Ještě než vyrazily vozy k první části americké kvalifikace, bylo jasné, že Vettel se postaví nejlépe na čtvrté místo, protože ho v důsledku jeho provinění v prvním tréninku čekal posun o tři místa na startovním roštu zpět.
Po pátečním dešti se konečně jelo na suchu a pro mnohé piloty to znamenalo horečné úsilí v posledním tréninku. Kvalifikace měla chladnější podmínky, vzduch 19 °C, trať byla jen o dva teplejší, vlhkost vzduchu v průběhu kvalifikace poklesla ze 75 na 73 % a vítr postupně sílil, od 5,4 přes 6,1 až k 7,5 km/h.
Vettelovi bylo vyčteno, že mu trvalo 27,7 vteřiny, než se v režimu červených vlajek dostal na patřičné hodnoty. Zajímavé určitě bylo, že se ho jeho kolegové většinou zastávali a penalizaci ve formě posunu o tři místa zpět na startovním roštu považovali za zbytečnou. Rozhodnutí je však neměnné a Vettel proto věděl, že maximálně může vyhrát kvalifikaci, ale pole-position rozhodně nezíská.
Q1 - 18 minut:Na trať vyjely obě Toro Rosso v pořadí Hartley / Gasly a byl to Novozélanďan, kdo zaměstnal jako první časomíru - 1:36,943. Pozornost se však přesunula na špičku, kde se prezentoval jako první Räikkönen časem 1:34,938. Vettel ho poměrně výrazně překonal (1:34,569), ale pak zaúřadovaly oba Mercedesy: Bottas 1:34,518 a Hamilton 1:34,176.
Jak už bylo zvykem, z TOP3 zapsali jako poslední časy muži od Red Bullu, ovšem Verstappen určitě netušil, že zůstane u jediného výkonu. Při druhém pokusu vzal v první zatáčce příčný obrubník pravým zadním kolem a dorazil do depa s vyvrácenou pneumatikou. Záhy bylo potvrzeno, že pro něj kvalifikace skončila. Ricciardo se díky zlepšení z původního 1:34,957 na 1:34,755 dostal před svého kolegu.
Here's the damage on @Max33Verstappen's car 🔎 sustained going over the sausage kerbs at Turn 15 #USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/12kFiCNMJ7
— Formula 1 (@F1) October 20, 2018Z nuly na vrchol se vyšplhal Pierre Gasly. Hned několik pilotů značně "střihalo" zatáčky, ale jediný Francouz byl stižen smazáním dosaženého výkonu. Těžko říci, jestli v něm bouchly saze, každopádně svůj druhý pokus zajel skvěle a možná překvapivě se posunul až na sedmé místo!
Zklamání museli překousnout - jak už je téměř zvykem - u McLarenu. Alonso se v poslední chvíli na pár vteřin posunul na 14. příčku, ale vzápětí opět klesl na první nepostupovou pozici. Vandoorne byl vůbec nejpomalejší. Malou útěchou mohlo být pro oba piloty, že jejich kolegové od Toro Rosso spadnou na samotný chvost kvůli penalizacím.
Q2 - 15 minut:Zatímco první část kvalifikace absolvovaly všechny týmy na ultraměkké směsi, do Q2 nasadili Hamilton, Bottas, Vettel a Ricciardo superměkkou směs. Hamilton se sice zlepšil (1:34,077), ale nestačilo to ani na jedno Ferrari a zaostal i za Bottasem. Dominoval Räikkönen - 1:32,884 - ovšem na ultraměkkých pneu. Za něj se vyšplhal Vettel (1:33,079) a Bottas (1:33,702). Hamilton si chtěl zachovat prestiž, ale druhý pokus na superměkké směsi ho posunul jen na třetí místo - 1:33,480. V závěru ještě oba Mercedesy nasadily ultraměkké pneu, ale spíš jen na zkoušku. Zvláštní určitě byl fakt, že Ferrari prostřednictvím Vettela za celý závodní víkend poprvé vyzkoušelo superměkké pneu.
V bitvě o desítku chyběl pochopitelně Verstappen a dvojice Toro Rosso jen symbolicky obkroužila okruh bez zaznamenaného času. V bitvě o poslední místo skýtající postup do Q3 uspěl druhým pokusem Hülkenberg a vyhrál interní duel s týmovým kolegou o neuvěřitelných 0,002 vteřiny.
Q3 - 12 minut:Ferrari a Mercedes vyrazily agresivně k prvním pokusům a piloti těchto stájí si navzájem přebírali fialově podbarvené časy jednotlivých sektorů. Nakonec Hamilton dokázal zdolat konkurenci časem 1:32,567, ovšem Vettel mu dýchal na záda (1:32,655) a daleko nebyl ani Bottas (1:32,686). Räikkönen po skvělém prvním sektoru zkazil druhý a musel zatím vyčkávat na čtvrté pozici - 1:33,024. K prvním pokusům nevyjel vůbec Charles Leclerc.
Zobrazit příspěvek na InstagramuPodobně jako první část se nesly i druhé pokusy, tentokrát se vrhl dopředu Räikkönen a na chvíli mu patřil rekord trati, ale jen do chvíle, než proťal cílovou pásku Hamilton. Bottas se sice zlepšil, ale ne dost, aby udržel svou pozici. Poslední ve hře byl Vettel, ale nakonec ani jeho progres na pole-position nestačil.
Hamilton tedy k závodu, v němž může získat pátý mistrovský titul, nastoupí o čtyři místa před svým jediným rivalem. Pokud vybojuje v závodě o osm bodů více než Vettel, letošní šampion bude znám.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.