jsem říkal, že bychom se na to měli podívat."
Pro je i ředitel McLarenu Andreas Seidl: "Z mého pohledu to chce přehodnotit. Podle mě všichni souhlasí s tím, že zákaz nastoupení do závodu v důsledku takové incidentu by nebyl tou správnou věcí."
Reakce FIA: se systémem všichni souhlasiliJenže FIA na to má zcela opačný názor. Podle ředitele závodů Michaela Masiho byl systém trestných bodů projednán se zástupci týmů a nikdo o změnu neusiloval.
This team 🧡 pic.twitter.com/Zd8ni50xde
— Lando Norris (@LandoNorris) July 6, 2021"Abych byl fér, jde o systém trestných bodů, který existuje. Máme ho po celou dobu, neliší se od silničních zákonů v mnoha zemích, kde nesmíte překročit maximální množství bodů. Piloti tomu musí přizpůsobit svůj styl a podle toho jednat," vysvětluje.
"Takže ne, nemyslím si, že by byl tvrdý. Mluvili jsme o tom ke konci minulého roku. Je to legrační, protože ovlivňuje různé jezdce v různých týmech různými způsoby. A se všemi jsme se obecně shodli, s týmy, s FIA a s F1, že by se pro letošní rok nemělo nic měnit.
Nejde o nic, co bychom chtěli měnit během roku. Trestný systém je něco, s čím souhlasily všechny týmy, a k čemu se před začátkem roku můžou vyjádřit. Jde o věc, kterou používají komisaři," dodává Masi.
#F1 𝐃𝐫𝐢𝐯𝐞𝐫𝐬' 𝐩𝐞𝐧𝐚𝐥𝐭𝐲 𝐩𝐨𝐢𝐧𝐭𝐬 (to date) 📊: pic.twitter.com/bs3T9BTVF8
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) July 8, 2021
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.