MONAKO - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jakých časů a rychlostí dosahovali piloti v jednotlivých částech Monte Carla, kolik jim zbývá pneumatik a s jakými strategiemi zítra nejpravděpodobněji nastoupí do závodů?
První sektor začíná velice záludnou a úzkou zatáčkou Ste. Devote, do níž se obtížně brzdí a která je náročná na správný průjezd. Po klikatícím se stoupání do kopce piloti projíždějí středně rychlým úsekem kolem kasina a po vyhnutí se hrbolu v levé straně trati začíná před brzděním do Mirabeau druhý sektor.
Na jeho začátku se nachází nejpomalejší místo - vlásenka Faremont Hill (44 km/h, otáčky motorů padají k 4500 ot/min). Po projetí dvou pomalých pravotočivých zatáček následuje nejdelší úsek na plný plyn vedoucí tunelem. 175 metrů před šikanou 10/11 s nejtvrdším brzděním se nachází speed trap - místo měření maximálních rychlostí. Končí zatáčkou Tabac, která dnes před 2 roky přesunuta o 2,5 blíže k moři, proto je o něco pomalejší (což je ale kompenzováno rovnějším místem dále).
Třetí sektor začíná za první ze středně rychlých levotočivých zatáček před rychlou šikanou 13/14, kde je nádherné pozorovat monoposty na limitu prudce měnící směr, řítící se podél svodidel. V závěru přichází série pomalých zatáček: šikana 15/16 a dvě pravotočivé kolem kavárny Rascasse a nájezd na cílovou rovinku.
Ricciardo byl od čtvrtku k neudržení, ovládl všechny tréninky a dnes i kvalifikaci, v níž zajel na nových hyper-měkkých pneumatikách neuvěřitelný rekord okruhu - 1:10,809 min! Loňské maximum Räikkönen překonal o 1,368 s. Jde teprve o jeho druhé pole-position kariéry, to první zde dosáhl před 2 roky. Po Hamiltonovi s Vettelem se stává teprve třetím letošním vítězem kvalifikace.
Red Bull byl dle našich předpokladů vycházejících z 3. sektoru z Barcelony nejrychlejší, hořko však bylo na druhé straně garáže. Verstappenovi sice vůz po havárii v 3. tréninku opravili, ale po nastartování zjistili únik oleje z převodovky a bylo po nadějích. Verstappen místo boje o pole-position s nejrychlejším vozem jen smutně sledoval průběh z boxů.
Rakouský tým je tedy nejrychlejší a vzhledem ke své závodní rychlosti a šetrnosti k pneumatikám je velmi pravděpodobné, že si svou pozici na čele zítra udrží. Ferrari druhé a Mercedes těsně za ním. Německý tým zkusil první kola v Q2 na ultra-měkkých pneumatikách, svůj sebevědomý pokus musel ale rychle ukončit, jinak by dál zřejmě nepostoupil.
Střed pole je za nimi velmi vyrovnaný, nejlépe je na tom dle součtu sektorů McLaren. Oproti Španělsku si nejvíce polepšil Williams, nejvíce si naopak pohoršil Haas, jehož vozu pomalé zatáčky nesedí.
Lídr šampionátu Hamilton dokázal Ricciarda překonat pouze v 1. sektoru, v dalších dvou už ale ztrácel a nakonec mu čas stačil až na třetí příčku. Před něj se protlačil Vettel, jenž poskládal dohromady ideální kolo.
Totéž se už povedlo jen Oconovi, který díky tomu dostal svou Force Indii na 6. místo do pozici nejlepšího týmu ze zbytku pole. Alonsovi se v posledním pokusu podařilo překonat čas Sainze s Renaultem, ale na mladého Francouze to nestačilo zejména kvůli pomalému prostřednímu sektoru, bude tedy startovat ze 7. pozice. Pokud by dal dohromady ideální kolo, byl by před ním.
Totéž platí pro Gaslyho, jenž mohl být dokonce o tři místa výše - postup do Top 10 je ale i tak pro Toro Rosso výborný výsledek, byť Honda se zde dostala loni s McLarenem do Q3 s oběma vozy.
Za zmínku stojí také výkon nováčka Sirotkina, jenž se dostal do Q2 a vybojoval 13. místo, zatímco jeho zkušenější týmový kolega z Williamsu Stroll se poroučel už v první části, kde byl o 0,6 sekundy pomalejší.
Nejvyšší rychlost zaznamenal Räikkönen s Ferrari těsně za tunelem - 289,6 km/h, Vettel byl jen o 0,7 km/h pomalejší, Hamilton se Stříbrným šípem velmi těsně za nimi - 288,7 km/h. Tyto motory patří ke špici a v kvalifikaci jsou si co do výkonu velmi podobné, v závodním režimu už má navrch Mercedes.
Renaultu patří třetí příčka, jeho tovární vozy na rovince ztrácely jen 2 - 2,6 km/h. McLaren s vyšším odporem však byl druhým nejpomalejším týmem - horší bylo už jen Toro Rosso poháněné Hondou, která zaostávala o více než 7 km/h.
Pneumatiky a strategieJak to vypadá se strategiemi a především s hyper-měkkou směsí, jejíž trvanlivost ve čtvrtek týmy trochu postrašila? Po dnešku to znovu vypadá, že jednozastávková strategie bude možná. Díky důležitosti pozice na dráze bude zřejmě tou strategií, kterou budou týmy bez většího přemýšlení volit.
Klíčové bude si ji trochu hlídat a vyhnout se drolení, zejména u předních kol. Ti startující mimo elitní desítku budou mít možnost volby, takže bude zajímavé sledovat, zda zvolí start na ultra-měkké směsi či nějakou alternativní strategii. Super-měkká se může ve druhém stintu objevit, bude záležet na degradaci hyper-měkké směsi.
Teoreticky je nejrychlejší tato jednozastávková strategie: start na hyper-měkkých pneumatikách, po 14 kolech přezutí na super-měkké. Druhou nejrychlejší je start na ultra-měkkých a po 25 kolech přezutí na super-měkké.
Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.
Andrea Stella přiznává, že pokud by chtěl, aby souboj o titul mezi Norrisem a Piastrem byl pohodlný, neplnil by svou roli správně. Intenzita a napětí v boji podle něj znamenají správné vedení a motivaci jezdců.
Gabriel Bortoleto byl po belgickém závodě přesvědčen, že odvedl maximum navzdory nepříznivému výsledku. Jeho týmový kolega Nico Hülkenberg se mezitím upíná k Maďarsku, kde očekává silnější výkon od celého týmu Kick Sauber.
Fintech společnost Revolut se stane klíčovým partnerem týmu Audi F1, který v roce 2026 převezme současný tým Sauber. Audi tak vstoupí do Formule 1 s výraznou podporou ze světa digitálních financí.
Martin Brundle nastínil, co bude klíčové pro Landa Norrise, má-li v letošní sezóně porazit týmového kolegu Oscara Piastriho. Podle bývalého pilota F1 musí Norris ve zbytku šampionátu potvrdit svou zkušenost, jezdeckou vyzrálost a pravidelně přivážet silné výsledky, pokud si chce udržet pozici jedničky v týmu McLaren.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.