Studie Evropské sportovní agentury ukázaly, že evropský sponzorský trh ve světě sportu - pravděpodobně hlavně kvůli koronavirové krizi - se masivně propadl. Nedávná studie Evropské sponzorské asociace a společnosti Nielsen Sport zjistila, že velikost evropského sponzorského trhu poklesla z rekordních 30,69 miliard EUR v roce 2019 na 23,63 miliard EUR v roce 2020, což je nejnižší hodnota od roku 2010 a představuje pokles o 23%. Sportovní odvětví celkově ale pokleslo pouze o 9% a Formule 1 se vzepřela trendu s některými nedávno uzavřenými důležitými dohodami.
Odlišný přístup v partnerství
Týmy Formule 1 proaktivně přistupují ke společnostem a mění své nabídky, aby přidaly hodnotu prostřednictvím technických znalostí. V rozhovoru pro SportBusiness řekl Tim Hunt, marketingový ředitel společnosti Williams Racing: „Ve Formuli 1 jste dříve měli možnost sponzorovat tým. Jak velké by mělo být vaše logo na voze?" Hunt dodává: „Tyto věci jsou stále faktory a vždy budou součástí nabídky, ale musíme se podívat na to, jak ovlivňujeme příjmy partnera na dnešním tržišti. Veřejnost vnímá tým Formule 1 jako silný a dobře fungující stroj. Je komerční hodnotou, že 18 lidí může dokončit zastávku v boxech za méně než dvě sekundy, což je ve své podstatě i definicí týmové práce. Ale to je jen špička ledovce. Chceme přiblížit našim partnerům naši vysoce výkonnou kulturu."
IT technologický průmysl a F1
Například Williams využil své odborné znalosti v oblasti termodynamiky k podpoře sponzora Unilever ve dvou projektech. Změnili postup, kterým vyráběli mýdlový prášek pro Rexonu, a zefektivnili výrobu zmrzliny. Závěrem je, že obojí přineslo Unileveru značné výhody. Na druhou stranu je tu skutečnost, co sponzor může týmu přinést, zejména pokud jde o technické know-how.
Tom McCormack ze společnosti Nielsen Sports uvedl: „Očekávám růst počtu poskytovatelů digitálních služeb, kteří se připojí k sponzorskému prostředí Formule 1.“
Aktuální sponzoring v oblasti digitálních služeb podle austriaformula.at:
Mercedes - Epson 5 mil. USD, Crowdstrike 4 mil. USD, AMD 4 mil. USD, TIBCO 4 mil. USD, Hewlett Packard 2 mil. USD
Red Bull - Oracle 30 milionů USD, Citrix 4 miliony USD, Hewlett Packard 2 miliony USD
Ferrari - Kaspersky 4 miliony USD
McLaren - Dell 15 mil. USD, Dark Trace 10 mil. USD, Arrow Electrics 4 mil. USD, Cisco 4 mil. USD, Webex 4 mil. USD, Splunk 2 mil. USD
Aston Martin - Cognizant 15 milionů USD, NetApp 2 miliony USD, Sentonel One 2 miliony USD
Alpine - Hewlett Packard 3 miliony USD, 3D Systems 3 miliony USD, Microsoft 2 miliony USD.
Alfa Romeo - Zadara 4 mil. USD, Acer 2 mil. USD, Additive Industries 2 mil. USD, Mitsubishi Electric 2 mil. USD
Haas - Ionos 2 miliony USD
Williams - Versa Integrity 4 miliony USD, Acronis 3 miliony USD
V době průzkumu Alpha Tauri ještě neměla žádné technologické partnery s touto sponzorskou částkou
Nejen hotovost je řešením
Většina z těchto obchodů je kombinací hotovosti a věcných plnění. Například smlouva společnosti Red Bull v hodnotě 30 milionů USD se společností Oracle sestává z 10 milionů v hotovosti, zbytek představuje vybavení a služby.
Ropný a tabákový průmysl také stále platí obrovské částky do pokladny Formule 1. V roce 2020 proinvestovaly ropné společnosti Petronas, Shell, Exxon Mobile, Castrol / BP, Orlen a Gulf Oil celkem 224 milionů dolarů. Tabákové giganty Philip Morris International a BAT investovaly "jen" o něco víc, než polovinu - 130 milionů amerických dolarů.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.