Lewis Hamilton se ostře ohradil proti kritice Eddieho Jordana, který zpochybnil rozhodnutí Ferrari angažovat jeho namísto Carlose Sainze. Sedminásobný šampion Formule 1 dal jasně najevo, že ho podobné názory nezajímají, a poznamenal, že necítí potřebu reagovat na „starší, v konečném důsledku bílé muže“.
Lewis Hamilton zahájil novou kapitolu své kariéry přestupem do Ferrari, kde se pokusí získat rekordní osmý titul mistra světa.
Přechod z Mercedesu do ikonické stáje z Maranella oznámil loni 1. února, což vyvolalo vlnu reakcí napříč světem Formule 1. Zatímco Hamilton vnímá negativní komentáře jako motivaci, jeho krok zároveň znamenal hořké zklamání pro Carlose Sainze. Uvedl to server Planet F1.
Španělský jezdec se snažil s Ferrari dohodnout na prodloužení smlouvy, ale jeho jednání ukončila nečekaná zpráva – tým se rozhodl vsadit na Hamiltona.
Přestože Sainz v posledních sezónách patřil mezi nejstabilnější piloty na roštu a dokázal porazit i svého týmového kolegu Charlese Leclerca, Ferrari se rozhodlo dát přednost zkušenostem a marketingové síle britské hvězdy.
Hamilton tak přichází do Ferrari s jasným cílem – ukončit čekání italské stáje na titul, které trvá od roku 2007. Jeho přestup však zároveň otevřel otázku, kam zamíří Sainz a zda se Ferrari podaří s Hamiltonem skutečně navázat na úspěšné éry z minulosti. Jisté je, že sezóna 2025 bude plná očekávání a emocí.
David Coulthard i Eddie Jordan nešetřili slovy, když přišli s kritikou přestupu Lewise Hamiltona do Ferrari. „Pro mě si myslím, že momentem roku FFS byl Lewisův podpis smlouvy s Ferrari. Prostě jsem to nikdy nečekal,“ přiznal Coulthard v podcastu Formula for Success. Překvapení sdílel i Jordan, který bez obalu zpochybnil rozhodnutí šéfa Ferrari Johna Elkanna.
„Na co kur*a myslel, když se zbavil Carlose?“ položil si otázku Jordan, který nechápe, proč Ferrari rozbilo fungující dvojici Sainz-Leclerc. Podle něj byl tým stabilní a vyvážený, přičemž Sainz nejen že odváděl skvělou práci, ale také si s Leclercem rozuměl. „Měl velmi šťastný, přátelský, strukturovaný tým, který věděl, jak spolupracovat,“ dodal bývalý šéf týmu s tím, že přivést Hamiltona do tohoto prostředí bylo podle něj riskantní rozhodnutí.
Přesto uznal, že Hamilton je v paddocku oblíbený. „Lewis je obzvláště milý člověk. Nejsem si jistý, že je na startovním roštu mnoho milejších lidí než Lewis Hamilton, takže si nemyslím, že tam bude mít problém,“ připustil Jordan. Přesto trvá na tom, že Ferrari udělalo chybu: „Bylo to naprosto sebevražedné zbavit se Carlose.“
Hamilton však takovou kritiku odmítl. Jasně naznačil, že rozhodnutí připojit se k Ferrari bylo jeho vlastním strategickým krokem, který nehodlá zpochybňovat. „Vždycky budou lidé, kteří mají svůj názor, ale já vím, proč jsem se rozhodl tak, jak jsem se rozhodl,“ vzkázal na dálku svým kritikům. Ferrari věří, že se sedminásobným šampionem získá klíč k návratu na vrchol – zda to bude správná sázka, ukáže až sezóna 2025.
Lewis Hamilton si na kritiku zvykl a dává jasně najevo, že ji nevnímá jako překážku. „Vždycky jsem vítal negativitu,“ prohlásil pro Time a zároveň naznačil, že ho názory „starších, koneckonců bílých mužů“ nijak neovlivní. Tím se jasně vymezil nejen vůči Eddiemu Jordanovi, ale i dalším kritikům, kteří jeho přestup do Ferrari zpochybňují.
Jedním z nich je bývalý pilot Ferrari Jacky Ickx, který naznačil, že Hamiltonův příchod do Maranella není ani tak sportovní rozhodnutí, jako spíše obchodní tah. „Musíme si uvědomit, že F1 má mnoho důležitých aspektů, a to nejen politiku. Jsou tu i ekonomika, marketing,“ řekl Belgičan, čímž Hamiltonovi takřka nepřímo vzkázal, že Ferrari si ho vybralo spíše kvůli jeho globální popularitě než kvůli jeho jezdeckým schopnostem.
Šéf Ferrari John Elkann ale takové spekulace odmítá. „Myslím, že je to opravdu nefér vůči Lewisovi,“ řekl na adresu těch, kteří Hamiltonův přestup označují za marketingový tah. „Lewis to nepotřebuje. Ferrari to nepotřebuje. Co musíme udělat, je vyhrávat šampionáty a dělat skvělé věci na trati.“
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.