ŠÁCHÍR - 1. TRÉNINK; Mercedes předvádí bezkonkurenční formu také v Bahrajnu, Lewis Hamilton předčil svého týmového kolegu Valtteriho Bottase a předvedl téměř o vteřinu rychlejší čas než Sergio Pérez s Racing Pointem, ze čtvrtého místa se těší Carlos Sainz s McLarenem. Pirelli pilotům poskytlo ochutnávku pneumatik určených pro příští sezónu Formule 1.
Po ranním dešti už na suchou trať jako první vyrazil Verstappen, pár kapek se v zadní části stále objevovalo. Teplota vzduchu dosahovala 26 °C, trať pod zamračenou oblohou 27 °C.
Poprvé od srpna do vozu Alfy Rome míst Räikkönena usedl testovací pilot Kubica, Williams dal šanci Nissanymu na úkor Russella. Magnussen hned vlétl do měřeného kola (1:35,524), přidávali se Bottas (1:31,736), Sainz (1:31,937), Albon (1:32,874) či Ricciardo (1:33,139 min).
Pirelli přivezlo C2 - C4 směsi ze svého portfolia, navíc každý pilot dostal pro páteční tréninky dvě neoznačené C3 sady vyvinuté pro sezónu 2021, které musí být natlakovány méně (o 1,5 psi vpředu, o 0,5 psi méně vzadu).
Po 10 min se na čele objevil Hamilton s časem 1:31,014 a 1:30,503 min, Bottas (1:31,342) se Sainzem (1:31,627) a Ricciardem (1:31,807) se seřadili za ním. Fin se v Mercedesu necítí tak komfortně jako jeho týmový kolega, třikrát už zablokoval přední kola.
Renault věří, že mu poslední tři velké ceny kvůli vyšším teplotám budou vyhovovat, na čtvrtý McLaren mu schází 13 bodů, třetí Racing Point jich má ještě o pět více. Jeho mechanici nicméně u Ocona na začátku řešili nějaký problém se zavěšením.
Po 25 min se mezi Stříbrné šípy dostaly oba vozy AlphyTauri - Kvjat 1:31,020, Gasly 1:31,102 min. Piloti se po kratší přestávce začali zlepšovat, před ní se zaměřovali na testování pneumatik, aerodynamiky a u Ferrari na flexibilitu podlahy.
Mercedesy poté opět zabraly: Hamilton předvedl kolo za 1:30,133 min, Bottas za 1:30,277. Mezi ně se dokázal vklínit Pérez - 1:30,201; Verstappen držel v polovině tréninku 4. pozici: 1:30,294.
Kvjatovi je smazán čas 1:30,951 za to, že se ve 4. zatáčce dostal všemi 4 koly mimo trať, předtím byl takto postižen i Lewis. Gaslymu, jenž zde ve velké ceně před 2. roky obsadil s Toro Rosso skvělé 5. místo, se daří postoupit na 3. příčku (1:30,049).
Grosjean v prostředním sektoru dostává smyk v rychlé pasáž a hlásí: "Jsem v pořádku, pneumatiky ale úplně odešly." V 2. zatáčce se o chvíli později roztáčí Leclerc, ani jeden vůz ale nebyl poškozen.
Track limits ⚠️Stewards will be clamping down on drivers running wide on the exit of Turn 4 this weekend - Hamilton loses a lap time for it#BahrainGP 🇧🇭 #F1 pic.twitter.com/x5xjldSt6N
— Formula 1 (@F1) November 27, 2020Po 55 min se Hamiltonovi daří na středně-tvrdé směsi zvýšit laťku na 1:29,033 min, druhý Bottas na něj ztrácí téměř půl sekundy, třetí Gasly přes sekundu. Počasí se v poslední třetině zhoršovalo, opět se začaly objevovat kapky deště. Verstappen dostal smyk v nájezdu na cílovou rovinku.
Slušně si vedl Kubica, jenž se dlouho pohyboval v první desítce se ztrátou 1,7 s na nejrychlejší Mercedes a předčil mladšího kolegu Giovinazziho stěžujícího si v posledních kolech na rozsynchronizování převodovky.
Piloti v závěru kroužily s těžšími vozy a testovali výdrž pneumatik, byť 1. a 3. trénink neposkytnou tak relevantní data jako obvykle pro večerní závod, který se pojede pod umělým osvětlením. Mercedesy si udržují obrovský náskok, druhou pozici Red Bullu ohrožuje Racing Point s McLarenem. Ferrari jezdící převážně na pneumatikách pro příští rok končí mimo první desítku. Lepší obrázek získáme po 2. tréninku začínajícím v 16 hod.
Na závěr přikládám tabulku sezónního vývoje, kterou nám Formule 1 poskytla během 1. tréninku. Podle oficiálních údajů letos nejvíce zrychlila Alfa Romeo (-0,96 s) s Haasem (-0,8 s) a s Renaultem (- 0,76 s), nejmenší progres ve srovnání s nejrychlejším Mercedesem je naopak patrný u McLarenu (- 0,2 s), Racing Pointu (- 0,26 s) a Ferrari (- 0,29 s).
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.