Pat Symonds rozebírá Velkou cenu Austrálie. Proč Valtteri Bottas narazil do zdi, jak se mu líbí nová Formule 1 a kdy týmy vyřeší své potíže s motory a se spolehlivostí?
Jaký byl závod z pohledu Williamsu?Pat Symonds: Setkali jsme se v něm s mnoha problémy. Na jedné straně si myslím, že jsme toho měli získat více, na druhou stranu jsme ale ukázali, že máme rychlé auto. Jízda Valtteriho byla dobrá a agresivní, mohl předjíždět a neměl žádné problémy se spotřebou paliva. Felipe by mohl za normálních okolností dojet na pódiu.
A kde by skončil Bottas, nebýt nárazu do zdi?PS: Bezpečně daleko od Alonsa. O kolik více by se posunul dopředu, to je teď těžké spočítat. Ztratili jsme hodně času výměnou pneumatiky, ale během fáze safety caru jsme ho také hodně získali zpět. Vážnější byla ztráta pozic. Valtteri se musel prodírat znovu před ty, kteří těžili z jeho chyby. Zároveň by se ale také dalo říci, že kdyby se nedotkl zdi, tak by žádný safety car nevyjížděl.
Jak velké jste měli starosti o to, zda nedošlo k poškození zavěšení?PS: Hodně velké. Náraz byl totiž velmi silný. Rozbil při něm i ráfek.
Kolik času je během zastávky v boxech na kontrolu zavěšení?PS: Není ho dostatek, není to vůbec příjemná situace. Více informací přinášejí data, když znovu vyjede. Naše zavěšení je od výroby velmi stabilní. Pastor Maldonado ho v minulosti často prověřoval, což mělo vliv na jeho design.
Valtteri Bottas svou chybu dokázal částečně napravit (foto: Williams F1 Team)
Co udělal Bottas špatně?PS: Řekl mi, že byl na limitu přímo za druhým vozidlem a ztratil část přítlaku vpředu. To ho překvapilo, protože vůz má na výjezdu spíše tendenci k přetáčivosti.
Jak to, že je Williams v závodě rychlejší než v tréninku?PS: Měli bychom být rychlí i na jedno kolo, což jsme prokázali v testech. Často s tím má něco společného déšť. Získali jsme v něm velmi málo. Valtteri o jednu sekundu nestihl nájezd do druhého kola. Když se podíváte na tok, klik získal Ricciardo ve svém druhém kole na přechodných pneumatikách, pak můžete spekulovat, kolik toho měl Valtteri ještě v rukávě.
Máte na to, abyste porazili všechny kromě Mercedesu?PS: Já chci porazit i Mercedes. Naše výpočty odhalují následující obrázek: Mercedes je na čele a pak následuje skupina vozů. My máme pocit, že jsme za optimálních podmínek na špici této skupiny.
Jsi v F1 veteránem. Jak se ti zamlouvá tato nová formule?PS: Mým prvním dojmem bylo, že tento typ závodu je na boxové zídce neuvěřitelně stresující. Musíte mít pod kontrolou velké množství individuálních systémů. Lidé vždy říkají, kolik toho musí jezdec nastavovat a sledovat v kokpitu.
Ale to je nic proti tomu, co se nyní odehrává na řídicím stanovišti, jde o skutečnou duševní výzvu. A jestli byl závod dobrý? Myslím, že ano. Pro mě byl opravdu vzrušující, protože já jsem si na svém pracovišti nemohl ani na vteřinu odpočinout.
Felipe Massa měl na pódium, jeho závod žel skončil ještě před první zatáčkou(foto: Williams F1 Team)
Co ještě sis všiml?PS: Byl jsem zklamaný startem. Pro mě jde o nejvíce vzrušující okamžik závodu a miloval jsem, když všech 22 pilotů nastartovalo své motory. Nestěžuji si obecně na zvuk, ale start mi připadal trochu tichý.
Jak dlouho to potrvá, než týmy zvládnou spolehlivost, spotřebu, naladění motorů a vše se stane rutinou?PS: To půjde rychle. Podívejte se na to, jak rychle se dotáhl Renault. Teď měli auto, které mohlo být druhé. Když se vrátíme do Evropy, vše už bude pod kontrolou.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.