Sezóna 2018 je historií, poslední setkání startovního pole proběhlo pod měnící se oblohou ve Sjednocených Arabských Emirátech v Abú Zabí. Triumf si odváží čerstvý mistr světa Lewis Hamilton, jemuž závěr sezóny vyšel nadmíru dobře.
Příjemné počasí, ačkoliv se objevila čtyřicetiprocentní predikce deště, podtrhovalo 32 °C, trať byla jen o jeden stupeň vyšší, vlhkost vzduchu vzrostla od začátku z 36 % na 50 %, vítr měl standardních 14,5 km/h. To byla kulisa 997. Grand Prix v historii F1.
Závod, nebo přesněji zaváděcí kolo, symbolicky odmával národní vlajkou herec Will Smith, pak už se piloti mohli pustit do závodních soubojů. Pro jednoho však skončila derniéra letošního ročníku hodně brzo - po startu se v deváté zatáčce střetla dvojice Nico Hülkenberg a Romain Grosjean. Němec přitáhl svůj Renault k vnitřní straně zatáčky, tím ale francouzskému soupeři neudělal příliš mnoho místa.
A scary start to the final race of the season for @HulkHulkenberg 😱He walked away unscathed from his big collision with Romain Grosjean#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/bAVm0LRgtQ
— Formula 1 (@F1) November 25, 2018Následovala závodní klasika: pravé zadní kolo Hülkenberga se zaháklo za levé přední Magnussena a žlutočerný Renault předvedl dvojité salto kolem podélné osy. Skončil u bariéry koly vzhůru a Hülkenberg v této nepříjemné pozici musel strávit několik desítek vteřin, než maršálové vůz otočili a pilot mohl opustit kokpit. Na trať pochopitelně vyrazil safety car a kroužil čtyři kola, než se opět mohlo jet naplno.
Restart závodního pole v pořadí Hamilton, Bottas, Vettel, Räikkönen, Leclerc, Ricciardo, Grosjean, Ocon, Verstappen a Pérez změnu pořadí nepřinesl, jen holandský dravec, jemuž vůbec nevyšel start (propadl se až na 10. příčku) bojoval srdnatě nejdřív s Oconem, na nějž to zkusil v 5. kole, ale až opakovaný manévr v 6. kole ho posunul vpřed.
Not long after lights out, these two were straight back at it in Abu Dhabi Take it away, @Max33Verstappen and @OconEsteban 👀#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/7wSo96eFri
— Formula 1 (@F1) November 25, 2018Vzápětí si mohl na chvíli od závodění odpočinout, protože Kimi Räikkönen odstavil své Ferrari těsně za cílovou čarou, marně se snažíc ho přimět k poslušnosti. Hamilton využil oznámeného režimu virtuálního safety caru a vsadil na riskantní plán - zajel do boxů (7. kolo) a nazul na zbývající vzdálenost superměkké pneumatiky. Stejnou variantu zkusili i Leclerc a Grosjean.
Po zrušení režimu VSC kroužili piloti po trati v pořadí Bottas, Vettel, Ricciardo, Verstappen, Hamilton, Ocon, Pérez, Ericsson, Sainz a Gasly. Hamilton zaútočil v zatáčce 8 na Verstappena a dostal se kupředu, jenže Max svou kůži neprodal lacino a na následující rovince mistra světa pokořil. Hamilton vzápětí poněkud odpadl, takže se pozornost přesunula na čelo. Vettel stavěl v 16. kole, Bottas o kolo později, třetí do party Verstappen uzavřel tuhle sérii pitstopů v kole osmnáctém. Všichni zvolili také superměkkou směs, čímž se do čela posunul Ricciardo, jedoucí odlišnou strategii než Verstappen.
Drama mohl přinést déšť, ale byla to spíš mlhovinová přeháňka, která od 24. kola lehce skropila Jas Marina. Pro další vývoj závodu byla důležitá až Ricciardova zastávka v 34. kole, ovšem Daniel nasadil také superměkké pneumatiky. Sice se rychle dotáhl za Verstappena, ale po krátké době, kdy se zdálo, že se pole sjede dohromady, došlo pouze k propadu Valtteri Bottase.
It's raining in the desert, guys 👀☔️#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/l11yYAxSo9
— Formula 1 (@F1) November 25, 2018Toho v 35. kole zdolal Vettel, o tři kola později si na něj tvrdě vyšlápl Verstappen. Za druhou rovinkou dokonce došlo k nárazu kolo na kolo, po němž Bottas podlehl v 39. kole i Ricciardovi. Ve 41. okruhu povolal Fina tým do boxů s podezřením na defekt pravé zadní pneumatiky, což už Valtterimu nemohlo uškodit.
Odstupy se sice snižovaly, ale nakonec zůstaly v posledních kolech konstantní, takže závěrečný souboj se nekonal. Byla to škoda zejména pro Red Bull, ale tentokrát strategie do puntíku nevyšla.
Smolařem dne byl dozajista Grosjean, jenž po kolizi s Hülkenbergem zažil ještě další nepříjemnost v 31. kole, kdy doslova přeletěl obrubník v osudné deváté zatáčce. S takto otlučeným vozem to na body opravdu nebylo. Podobně se vedlo i Brendonu Hartleyovi, který se ve 4. kole marně snažil vměstnat do zatáčky 14, nakonec to skončilo nárazem do bariéry.
A perfect end to a season that brought him his fifth world title 🔥@LewisHamilton takes his 11th win of 2018 with victory at the #AbuDhabiGP 🇦🇪#F1 pic.twitter.com/B5hNzacn5E
— Formula 1 (@F1) November 25, 2018Loučící se Fernando Alonso bojoval aspoň o symbolický poslední bod, ale nebylo mu přáno. V posledních kolech se dotahoval na desátého Magnussena, ale vyjel z trati a od komisařů dostal na rozloučenou trest pěti vteřin. Stejně byl potrestán i Ocon v 32. kole po souboji s Vandoornem v zatáčce 17, ale nemuselo ho to trápit, protože nakonec musel kvůli defektu do depa a ještě mírně zdramatizoval situaci, protože se jeho RPFI nedoploužila až k boxovému stání.
Na cílové rovince si vytočili Hamilton, Vettel a Alonso tradiční "dognuthy" vzápětí je vyzpovídal v roli moderátora David Coulthard - a pak zvonec, sezóně je konec. Ovšem svět F1 se nezastavuje, týmy v Abú Zabí zůstávají, neboť je čekají posézonní testy. Jak se zpívá v jedné písni našeho mnohonásobného Zlatého slavíka - C'est la vie.
We knew they were coming 🍩But we didn't know it would be these three 👀 😍#AbuDhabiGP #F1 pic.twitter.com/PAZF1QEsfA
— Formula 1 (@F1) November 25, 2018Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.