BRAZÍLIE - ZÁVOD; Interlagos opět přinesl velké mokré drama, ze kterého Vettel vytěžil nutné minimum a přes velmi dobrou práci Ferrari získal třetí titul!
Podle posledních předpovědí má být závod suchý, ale těsně před startem přišla lehká přeháňka. Všichni startují na suchých pneumatikách. Na výběr mají tvrdou (stříbrná) a středně tvrdou (bílá) směs. Tvrdé mají na startu pouze Schumacher, Grosjean a Kobajaši.
V první zatáčce jsou oba mclareny, ale za nimi je Massa a perfektně odstartoval i Alonso s druhým Ferrari, který je před Vettelem. Ve 4. zatáčce dochází k hromadné nehodě a je v ní zapleten i Vettel!
Vettel s lehce poškozeným vozem jede na konci startovního pole. Massa přesně vypočítal Webberův předjížděcí a pomáhá Alonsovi, aby jej i Webbera předjel. Vettelovo auto je v pořádku a rychle se dostává přes pomalé soupeře.
McLareny ostatním ujely a Button útočí na Hamiltona, oba piloti se ve vedení střídají. Webber tak dlouho bojuje s oběma Ferrari, až dělá hodiny a propadá se do druhé desítky.
Po úvodních nehodách jsou mimo hru Grosjean, Maldonado, Senna a Perez. Chybu dělá i Alonso, ale bez větší ztráty se vrací na trať. Déšť zesiluje a Kobajaši jako první jede pro přechodné pneumatiky, později se přidávají další.
V 10. kole jedou pro přechodné i Alonso a Vettel, je mezi nimi méně než 10 s. Button je nakonec vítězem dlouhého souboje s Hamiltonem a pro zatím se usazuje na prvním místě, ale v 11. kole jede i on pro přechodné pneumatiky.
Vettel se po zastávce ocitá za Webberem a je rychlejší, Webber jej nechává předjet. Button s Hülkenbergem se drží v čele na suchých pneumatikách. Hamilton je třetí a je na přechodných jen o trochu rychlejší než Button.
Pořadí na konci 14. kola: Button, Hülkenberg, Hamilton, Alonso, Massa, Vergne, Kobajaši, Vettel, Webber, Rosberg, Kovalainen, Ricciardo, Di Resta, Räikkönen, Glock, Petrov, de la Rosa, Karthikeyan, Pic, Schumacher.
Start Velké ceny Brazílie 2012 (foto: Sauber Motorsport AG)
Na suchých jede zatím i Massa a právě se před něj znovu dostává Alonso. Button s Hülkenbergem na suchých pneumatikách začínají znovu získávat na ostatní, na trati se objevuje suchá stopa.
Hülkenbergovi se mometnálně daří vůbec nejlépe, dokonce zkouší opatrné útoky na Buttona, až se mu to v 18. kole daří a jde do vedení! Hamilton, Alonso, Kobajaši, Rosberg a Di Resta se v 19. kole vrací pro suché pneumatiky.
V dalším kole přezouvají na suché i oba Red Bully. Rosbergovi praskla zadní pneumatika, snaží se dojet do boxů. Možná za to mohou četné úlomky na trati. Hülkenberg s Buttonem jako jediní dva nezmatkují a zůstávají na původní sadě pneumatik, před ostatními vedou už o 45s a přitom jsou nejrychlejší.
Ale jejich výbornou strategii jim zcela ničí safety-car, který právě vyjíždí na trať, která musí být uklizena. Button a Hülkenberg si rychle zajeli pro nové suché pneu.
Pořadí na konci 26. kola za zpomalovacím vozem: Hülkenberg, Button, Hamilton, Alonso, Vettel, Kobajaši, Webber, Di Resta, Ricciardo, Räikkönen, Massa, Vergne, Glock, Petrov, Schumacher, Kovalainen, Pic, de la Rosa, Karthikeyan, Rosberg.
McLareny stíhají překvapivě vedoucího Hülkenberga (foto: Sahara Force India)
Většina pilotů má obuté suché pneumatiky a Alonso hlásí, že začíná znovu pršet. Na přechodných jedou Alonso, Räikkönen, Massa, Glock. Safety car opouští trať v 29. kole.
K jedinému dramatu dochází kolem Vettela, na kterého útočí z jedné strany Kobajaši a z druhé strany Webber. Webberovi se neloajalita moc nevyplatila, musí do únikové zóny a propadá se na 14. místo, Kobajaši je před Vettelem.
Znovu začíná souboj McLarenů, Hamilton předjíždí Buttona. Těsně za Hamiltonem a Buttonem je Alonso, ale DRS nejlépe využívá Kobajaši, který jde před Alonsa. Ten mu to však na konci kola vrací.
Ve vynikající práci pokračuje Massa - už se prokousal za Vettela a okamžitě ho předjel. Následnou Vettelovu odvetu odrazil a začíná řešit Kobajašiho. Hamilton se odpoutal od Buttona a stahuje Hülkenberga, ale jen asi o 0,1 s na kolo.
V 36. kole Massa předjíždí Kobajašiho a je 3 s za svým týmovým kolegou. Räikkönen v krásném souboji se Schumacherem, nakonec ho předjíždí a Schumacher se následně propadá i za Di Restu.
Kolem 45. kola znovu trochu prší, smyk překvapil Petrova. Chybu dělá i Hülkenberg, závod znovu vede Hamilton. Button ztrácí na Hamiltona 4s, na Hülkenberga 2s. Alonso je 6s za Buttonem. Mezi Alonsem a Vettelem jsou 12 s.
V 52. kole je v boxech Rosberg a volí přechodné pneumatiky. Hned za ním zastavuje Ricciardo a pro změnu si bere další suché. V 53. kole jede k mechanikům Vettel a dostává suché měkké.
Opět to uklouzlo Räikkönenovi. Pilot pohotově našel vjezd do pit-lane na starém okruhu a pokusil se projet po alternativní trati, ale ulička byla slepá a Räikkönen se musí vrátit zpět, propadá se až na 17. místo.
Hülkenberg zkouší útok na Hamiltona, ale ztrácí kontrolu nad zádí a naráží do Hamiltona! Hamilton je bez kola, ale zkouší dojet do boxů. Hülkenberg pokračuje na druhém místě 7 s za Buttonem.
Vettel jede pro přechodné pneumatiky a zastávka je dlouhá. Alonso má suché, ale vrací se pro přechodné! Pro přechodné už jede i Button. Vettel znovu svádí souboj s Kobajašim, nyní to pro něj vypadá lépe. Hülkenberg dostává trestný průjezd pit-lane za nehodu s Hamiltonem. Hamilton ze závodu odstoupil.
Pořadí na konci 58. kola: Button, Massa, Alonso, Hülkenberg, Webber, Schumacher, Vettel, Kobajaši, Vergne, Di Resta, Räikkönen, Pic, Ricciardo, Petrov, Rosberg, Kovalainen, Glock, de la Rosa, Karthikeyan.
Loučící se Michael Schumacher gratuluje k svému nástupci (foto: Pirelli)
Vypadá to, že po zbytek závodu bude pršet. V 61. kole Alonso předjíždí Massu a je na 2. místě, ale Vettel je 7. a tím by měl celkově pořád o bod více než Alonso. Vettel dohnal Schumachera a v 65. kole ho velmi opatrně předjíždí.
Kobajaši zkusil útok na Schumachera, ale lehce s ním koliduje a po hodinách přichází o body, zatímco Schumacher pokračuje. Chybu dělá i Di Resta a po jeho nárazu do zdi je na trati znovu safety-car, což je 2 kola před cílem velmi dobrá zpráva pro Vettela!
Jenson Button vítězí, Fernando Alonso je druhý před Massou, Webberem a Hülkenbergem. Vettel je 6. a to mu stačí k titulu!
Šéf Williamsu James Vowles je přesvědčen, že formule 1 má dost času uklidnit obavy jezdců ohledně pravidel pro sezonu 2026.
Šéf a generální ředitel týmu Red Bull Laurent Mekies se podělil o své první dojmy ze spolupráce s Maxem Verstappenem.
V posledních týdnech se hodně spekuluje o budoucnosti Lewise Hamiltona ve Ferrari, avšak vše nasvědčuje tomu, že kontrolu nad svým současným kontraktem má pevně v rukou právě on.
Zak Brown, šéf McLarenu, připomněl, že růst Formule 1 v USA dlouhou dobu brzdila absence stálé domácí Velké ceny a také nedostatečné zapojení fanoušků, které se změnilo až s příchodem Liberty Media.
Max Verstappen prozradil, jak je to o voze Red Bullu, který byl navržen podle jeho stylu jízdy.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že on i Lewis Hamilton podcenili, jak těžké bude jezdcovo přizpůsobení se vozu Ferrari. Ukázalo se, že adaptace je mnohem náročnější, než čekali.
Charles Leclerc míní, že Ferrari by mělo dát přednost udržení druhého místa v Poháru konstruktérů před ziskem většího času ve větrném tunelu pro rok 2026. Podle něj má aktuální úspěch a s ním spojené benefity větší váhu než dlouhodobá technická výhoda.
Oscar Piastri tvrdí, že stabilita jezdecké sestavy a vedení McLarenu dává týmu důležité výhody. Podle něj kontinuita pomáhá plánovat a zlepšovat výkon bez zbytečných otřesů.
Po nepovedené kvalifikaci a závodě Velké ceny Maďarska se Martin Brundle pustil do kritiky ponurých vyjádření Lewise Hamiltona, která podle něj působila až příliš poraženecky.
James Vowles označil návrat dvouzastávkové strategie v Monaku 2026 za „nejnepříjemnější pocit“, jaký kdy zažil. Podle něj může jít o krok, který závodu spíše uškodí.
Šéf McLarenu Zak Brown potvrdil, že tým i nadále ponechá Landa Norrise a Oscara Piastriho volně závodit o titul bez týmových příkazů. Podle něj mají oba jezdci stejné šance a férový přístup posiluje celý tým.
Jamie Chadwick a Bernie Collins označily Hamiltonův víkend v Maďarsku za kombinaci slabého vozu a chybné strategie.