Naposledy se seřadili piloti ke kvalifikačním jízdám, aby rozhodli o postavení na startu před závěrečnou Grand Prix sezóny 2018. Z TOP 3 se zatím situace nejméně příznivě vyvíjela pro Ferrari.
Tradiční klání na okruhu, kde se během závodu smráká, doposud ovládaly Red Bully nebo Mercedesy. Ferrari ale rozhodně nehodlalo říci poslední slovo, proto se s napětím čekalo, jak dopadne letošní poslední boj o pozice. Za mikrofony Sky sports seděli ikony F1, mistři světa Damon Hill a Nico Rosberg, který právě tady stvrdil svůj jediný titul, a Johnny Herbert. Byly tu ale i další známé tváře, například kytarista druhdy populárních Guns'n'Roses Slash.
Q1 - 18 minut:První měřený čas patřil Charlesu Leclercovi, (1:38.968), za ním se prezentoval odstupující Alonso, který jel v Abú Zabí svou poslední Grand Prix v kariéře: absolvoval Yas Marina circuit za 1:39.651. Pak už se ke slovu dostala špička: první z TOP 6 zajel maximum Räikkönen, 1:37,010, po něm se pustil do rychlého kola Vettel - první sektor mu vyšel lépe, poté začal ztrácet, aby ve výsledku skončil před svým kolegou: 1:36,946. Hamilton zareagoval časem 1:37,022, když jeho oba sektory byly pouze zelené, Bottas byl ještě pomalejší - 1:37,319. Všichni odjeli své pokusy na hyperměkké směsi.
Čekalo se na oba Red Bully, které vyrazily do boje až těsně před polovinou Q1: jejich výsledky stanovily průběžné pořadí první šestice - Ricciardo 1:37,117 a Verstappen byl tentokrát pomalejší: 1:37,195. Mercedesy si daly repete, ale ani Hamilton (1:36,828), ani Bottas (1:36,789) nestačili na druhý Vettelův pokus 1:36,775, kterým se nadále držel v čele. Skvělou formu potvrdil i Leclerc, který v samotném závěru zajel první dva sektory "fialové" a časem 1:37,124 poskočil na 7. místo. V posledním možném okamžiku se "spasili" Alonso - prodral se na 14. místo - a Ericsson, skončil nakonec dvanáctý, zatímco Gasly v poslední zatáčce ztratil výkon a musel svůj vůz odstavit zhruba v prostoru výjezdu z boxů. Nejsmutnější byl evidentně Hartley, jemuž k dosažení Q2 a na 15. Magnussena chybělo pouhých 0,060 vteřiny.
Do Q2 nepostoupili: Hartley, Gasly, Vandoorne, Sirotkin a Stroll.
Q2 - 15 minut:Pod oranžovějící oblohou vyrazili k boji o TOP 10 piloti pod vedením Lewise Hamiltona, následovaného pěticí dalších vozů, Leclercem, Ricciardem, Bottasem a Hülkenbergem. V zaváděcím kole se dokonce předjíždělo, Ricciardo a Hülkenberg se málem "potkali" při výjezdu z boxových stání.
Mercedesy zkoušely štěstí na ultraměkké směsi s výsledkem Hamilton 1:35,693 a Bottas 1:36,392. Piloti Ferrari v prvních pokusech nestačili, jejich ztráta byla náhle více než vteřinová (Räikkönen 1:36,735, Vettel 1:36,751), přičemž Sebastian měl před posledními dvěma zatáčkami smůlu v lehce překážejícím Grosjeanovi, takže mu vůbec nevyšla poslední minirovinka, za nimi se zapasoval Ricciardo - 1:36,964. Verstappen si opět dal trochu na čas, ale jeho čas byl zklamáním - 1:37,251. V první pasáži byl ze "zbytku světa" nejrychlejší Sainz - 1:1:36,982. Jenom dodejme, že Hamiltonův čas znamenal nový rekord trati v Abú Zabí.
Na hyperměkké směsi jely Saubery, Haasy, Renaulty a McLareny, špička vsadila na ultraměkkou. V ohrožení však byl jediný Verstappen, jemuž po prvních pokusech patřilo desáté místo. K druhým pokusům se vyřítil opět Hamilton v čele následován smečkou Haasů, Renaultů, Leclercem a Oconem, ale postupně se pole roztáhlo po celé už osvětlené trati.
Hamilton ale druhý pokus vypustil, navzdory tomu mu zůstala "zlatá medaile" za Q2. V posledních vteřinách opět dominoval Leclerc fialovými sektory 1 a 2 a časem 1:36,580 figuroval chvíli na třetím místě, aby pak skončil pátý. Chviličku se hřál a stříbrné příčce Vettel - 1:36,345, aby byl sesazen Verstappenem, který z 11. příčky poskočil na jeho místo - 1:36,144. Výborně si vedl také Hülkenberg, jenž se časem 1:36.732 zařadil hned za Leclerca.
Do Q3 nepostoupili: Sainz, Ericsson, Magnussen, Pérez, Alonso
Q3 - 12 minut:Do poslední části vyjel jako první Grosjean následovaný Oconem, z favoritů pak brázdil okruh Hamilton. Teď už šlo o místa, nebyl čas na spekulaci, takže se jelo na hyperměkké směsi.
První čas zaznamenal Grosjean 1:36,192, ale důležitější byl výkon Hamiltona, který opět posunul hranice - 1:35,295, ačkoliv na konci dlouhé rovinky probrzdil. Bottas zůstal o něco pozadu (1:35,419), Ricciardo (1:35,454) tentokrát předstihl Verstappena, před nějž se vměstnal i Räikkönen (1:35,511). Takže napětí do druhých pokusů uchoval Vettel, ztrácející časem 1:35,352 na Hamiltona 0,057 vteřiny.
K druhým pokusům vyrazila TOP 6 v pořadí Hamilton, Bottas, Ricciardo, Verstappen, Räikkönen a Vettel. Hamilton předvedl opět famózní jízdu a následován Bottasem zajeli jako jediní pod 1:35,0 a obsadili první řadu. Zlepšili se i Ricciardo a Räikkönen, zatímco Verstappenovi druhý pokus nevyšel a zajel do boxů. Poslední na tahu byl Vettel, ale ani on přes veškeré zlepšení nedokázal pozice Mercedesu ohrozit.
Andrea Stella uznává, že řídit dva ambiciózní jezdce bojující o titul je náročné a vyžaduje citlivý přístup. McLaren teď balancuje mezi týmovou rovnováhou a snahou vytěžit maximum z formy Landa Norrise a Oscara Piastriho.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.