Studie Evropské sportovní agentury ukázaly, že evropský sponzorský trh ve světě sportu - pravděpodobně hlavně kvůli koronavirové krizi - se masivně propadl. Nedávná studie Evropské sponzorské asociace a společnosti Nielsen Sport zjistila, že velikost evropského sponzorského trhu poklesla z rekordních 30,69 miliard EUR v roce 2019 na 23,63 miliard EUR v roce 2020, což je nejnižší hodnota od roku 2010 a představuje pokles o 23%. Sportovní odvětví celkově ale pokleslo pouze o 9% a Formule 1 se vzepřela trendu s některými nedávno uzavřenými důležitými dohodami.
Odlišný přístup v partnerství
Týmy Formule 1 proaktivně přistupují ke společnostem a mění své nabídky, aby přidaly hodnotu prostřednictvím technických znalostí. V rozhovoru pro SportBusiness řekl Tim Hunt, marketingový ředitel společnosti Williams Racing: „Ve Formuli 1 jste dříve měli možnost sponzorovat tým. Jak velké by mělo být vaše logo na voze?" Hunt dodává: „Tyto věci jsou stále faktory a vždy budou součástí nabídky, ale musíme se podívat na to, jak ovlivňujeme příjmy partnera na dnešním tržišti. Veřejnost vnímá tým Formule 1 jako silný a dobře fungující stroj. Je komerční hodnotou, že 18 lidí může dokončit zastávku v boxech za méně než dvě sekundy, což je ve své podstatě i definicí týmové práce. Ale to je jen špička ledovce. Chceme přiblížit našim partnerům naši vysoce výkonnou kulturu."
IT technologický průmysl a F1
Například Williams využil své odborné znalosti v oblasti termodynamiky k podpoře sponzora Unilever ve dvou projektech. Změnili postup, kterým vyráběli mýdlový prášek pro Rexonu, a zefektivnili výrobu zmrzliny. Závěrem je, že obojí přineslo Unileveru značné výhody. Na druhou stranu je tu skutečnost, co sponzor může týmu přinést, zejména pokud jde o technické know-how.
Tom McCormack ze společnosti Nielsen Sports uvedl: „Očekávám růst počtu poskytovatelů digitálních služeb, kteří se připojí k sponzorskému prostředí Formule 1.“
Aktuální sponzoring v oblasti digitálních služeb podle austriaformula.at:
Mercedes - Epson 5 mil. USD, Crowdstrike 4 mil. USD, AMD 4 mil. USD, TIBCO 4 mil. USD, Hewlett Packard 2 mil. USD
Red Bull - Oracle 30 milionů USD, Citrix 4 miliony USD, Hewlett Packard 2 miliony USD
Ferrari - Kaspersky 4 miliony USD
McLaren - Dell 15 mil. USD, Dark Trace 10 mil. USD, Arrow Electrics 4 mil. USD, Cisco 4 mil. USD, Webex 4 mil. USD, Splunk 2 mil. USD
Aston Martin - Cognizant 15 milionů USD, NetApp 2 miliony USD, Sentonel One 2 miliony USD
Alpine - Hewlett Packard 3 miliony USD, 3D Systems 3 miliony USD, Microsoft 2 miliony USD.
Alfa Romeo - Zadara 4 mil. USD, Acer 2 mil. USD, Additive Industries 2 mil. USD, Mitsubishi Electric 2 mil. USD
Haas - Ionos 2 miliony USD
Williams - Versa Integrity 4 miliony USD, Acronis 3 miliony USD
V době průzkumu Alpha Tauri ještě neměla žádné technologické partnery s touto sponzorskou částkou
Nejen hotovost je řešením
Většina z těchto obchodů je kombinací hotovosti a věcných plnění. Například smlouva společnosti Red Bull v hodnotě 30 milionů USD se společností Oracle sestává z 10 milionů v hotovosti, zbytek představuje vybavení a služby.
Ropný a tabákový průmysl také stále platí obrovské částky do pokladny Formule 1. V roce 2020 proinvestovaly ropné společnosti Petronas, Shell, Exxon Mobile, Castrol / BP, Orlen a Gulf Oil celkem 224 milionů dolarů. Tabákové giganty Philip Morris International a BAT investovaly "jen" o něco víc, než polovinu - 130 milionů amerických dolarů.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.