Pamětníci oproti mladým mají nějaký ten křížek na zádech navíc, ale zase je mohou těšit vzpomínky na doby, kdy byli "při tom". Mnoho z nich si určitě vzpomene na horečné přípravy francouzské automobilky Renault na vstup do F1.
Bylo to tehdy trochu záhadné - Francouzi byli terčem posměchu, že hodlají vstoupit do Formule 1 s přeplňovaným motorem a Niki Lauda dokonce tehdy prohlásil, že jestli tenhle motor do určité doby vyhraje nějaký závod, tak sní koště. Jenže tým pod vedením bývalého závodníka Gerarda Larroussea nedbal na posměšky a chystal se na vstup do prestižní kategorie.
Do rovných 40 let nám ještě měsíc zbývá, ale utajená premiéra tehdy nastala. Renault chtěl pochopitelně debutovat na domácí půdě, jenže i když na okruhu v Dijon-Prénois byl velmi rychlý a navíc měl jeho pilot Jean-Pierre Jabouille k dispozici bohatý výběr pneumatik Michelin, stál také neustále s nějakými potížemi kolem turbodmychadla v boxech. Proto se žlutočernému vozu začalo říkat čajová konvice, neboť se kolem něj pořád vznáší oblak páry signalizující přehřátí turba. Renault nakonec vyhodnotil situaci jako neúnosnou a svou skutečnou premiéru odložil až do následující Grand Prix Velké Británie.
Historie má svou důležitost a nelze ji pomíjet - to vědí dobře i u Renaultu. Proto byl ve spojení s francouzskou vysílací stanicí Canal+ zorganizován na okruhu Paul Ricard takový menší dýchánek. Za účasti někdejších pilotů F1, čtyřnásobného mistra světa Alaina Prosta a konzultanta Canal+ (a také někdejšího závodníka, který rovněž usedl do F1) Francka Montagnyho si do letitého průkopníka přeplňovaného motoru sedl současný závodník francouzské stáje Nico Hülkenberg. Ovšem nejdřív si osedlal o šest let novější Renautl RE40, poté si s Montagnym pozice prohodili.
Uvedené video je samo o sobě dostatečně vypovídající, snad jenom tedy dodejme, že Renault RS01 měl vedle přeplňovaného motoru ještě jednu zvláštnost: pneumatikářská firma Michelin vůbec poprvé vyvinula pro F1 radiální pneumatiky. Zbývá dodat, že na první bodovaný výsledek od svého debutu čekal Renault více než rok (GP USA 1978) a po dvou letech, téměř přesně na den od nepovedené Grand Prix Francie 1977, se radoval ze svého prvního triumfu - na domácí půdě vyhrál Jabouille a Arnoux po památné bitvě s Gillesem Villeneuvem na Ferrari dojel třetí.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.