BRAZÍLIE - ZÁVOD; Interlagos opět přinesl velké mokré drama, ze kterého Vettel vytěžil nutné minimum a přes velmi dobrou práci Ferrari získal třetí titul!
Podle posledních předpovědí má být závod suchý, ale těsně před startem přišla lehká přeháňka. Všichni startují na suchých pneumatikách. Na výběr mají tvrdou (stříbrná) a středně tvrdou (bílá) směs. Tvrdé mají na startu pouze Schumacher, Grosjean a Kobajaši.
V první zatáčce jsou oba mclareny, ale za nimi je Massa a perfektně odstartoval i Alonso s druhým Ferrari, který je před Vettelem. Ve 4. zatáčce dochází k hromadné nehodě a je v ní zapleten i Vettel!
Vettel s lehce poškozeným vozem jede na konci startovního pole. Massa přesně vypočítal Webberův předjížděcí a pomáhá Alonsovi, aby jej i Webbera předjel. Vettelovo auto je v pořádku a rychle se dostává přes pomalé soupeře.
McLareny ostatním ujely a Button útočí na Hamiltona, oba piloti se ve vedení střídají. Webber tak dlouho bojuje s oběma Ferrari, až dělá hodiny a propadá se do druhé desítky.
Po úvodních nehodách jsou mimo hru Grosjean, Maldonado, Senna a Perez. Chybu dělá i Alonso, ale bez větší ztráty se vrací na trať. Déšť zesiluje a Kobajaši jako první jede pro přechodné pneumatiky, později se přidávají další.
V 10. kole jedou pro přechodné i Alonso a Vettel, je mezi nimi méně než 10 s. Button je nakonec vítězem dlouhého souboje s Hamiltonem a pro zatím se usazuje na prvním místě, ale v 11. kole jede i on pro přechodné pneumatiky.
Vettel se po zastávce ocitá za Webberem a je rychlejší, Webber jej nechává předjet. Button s Hülkenbergem se drží v čele na suchých pneumatikách. Hamilton je třetí a je na přechodných jen o trochu rychlejší než Button.
Pořadí na konci 14. kola: Button, Hülkenberg, Hamilton, Alonso, Massa, Vergne, Kobajaši, Vettel, Webber, Rosberg, Kovalainen, Ricciardo, Di Resta, Räikkönen, Glock, Petrov, de la Rosa, Karthikeyan, Pic, Schumacher.
Start Velké ceny Brazílie 2012 (foto: Sauber Motorsport AG)
Na suchých jede zatím i Massa a právě se před něj znovu dostává Alonso. Button s Hülkenbergem na suchých pneumatikách začínají znovu získávat na ostatní, na trati se objevuje suchá stopa.
Hülkenbergovi se mometnálně daří vůbec nejlépe, dokonce zkouší opatrné útoky na Buttona, až se mu to v 18. kole daří a jde do vedení! Hamilton, Alonso, Kobajaši, Rosberg a Di Resta se v 19. kole vrací pro suché pneumatiky.
V dalším kole přezouvají na suché i oba Red Bully. Rosbergovi praskla zadní pneumatika, snaží se dojet do boxů. Možná za to mohou četné úlomky na trati. Hülkenberg s Buttonem jako jediní dva nezmatkují a zůstávají na původní sadě pneumatik, před ostatními vedou už o 45s a přitom jsou nejrychlejší.
Ale jejich výbornou strategii jim zcela ničí safety-car, který právě vyjíždí na trať, která musí být uklizena. Button a Hülkenberg si rychle zajeli pro nové suché pneu.
Pořadí na konci 26. kola za zpomalovacím vozem: Hülkenberg, Button, Hamilton, Alonso, Vettel, Kobajaši, Webber, Di Resta, Ricciardo, Räikkönen, Massa, Vergne, Glock, Petrov, Schumacher, Kovalainen, Pic, de la Rosa, Karthikeyan, Rosberg.
McLareny stíhají překvapivě vedoucího Hülkenberga (foto: Sahara Force India)
Většina pilotů má obuté suché pneumatiky a Alonso hlásí, že začíná znovu pršet. Na přechodných jedou Alonso, Räikkönen, Massa, Glock. Safety car opouští trať v 29. kole.
K jedinému dramatu dochází kolem Vettela, na kterého útočí z jedné strany Kobajaši a z druhé strany Webber. Webberovi se neloajalita moc nevyplatila, musí do únikové zóny a propadá se na 14. místo, Kobajaši je před Vettelem.
Znovu začíná souboj McLarenů, Hamilton předjíždí Buttona. Těsně za Hamiltonem a Buttonem je Alonso, ale DRS nejlépe využívá Kobajaši, který jde před Alonsa. Ten mu to však na konci kola vrací.
Ve vynikající práci pokračuje Massa - už se prokousal za Vettela a okamžitě ho předjel. Následnou Vettelovu odvetu odrazil a začíná řešit Kobajašiho. Hamilton se odpoutal od Buttona a stahuje Hülkenberga, ale jen asi o 0,1 s na kolo.
V 36. kole Massa předjíždí Kobajašiho a je 3 s za svým týmovým kolegou. Räikkönen v krásném souboji se Schumacherem, nakonec ho předjíždí a Schumacher se následně propadá i za Di Restu.
Kolem 45. kola znovu trochu prší, smyk překvapil Petrova. Chybu dělá i Hülkenberg, závod znovu vede Hamilton. Button ztrácí na Hamiltona 4s, na Hülkenberga 2s. Alonso je 6s za Buttonem. Mezi Alonsem a Vettelem jsou 12 s.
V 52. kole je v boxech Rosberg a volí přechodné pneumatiky. Hned za ním zastavuje Ricciardo a pro změnu si bere další suché. V 53. kole jede k mechanikům Vettel a dostává suché měkké.
Opět to uklouzlo Räikkönenovi. Pilot pohotově našel vjezd do pit-lane na starém okruhu a pokusil se projet po alternativní trati, ale ulička byla slepá a Räikkönen se musí vrátit zpět, propadá se až na 17. místo.
Hülkenberg zkouší útok na Hamiltona, ale ztrácí kontrolu nad zádí a naráží do Hamiltona! Hamilton je bez kola, ale zkouší dojet do boxů. Hülkenberg pokračuje na druhém místě 7 s za Buttonem.
Vettel jede pro přechodné pneumatiky a zastávka je dlouhá. Alonso má suché, ale vrací se pro přechodné! Pro přechodné už jede i Button. Vettel znovu svádí souboj s Kobajašim, nyní to pro něj vypadá lépe. Hülkenberg dostává trestný průjezd pit-lane za nehodu s Hamiltonem. Hamilton ze závodu odstoupil.
Pořadí na konci 58. kola: Button, Massa, Alonso, Hülkenberg, Webber, Schumacher, Vettel, Kobajaši, Vergne, Di Resta, Räikkönen, Pic, Ricciardo, Petrov, Rosberg, Kovalainen, Glock, de la Rosa, Karthikeyan.
Loučící se Michael Schumacher gratuluje k svému nástupci (foto: Pirelli)
Vypadá to, že po zbytek závodu bude pršet. V 61. kole Alonso předjíždí Massu a je na 2. místě, ale Vettel je 7. a tím by měl celkově pořád o bod více než Alonso. Vettel dohnal Schumachera a v 65. kole ho velmi opatrně předjíždí.
Kobajaši zkusil útok na Schumachera, ale lehce s ním koliduje a po hodinách přichází o body, zatímco Schumacher pokračuje. Chybu dělá i Di Resta a po jeho nárazu do zdi je na trati znovu safety-car, což je 2 kola před cílem velmi dobrá zpráva pro Vettela!
Jenson Button vítězí, Fernando Alonso je druhý před Massou, Webberem a Hülkenbergem. Vettel je 6. a to mu stačí k titulu!
Lewis Hamilton a Ferrari – spojení, které budí obrovskou pozornost. Mezinárodní média si všímají každého detailu jeho prvních testovacích jízd v legendárním červeném voze. Šéf McLarenu Andrea Stella sice oceňuje tuto historickou spolupráci, ale zároveň hodlá Hamiltona a Ferrari v nadcházející sezóně důkladně prověřit.
Red Bull a Ford spojili síly při vývoji motoru pro sezonu 2026, přičemž americká automobilka se zaměřuje hlavně na elektrické komponenty. Šéf týmu Christian Horner označil spolupráci za „inspirativní“ a naznačil, kdy se projeví její první výsledky.
Fanoušci netrpělivě čekají na souboj titánů – jak si Lewis Hamilton povede proti Charlesi Leclercovi ve Ferrari v roce 2025?
Adrian Newey se ro F1.com zamyslel nad tím, zda "nedostatek zkušeností" v Red Bullu mohl ovlivnit problémy týmu s vozem RB20 během sezóny 2024. Bývalý technický ředitel týmu vyjádřil obavy ohledně problémů s ovladatelností vozu, které se v průběhu sezóny objevily.
Formule 1 odhalila startovní časy pro nadcházející sezónu 2025.
Lewis Hamilton už naplno rozjel přípravy na sezónu 2025, ve které poprvé oficiálně při první Grand Prix oblékne barvy Ferrari. Sedminásobný šampion se v lednu poprvé posadil do rudého monopostu a začal psát novou kapitolu své kariéry.
Po problémech na okruzích s nízkým přítlakem, jako jsou Monza a Las Vegas, Red Bull naznačil, že v roce 2025 neplánuje klást hlavní důraz na vývoj speciálního zadního křídla zaměřeného na maximální rychlost na rovinkách. Tým se navzdory zaměří na komplexnější přístup k vývoji vozu.
Mezinárodní automobilová federace zpřísnila tresty za nadávky, což vyvolalo mezi fanoušky vlnu nevole. Asociace jezdců GPDA zatím mlčí, ale její předseda Alex Wurz vysvětluje proč. Zdůrazňuje, že místo bezhlavého trestání je potřeba používat zdravý rozum.
Po loňských nehodách Alexe Albona a George Russella v šesté a sedmé zatáčce se organizátoři Velké ceny Austrálie rozhodli upravit trať. Změny se zaměří především na zvýšení bezpečnosti jezdců, přičemž největší úpravy budou provedeny na obrubnících v tomto kritickém úseku.
Šéf týmu Williams, James Vowles, uvedl, že vliv Carlosa Sainze je v týmu již zřetelný. Španěl, který bude závodit po boku Alexe Albona, musel opustit Ferrari poté, co italská stáj potvrdila příchod Lewise Hamiltona.
Modelka Sigrid Silversandová přijala nabídku k sňatku od bývalého závodníka formule 1 Davida Coultharda. Pár je spolu několik let a svou lásku veřejnosti odhalil v roce 2023. Pro Coultharda půjde o druhý sňatek.
Max Verstappen usiluje o vyrovnání historického úspěchu Michaela Schumachera, který v letech 2000 až 2004 vyhrál pět titulů mistra světa formule 1 v řadě. Pokud Verstappen získá pátý titul v této sezoně, stane se druhým jezdcem v historii, který tohoto výkonu dosáhne.