Lewis Hamilton se ostře ohradil proti kritice Eddieho Jordana, který zpochybnil rozhodnutí Ferrari angažovat jeho namísto Carlose Sainze. Sedminásobný šampion Formule 1 dal jasně najevo, že ho podobné názory nezajímají, a poznamenal, že necítí potřebu reagovat na „starší, v konečném důsledku bílé muže“.
Lewis Hamilton zahájil novou kapitolu své kariéry přestupem do Ferrari, kde se pokusí získat rekordní osmý titul mistra světa.
Přechod z Mercedesu do ikonické stáje z Maranella oznámil loni 1. února, což vyvolalo vlnu reakcí napříč světem Formule 1. Zatímco Hamilton vnímá negativní komentáře jako motivaci, jeho krok zároveň znamenal hořké zklamání pro Carlose Sainze. Uvedl to server Planet F1.
Španělský jezdec se snažil s Ferrari dohodnout na prodloužení smlouvy, ale jeho jednání ukončila nečekaná zpráva – tým se rozhodl vsadit na Hamiltona.
Přestože Sainz v posledních sezónách patřil mezi nejstabilnější piloty na roštu a dokázal porazit i svého týmového kolegu Charlese Leclerca, Ferrari se rozhodlo dát přednost zkušenostem a marketingové síle britské hvězdy.
Hamilton tak přichází do Ferrari s jasným cílem – ukončit čekání italské stáje na titul, které trvá od roku 2007. Jeho přestup však zároveň otevřel otázku, kam zamíří Sainz a zda se Ferrari podaří s Hamiltonem skutečně navázat na úspěšné éry z minulosti. Jisté je, že sezóna 2025 bude plná očekávání a emocí.
David Coulthard i Eddie Jordan nešetřili slovy, když přišli s kritikou přestupu Lewise Hamiltona do Ferrari. „Pro mě si myslím, že momentem roku FFS byl Lewisův podpis smlouvy s Ferrari. Prostě jsem to nikdy nečekal,“ přiznal Coulthard v podcastu Formula for Success. Překvapení sdílel i Jordan, který bez obalu zpochybnil rozhodnutí šéfa Ferrari Johna Elkanna.
„Na co kur*a myslel, když se zbavil Carlose?“ položil si otázku Jordan, který nechápe, proč Ferrari rozbilo fungující dvojici Sainz-Leclerc. Podle něj byl tým stabilní a vyvážený, přičemž Sainz nejen že odváděl skvělou práci, ale také si s Leclercem rozuměl. „Měl velmi šťastný, přátelský, strukturovaný tým, který věděl, jak spolupracovat,“ dodal bývalý šéf týmu s tím, že přivést Hamiltona do tohoto prostředí bylo podle něj riskantní rozhodnutí.
Přesto uznal, že Hamilton je v paddocku oblíbený. „Lewis je obzvláště milý člověk. Nejsem si jistý, že je na startovním roštu mnoho milejších lidí než Lewis Hamilton, takže si nemyslím, že tam bude mít problém,“ připustil Jordan. Přesto trvá na tom, že Ferrari udělalo chybu: „Bylo to naprosto sebevražedné zbavit se Carlose.“
Hamilton však takovou kritiku odmítl. Jasně naznačil, že rozhodnutí připojit se k Ferrari bylo jeho vlastním strategickým krokem, který nehodlá zpochybňovat. „Vždycky budou lidé, kteří mají svůj názor, ale já vím, proč jsem se rozhodl tak, jak jsem se rozhodl,“ vzkázal na dálku svým kritikům. Ferrari věří, že se sedminásobným šampionem získá klíč k návratu na vrchol – zda to bude správná sázka, ukáže až sezóna 2025.
Lewis Hamilton si na kritiku zvykl a dává jasně najevo, že ji nevnímá jako překážku. „Vždycky jsem vítal negativitu,“ prohlásil pro Time a zároveň naznačil, že ho názory „starších, koneckonců bílých mužů“ nijak neovlivní. Tím se jasně vymezil nejen vůči Eddiemu Jordanovi, ale i dalším kritikům, kteří jeho přestup do Ferrari zpochybňují.
Jedním z nich je bývalý pilot Ferrari Jacky Ickx, který naznačil, že Hamiltonův příchod do Maranella není ani tak sportovní rozhodnutí, jako spíše obchodní tah. „Musíme si uvědomit, že F1 má mnoho důležitých aspektů, a to nejen politiku. Jsou tu i ekonomika, marketing,“ řekl Belgičan, čímž Hamiltonovi takřka nepřímo vzkázal, že Ferrari si ho vybralo spíše kvůli jeho globální popularitě než kvůli jeho jezdeckým schopnostem.
Šéf Ferrari John Elkann ale takové spekulace odmítá. „Myslím, že je to opravdu nefér vůči Lewisovi,“ řekl na adresu těch, kteří Hamiltonův přestup označují za marketingový tah. „Lewis to nepotřebuje. Ferrari to nepotřebuje. Co musíme udělat, je vyhrávat šampionáty a dělat skvělé věci na trati.“
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.