Bývalý šéf výkonnosti vozidla u Williamsu Rob Smedley popisuje tristní situaci uvnitř Williamsu, jenž podle něj do vývoje vozu nikdy dostatečně neinvestoval. Ředitelka Claire Williamsová nicméně v polovině sezóny slibuje významné vylepšení.
Smedley po osmi letech u Ferrari přišel do Grove v roce 2014 společně s Felipem Massou. Stáji se v počátku hybridní éry dařilo zejména díky pohonné jednotce Mercedesu, která byla jasně nejlepší, od té doby ale její konkurenceschopnost neustále klesá. Letos věřila, že konečně dojde ke vzestupu, místo toho, však stále hodně zaostává za zbytkem pole, proto ji musel opustit technický ředitel Paddy Lowe.
"Tým samozřejmě potřeboval hodně práce. Zavedli jsme spoustu nových inženýrských praktik, ale v další fázi cesty byly investice do výzkumu a vývoje - a k těm nikdy nedošlo," popisuje Smedley situaci u Williamsu, který loni opustil.
"Pokud chcete být skutečným konstruktérem, musíte mít takovou úroveň investic, jinak se ocitnete vzadu bez ohledu na to, jak dobré lidi můžete mít. Nechci hovořit o konkrétních osobách, jde však o očividně špatná rozhodnutí, která tým přijal, aby se dostal do současné pozice. Je to vážně škoda," pokračuje 45letý Brit.
Podle šéfky týmu Claire Williamsové ale u týmu nyní po návratu Patricka Heada "momentálně panuje určitá pozitivní nálada. Rozhodně cítím, že na konci tunelu můžeme vidět světlo. Myslím, že časy v posledním závodě jsme dokázali, že tuto ztrátu stahujeme."
"Možná jsme pomalí, všichni ale víme, že to navýšení výkonnosti vozu vyžaduje čas. Na pozadí v továrně rozhodně probíhá dobrá práce, kterou lidé ještě nemusí pozorovat. Aerodynamický tým odvádí skvělou práci v nalézání výkonnosti v tunelu a my to v příštích závodech začneme uplatňovat. V polovině sezóny nasadíme balík, který přinese významný nárůst výkonnosti," slibuje Williamsová.
"Morálka je stále hodně dobrá, o víc už lidi žádat nemůžeme - jen aby tvrdě bojovali, nevzdávali se a zvyšovali výkonnost auta. Nic u Williamsu není nikdy na odpis. Nikdy tomu tak nebylo a nikdy nebude - bez ohledu na to, kde se nacházíme. To zkrátka není smýšlení Williamsu. Sezónu zkrátka neodpisujeme jen kvůli tomu, že se nám nedaří," pokračuj.
"Díváme se na to, jak vypadá rok 2020 z pohledu vývoje, zaměříme na to své zdroje a pozornost, abychom odvedli příští rok mnohem lepší práci. A pak se znovu budeme muset podívat na rok 2021, abychom měli připraveny ty správné zdroje a soustředili se na získání výhody z té situace. Všichni ví, že to pro nás může být opravdu velká příležitost vzhledem k rozpočtovým stropům a novým technickým pravidlům, která přicházejí," věří Williamsová.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.