Lewis Hamilton se ostře ohradil proti kritice Eddieho Jordana, který zpochybnil rozhodnutí Ferrari angažovat jeho namísto Carlose Sainze. Sedminásobný šampion Formule 1 dal jasně najevo, že ho podobné názory nezajímají, a poznamenal, že necítí potřebu reagovat na „starší, v konečném důsledku bílé muže“.
Lewis Hamilton zahájil novou kapitolu své kariéry přestupem do Ferrari, kde se pokusí získat rekordní osmý titul mistra světa.
Přechod z Mercedesu do ikonické stáje z Maranella oznámil loni 1. února, což vyvolalo vlnu reakcí napříč světem Formule 1. Zatímco Hamilton vnímá negativní komentáře jako motivaci, jeho krok zároveň znamenal hořké zklamání pro Carlose Sainze. Uvedl to server Planet F1.
Španělský jezdec se snažil s Ferrari dohodnout na prodloužení smlouvy, ale jeho jednání ukončila nečekaná zpráva – tým se rozhodl vsadit na Hamiltona.
Přestože Sainz v posledních sezónách patřil mezi nejstabilnější piloty na roštu a dokázal porazit i svého týmového kolegu Charlese Leclerca, Ferrari se rozhodlo dát přednost zkušenostem a marketingové síle britské hvězdy.
Hamilton tak přichází do Ferrari s jasným cílem – ukončit čekání italské stáje na titul, které trvá od roku 2007. Jeho přestup však zároveň otevřel otázku, kam zamíří Sainz a zda se Ferrari podaří s Hamiltonem skutečně navázat na úspěšné éry z minulosti. Jisté je, že sezóna 2025 bude plná očekávání a emocí.
David Coulthard i Eddie Jordan nešetřili slovy, když přišli s kritikou přestupu Lewise Hamiltona do Ferrari. „Pro mě si myslím, že momentem roku FFS byl Lewisův podpis smlouvy s Ferrari. Prostě jsem to nikdy nečekal,“ přiznal Coulthard v podcastu Formula for Success. Překvapení sdílel i Jordan, který bez obalu zpochybnil rozhodnutí šéfa Ferrari Johna Elkanna.
„Na co kur*a myslel, když se zbavil Carlose?“ položil si otázku Jordan, který nechápe, proč Ferrari rozbilo fungující dvojici Sainz-Leclerc. Podle něj byl tým stabilní a vyvážený, přičemž Sainz nejen že odváděl skvělou práci, ale také si s Leclercem rozuměl. „Měl velmi šťastný, přátelský, strukturovaný tým, který věděl, jak spolupracovat,“ dodal bývalý šéf týmu s tím, že přivést Hamiltona do tohoto prostředí bylo podle něj riskantní rozhodnutí.
Přesto uznal, že Hamilton je v paddocku oblíbený. „Lewis je obzvláště milý člověk. Nejsem si jistý, že je na startovním roštu mnoho milejších lidí než Lewis Hamilton, takže si nemyslím, že tam bude mít problém,“ připustil Jordan. Přesto trvá na tom, že Ferrari udělalo chybu: „Bylo to naprosto sebevražedné zbavit se Carlose.“
Hamilton však takovou kritiku odmítl. Jasně naznačil, že rozhodnutí připojit se k Ferrari bylo jeho vlastním strategickým krokem, který nehodlá zpochybňovat. „Vždycky budou lidé, kteří mají svůj názor, ale já vím, proč jsem se rozhodl tak, jak jsem se rozhodl,“ vzkázal na dálku svým kritikům. Ferrari věří, že se sedminásobným šampionem získá klíč k návratu na vrchol – zda to bude správná sázka, ukáže až sezóna 2025.
Lewis Hamilton si na kritiku zvykl a dává jasně najevo, že ji nevnímá jako překážku. „Vždycky jsem vítal negativitu,“ prohlásil pro Time a zároveň naznačil, že ho názory „starších, koneckonců bílých mužů“ nijak neovlivní. Tím se jasně vymezil nejen vůči Eddiemu Jordanovi, ale i dalším kritikům, kteří jeho přestup do Ferrari zpochybňují.
Jedním z nich je bývalý pilot Ferrari Jacky Ickx, který naznačil, že Hamiltonův příchod do Maranella není ani tak sportovní rozhodnutí, jako spíše obchodní tah. „Musíme si uvědomit, že F1 má mnoho důležitých aspektů, a to nejen politiku. Jsou tu i ekonomika, marketing,“ řekl Belgičan, čímž Hamiltonovi takřka nepřímo vzkázal, že Ferrari si ho vybralo spíše kvůli jeho globální popularitě než kvůli jeho jezdeckým schopnostem.
Šéf Ferrari John Elkann ale takové spekulace odmítá. „Myslím, že je to opravdu nefér vůči Lewisovi,“ řekl na adresu těch, kteří Hamiltonův přestup označují za marketingový tah. „Lewis to nepotřebuje. Ferrari to nepotřebuje. Co musíme udělat, je vyhrávat šampionáty a dělat skvělé věci na trati.“
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.