Studie Evropské sportovní agentury ukázaly, že evropský sponzorský trh ve světě sportu - pravděpodobně hlavně kvůli koronavirové krizi - se masivně propadl. Nedávná studie Evropské sponzorské asociace a společnosti Nielsen Sport zjistila, že velikost evropského sponzorského trhu poklesla z rekordních 30,69 miliard EUR v roce 2019 na 23,63 miliard EUR v roce 2020, což je nejnižší hodnota od roku 2010 a představuje pokles o 23%. Sportovní odvětví celkově ale pokleslo pouze o 9% a Formule 1 se vzepřela trendu s některými nedávno uzavřenými důležitými dohodami.
Odlišný přístup v partnerství
Týmy Formule 1 proaktivně přistupují ke společnostem a mění své nabídky, aby přidaly hodnotu prostřednictvím technických znalostí. V rozhovoru pro SportBusiness řekl Tim Hunt, marketingový ředitel společnosti Williams Racing: „Ve Formuli 1 jste dříve měli možnost sponzorovat tým. Jak velké by mělo být vaše logo na voze?" Hunt dodává: „Tyto věci jsou stále faktory a vždy budou součástí nabídky, ale musíme se podívat na to, jak ovlivňujeme příjmy partnera na dnešním tržišti. Veřejnost vnímá tým Formule 1 jako silný a dobře fungující stroj. Je komerční hodnotou, že 18 lidí může dokončit zastávku v boxech za méně než dvě sekundy, což je ve své podstatě i definicí týmové práce. Ale to je jen špička ledovce. Chceme přiblížit našim partnerům naši vysoce výkonnou kulturu."
IT technologický průmysl a F1
Například Williams využil své odborné znalosti v oblasti termodynamiky k podpoře sponzora Unilever ve dvou projektech. Změnili postup, kterým vyráběli mýdlový prášek pro Rexonu, a zefektivnili výrobu zmrzliny. Závěrem je, že obojí přineslo Unileveru značné výhody. Na druhou stranu je tu skutečnost, co sponzor může týmu přinést, zejména pokud jde o technické know-how.
Tom McCormack ze společnosti Nielsen Sports uvedl: „Očekávám růst počtu poskytovatelů digitálních služeb, kteří se připojí k sponzorskému prostředí Formule 1.“
Aktuální sponzoring v oblasti digitálních služeb podle austriaformula.at:
Mercedes - Epson 5 mil. USD, Crowdstrike 4 mil. USD, AMD 4 mil. USD, TIBCO 4 mil. USD, Hewlett Packard 2 mil. USD
Red Bull - Oracle 30 milionů USD, Citrix 4 miliony USD, Hewlett Packard 2 miliony USD
Ferrari - Kaspersky 4 miliony USD
McLaren - Dell 15 mil. USD, Dark Trace 10 mil. USD, Arrow Electrics 4 mil. USD, Cisco 4 mil. USD, Webex 4 mil. USD, Splunk 2 mil. USD
Aston Martin - Cognizant 15 milionů USD, NetApp 2 miliony USD, Sentonel One 2 miliony USD
Alpine - Hewlett Packard 3 miliony USD, 3D Systems 3 miliony USD, Microsoft 2 miliony USD.
Alfa Romeo - Zadara 4 mil. USD, Acer 2 mil. USD, Additive Industries 2 mil. USD, Mitsubishi Electric 2 mil. USD
Haas - Ionos 2 miliony USD
Williams - Versa Integrity 4 miliony USD, Acronis 3 miliony USD
V době průzkumu Alpha Tauri ještě neměla žádné technologické partnery s touto sponzorskou částkou
Nejen hotovost je řešením
Většina z těchto obchodů je kombinací hotovosti a věcných plnění. Například smlouva společnosti Red Bull v hodnotě 30 milionů USD se společností Oracle sestává z 10 milionů v hotovosti, zbytek představuje vybavení a služby.
Ropný a tabákový průmysl také stále platí obrovské částky do pokladny Formule 1. V roce 2020 proinvestovaly ropné společnosti Petronas, Shell, Exxon Mobile, Castrol / BP, Orlen a Gulf Oil celkem 224 milionů dolarů. Tabákové giganty Philip Morris International a BAT investovaly "jen" o něco víc, než polovinu - 130 milionů amerických dolarů.
Charles Leclerc byl po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie na sebe velmi naštvaný. Podle něj jeho výkon výrazně zaostal za očekáváním.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.
George Russell potřebuje novou smlouvu na příští sezónu. Güenther Steiner se obává, že jeho požadavky komplikují Mercedesu cestu za získáním Maxe Verstappena.
Adrian Newey zůstává plně koncentrován na projekt vozu Aston Martin pro sezonu 2026, a to i navzdory potížím, které aktuálně tým potkávají. Legendární inženýr tak potvrzuje, že dlouhodobá strategie má pro něj prioritu před krátkodobými výsledky.
Laurent Mekies musí v Red Bullu co nejdříve vyřešit nejistou budoucnost Maxe Verstappena. Jeho rozhodnutí může zásadně ovlivnit nejen tým, ale i rozložení sil v celé Formuli 1.
Christian Horner se během Velké ceny Británie ostře pohádal s Josem Verstappenem. Incident přišel právě v době, kdy Horner čelil spekulacím o konci ve funkci šéfa Red Bullu.
Finský závodník Valtteri Bottas se tento týden znovu posadil za volant vozu Mercedes – na jihu Španělska, na okruhu v Jerezu, absolvuje soukromý test.
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.
Zak Brown tvrdí, že vztah mezi Norrisem a Piastrim je pro McLaren spíše radostí než problémem. Doufá, že jejich zdravá rivalita vydrží až do konce sezóny.
Martin Brundle naznačuje, že za koncem Christiana Hornera mohl stát tlak ze strany blízkého okolí Maxe Verstappena. Podle něj sehrál Verstappenův tým v rozhodnutí Red Bullu klíčovou roli.