Bývalý pilot Formule 1 Mika Salo se v rozhovoru pro finské novináře rozpovídal o pohonné jednotce Ferrari, která byla loni předmětem mnoha vášnivých debat. Nynější sportovní komisař tvrdí, že Scuderia musela v rámci trestu za své obcházení pravidel jezdit s nižším průtokem paliva. To už každopádně podle Sala v této sezoně platit nebude.
Jak to bylo s pohonnou jednotkou Ferrari? Na tuto otázku se snaží nalézt odpověď celá řada expertů. Zatím neúspěšné. Pravda je taková, že zatímco v sezoně 2019 byl motor Ferrari nejlepším v poli, o pár měsíců později se z něj naopak stal ten nejhorší.
Zákulisní informace hovořily o dohodě mezi Maranellem a FIA, která měla výkon italských agregátů omezit. Žádné oficiálně stanovisko však vydáno nebylo, zejména proto, že Ferrari nechtělo dát soupeřům informace ohledně technického řešení svých motorů.
Teď si však bývalý pilot a nynější komisař Velkých cen Mika Salo pustil pusu na špacír. Podle někdejšího pilota Toyoty nebo právě Ferrari musela Scuderia používat nižší průtok paliva, což bylo jejím trestem za obcházení pravidel. Ke stejnému kroku měli být donuceni i její zákazníci, tedy Alfa Romeo a Haas.
„Alfa na tom byla minulý rok špatně, protože jezdila s motory Ferrari. Totéž platí o Haasu. Tyto týmy musely používat menší průtok paliva, protože právě to byl trest Ferrari za podvádění," hlásí Salo.
A zároveň dodává, že letos by se měla situace zlepšit. „Myslím, že v aktuálním ročníku na tom budou docela dobře. Nevím, jestli Ferrari nasadí úplně nový motor, každopádně už budou mít povolené, aby ho využívali naplno. Výkon se jim vrátí," uzavírá.
V této souvislosti nedávno hovořil šéf Scuderie Mattia Binotto o tom, že jeho tým chystá zbrusu novou architekturu pohonné jednotky, ve které se má nacházet neporovnatelně více potenciálu. Jaká je skutečně situace, to se začneme dozvídat už za dva týdny, kdy v Bahrajnu startují předsezonní testy.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.