Na své poměry nečekaně dlouho čekal Lewis Hamilton na své jubilejní sté vítězství. Ani v Soči to nevypadalo na úspěšné dovršení stovky, ale nakonec rozhodla závěrečná přeháňka, díky níž se Brit mohl radovat. A s ní vlastně i Max Verstappen.
Mírně podmračené počasí s predikcí z boxů jednotlivých týmů, že by cca deset minut po startu mohl přijít déšť - to byl úvod do ostře sledovaně Grand Prix Ruska, do níž nastoupili oba největší kandidáti na titul v podstatně odlišných rolích. Čekalo se, zda Lewis dokáže na startu zdolat tři soupeře před sebou a vybudovat si patřičný náskok. Vzhledem k mokré kvalifikaci volba pneumatik byla volná - sedmička Alonso, Pérez, Ocon, Bottas, Leclerc a Verstappen vsadila na nejtvrdší směs, zbytek startovního pole nazul žlutě označené pneumatiky.
Po startu se chvíli zdálo, že Hamilton skutečně po vnitřní straně pronikne do čela, ale Norris zaujímající defenzivní stopu po útoku Sainze jr. ho přinutil zvolnit. Prodělali na tom oba: Lando první příčku neuhájil, Lewis se propadl až na sedmé místo. Sice ho v následujícím kole proměnil na šestou příčku předjetím Alonsa, ale pak zůstal za Ricciardem a přes veškerou snahu nemohl Australana zdolat. Vpředu si Sainz jr. vypracoval chvílemi až vteřinový náskok na Norrise, ale závodní rychlost Ferrari se ukázala být proti McLarenu slabinou - v 10. kole Norris poprvé vyzkoušel obrannou strategii Španěla, po dvou kolech "odpočinku" pak Lando zaútočil Carlos se neměl jak bránit. Do té doby se diváci mohli bavit formací Russell, Stroll, Ricciardo a Hamilton, k nimž se připojil Pérez, ale bez efektu soubojů - to Verstappen, Leclerc a Bottas se posouvali kupředu a slibovali zapojení do TOP 10.
Stroll většinou setrvával na trati nejdéle, tentokrát ale ve 13. kole odstartoval seriál výměn - a potíží při zastávkách. On sám měl problém s pravým předním kolem, to samé postihlo i Russella a Sainze (levé zadní). Neúměrně dlouho stál u mechaniků také Ricciardo (24. kolo) a tím nabídl Hamiltonovi šanci ho přeskočit. Lewis stavěl ve 27. kole společně s Verstappenem a Vettelem - tato trojka neměla problémy. Norris k pit-crew zamířil ve 29. kole a na trať se vrátil na virtuálním prvním místě (v té chvíli vedl Pérez bez zastávky v boxech) a Hamilton na něj ztrácel necelých devět vteřin. Náskok však dokázal zlikvidovat a postupně se dotáhl až na rozdíl jedné vteřiny, stále se mu však nedařilo vybudovat si patřičnou útočnou platformu na výborně jedoucího krajana.
O všem se začalo rozhodovat ve 47. kole, kdy se na okruh začal postupně snášet déšť. Ve 48. kole přešlo na intermediate trio Bottas. Russell a Räikkönen, o dvě kola později Verstappen, Sainz jr. a Ricciardo, ale Norris s Hamiltonem odolávali - Lewis dokonce říkal, že prší, ale zdaleka to tolik neklouže. Norris byl asi jiného názoru, když ve 47. a 49. kole nezvládl zatáčku 5, ale stále vedl. Nakonec po dvojím odmítnutí zajel Lewis v 50. kole do boxů s 25 vteřinami ztráty na Norrise, ovšem ten už v následujícím kole opět v zatáčce 5 skončil mimo trať takovým způsobem, že ho ani tenčící se náskok nespasil. Doplazil se do boxů a do posledního kola vyjel na 8. pozici - jen slabou útěchou mu mohlo být předjetí Räikkönena a prémiový bod za nejrychlejší kolo. Hamilton mezitím v poklidu dokončil s téměř minutovým náskokem na Verstappena závod kýženým stým vítězstvím.
Verstappen skutečně dokázal jít štěstí naproti a podařilo se mu i v jednom případě předejít kolizi s Vettelem. Na žlutou směs přešel v již zmíněném 27. kole, ale vzápětí musel šestou příčku přenechat Alonsovi a jeho další postup byl ve hvězdách. Až deštivá nadílka a rychlá výměna posunula Holanďana na stříbrný stupínek a pomohla mu eliminovat na minimum bodovou ztrátu.
Zklamán musel být i Russell, až do výměn pneumatik obhajující třetí místo. Dlouhá výměna ho srazila téměř mimo bodované pořadí, ale také on vydělal na přívalu deště. Rozhodně podával po celou Grand Prix sebevědomý výkon a určitě předčil Valtteri Bottase - Fin se po výměně pneu pohyboval v polovině druhé desítky a jen díky rychlému přechodu na intermediate si výrazně polepšil. To Pérez, po výměně klesnuvší na pátou pozici, dokázal předjet Ricciarda (45. kolo) a také Sainze (48.), ale i on zaváhal s výměnou a spadl mimo stupně vítězů.
Kimi Räikkönen po COVIDové pauze dosáhl bodovaného přídělu, jen o dva bodíky nižším díky Norrisovu finiši. Zato absolutní zklamání prožil Leclerc - dokázal postupně pokořit Vettela (39. kolo), Räikkönena (40.), Ocona (41.), Russella (42.) a Strolla (45.), jenže vsadil vše na dojetí ještě více než Norris - a stejně jako on v zatáčce 5 vyjel z trati a zastavil snad metr před bariérou. Propadl se na 11. příčku a následná výměna ho shodila ještě o čtyři místa níž. Dusno nejspíš zavládlo u Aston Martinu, protože Stroll měl závod rozjetý opravdu velmi dobře a hájil zpočátku 4. místo. Pak se ale po výměnách sešel na trati s kolegou Vettelem a ve 45. kole se dokonce na výjezdu ze zatáčky 5 "potkali" ve vzájemné kolizi. Body pro ně tentokrát nezůstaly. Slabší den měl i tým AlphaTauri: Cunoda byl zcela neviditelný a Gasly sice bojoval o body, ale také on v přibývajícím dešti chyboval a v 50. kole vyrobil ukázkové hodiny.
Hamilton si tedy z Ruska odváží minimální bodový náskok, o němž byl určitě přesvědčen, že bude vyšší. Norris pak svým propadem v závěru Grand Prix uvolnil třetí příčku Bottasovi.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.