Ještě než vyrazily vozy k první části americké kvalifikace, bylo jasné, že Vettel se postaví nejlépe na čtvrté místo, protože ho v důsledku jeho provinění v prvním tréninku čekal posun o tři místa na startovním roštu zpět.
Po pátečním dešti se konečně jelo na suchu a pro mnohé piloty to znamenalo horečné úsilí v posledním tréninku. Kvalifikace měla chladnější podmínky, vzduch 19 °C, trať byla jen o dva teplejší, vlhkost vzduchu v průběhu kvalifikace poklesla ze 75 na 73 % a vítr postupně sílil, od 5,4 přes 6,1 až k 7,5 km/h.
Vettelovi bylo vyčteno, že mu trvalo 27,7 vteřiny, než se v režimu červených vlajek dostal na patřičné hodnoty. Zajímavé určitě bylo, že se ho jeho kolegové většinou zastávali a penalizaci ve formě posunu o tři místa zpět na startovním roštu považovali za zbytečnou. Rozhodnutí je však neměnné a Vettel proto věděl, že maximálně může vyhrát kvalifikaci, ale pole-position rozhodně nezíská.
Q1 - 18 minut:Na trať vyjely obě Toro Rosso v pořadí Hartley / Gasly a byl to Novozélanďan, kdo zaměstnal jako první časomíru - 1:36,943. Pozornost se však přesunula na špičku, kde se prezentoval jako první Räikkönen časem 1:34,938. Vettel ho poměrně výrazně překonal (1:34,569), ale pak zaúřadovaly oba Mercedesy: Bottas 1:34,518 a Hamilton 1:34,176.
Jak už bylo zvykem, z TOP3 zapsali jako poslední časy muži od Red Bullu, ovšem Verstappen určitě netušil, že zůstane u jediného výkonu. Při druhém pokusu vzal v první zatáčce příčný obrubník pravým zadním kolem a dorazil do depa s vyvrácenou pneumatikou. Záhy bylo potvrzeno, že pro něj kvalifikace skončila. Ricciardo se díky zlepšení z původního 1:34,957 na 1:34,755 dostal před svého kolegu.
Here's the damage on @Max33Verstappen's car 🔎 sustained going over the sausage kerbs at Turn 15 #USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/12kFiCNMJ7
— Formula 1 (@F1) October 20, 2018Z nuly na vrchol se vyšplhal Pierre Gasly. Hned několik pilotů značně "střihalo" zatáčky, ale jediný Francouz byl stižen smazáním dosaženého výkonu. Těžko říci, jestli v něm bouchly saze, každopádně svůj druhý pokus zajel skvěle a možná překvapivě se posunul až na sedmé místo!
Zklamání museli překousnout - jak už je téměř zvykem - u McLarenu. Alonso se v poslední chvíli na pár vteřin posunul na 14. příčku, ale vzápětí opět klesl na první nepostupovou pozici. Vandoorne byl vůbec nejpomalejší. Malou útěchou mohlo být pro oba piloty, že jejich kolegové od Toro Rosso spadnou na samotný chvost kvůli penalizacím.
Q2 - 15 minut:Zatímco první část kvalifikace absolvovaly všechny týmy na ultraměkké směsi, do Q2 nasadili Hamilton, Bottas, Vettel a Ricciardo superměkkou směs. Hamilton se sice zlepšil (1:34,077), ale nestačilo to ani na jedno Ferrari a zaostal i za Bottasem. Dominoval Räikkönen - 1:32,884 - ovšem na ultraměkkých pneu. Za něj se vyšplhal Vettel (1:33,079) a Bottas (1:33,702). Hamilton si chtěl zachovat prestiž, ale druhý pokus na superměkké směsi ho posunul jen na třetí místo - 1:33,480. V závěru ještě oba Mercedesy nasadily ultraměkké pneu, ale spíš jen na zkoušku. Zvláštní určitě byl fakt, že Ferrari prostřednictvím Vettela za celý závodní víkend poprvé vyzkoušelo superměkké pneu.
V bitvě o desítku chyběl pochopitelně Verstappen a dvojice Toro Rosso jen symbolicky obkroužila okruh bez zaznamenaného času. V bitvě o poslední místo skýtající postup do Q3 uspěl druhým pokusem Hülkenberg a vyhrál interní duel s týmovým kolegou o neuvěřitelných 0,002 vteřiny.
Q3 - 12 minut:Ferrari a Mercedes vyrazily agresivně k prvním pokusům a piloti těchto stájí si navzájem přebírali fialově podbarvené časy jednotlivých sektorů. Nakonec Hamilton dokázal zdolat konkurenci časem 1:32,567, ovšem Vettel mu dýchal na záda (1:32,655) a daleko nebyl ani Bottas (1:32,686). Räikkönen po skvělém prvním sektoru zkazil druhý a musel zatím vyčkávat na čtvrté pozici - 1:33,024. K prvním pokusům nevyjel vůbec Charles Leclerc.
Zobrazit příspěvek na InstagramuPodobně jako první část se nesly i druhé pokusy, tentokrát se vrhl dopředu Räikkönen a na chvíli mu patřil rekord trati, ale jen do chvíle, než proťal cílovou pásku Hamilton. Bottas se sice zlepšil, ale ne dost, aby udržel svou pozici. Poslední ve hře byl Vettel, ale nakonec ani jeho progres na pole-position nestačil.
Hamilton tedy k závodu, v němž může získat pátý mistrovský titul, nastoupí o čtyři místa před svým jediným rivalem. Pokud vybojuje v závodě o osm bodů více než Vettel, letošní šampion bude znám.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.