MONAKO - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jakých časů a rychlostí dosahovali piloti v jednotlivých částech Monte Carla, kolik jim zbývá pneumatik a s jakými strategiemi zítra nejpravděpodobněji nastoupí do závodů?
První sektor začíná velice záludnou a úzkou zatáčkou Ste. Devote, do níž se obtížně brzdí a která je náročná na správný průjezd. Po klikatícím se stoupání do kopce piloti projíždějí středně rychlým úsekem kolem kasina a po vyhnutí se hrbolu v levé straně trati začíná před brzděním do Mirabeau druhý sektor.
Na jeho začátku se nachází nejpomalejší místo - vlásenka Faremont Hill (44 km/h, otáčky motorů padají k 4500 ot/min). Po projetí dvou pomalých pravotočivých zatáček následuje nejdelší úsek na plný plyn vedoucí tunelem. 175 metrů před šikanou 10/11 s nejtvrdším brzděním se nachází speed trap - místo měření maximálních rychlostí. Končí zatáčkou Tabac, která dnes před 2 roky přesunuta o 2,5 blíže k moři, proto je o něco pomalejší (což je ale kompenzováno rovnějším místem dále).
Třetí sektor začíná za první ze středně rychlých levotočivých zatáček před rychlou šikanou 13/14, kde je nádherné pozorovat monoposty na limitu prudce měnící směr, řítící se podél svodidel. V závěru přichází série pomalých zatáček: šikana 15/16 a dvě pravotočivé kolem kavárny Rascasse a nájezd na cílovou rovinku.
Ricciardo byl od čtvrtku k neudržení, ovládl všechny tréninky a dnes i kvalifikaci, v níž zajel na nových hyper-měkkých pneumatikách neuvěřitelný rekord okruhu - 1:10,809 min! Loňské maximum Räikkönen překonal o 1,368 s. Jde teprve o jeho druhé pole-position kariéry, to první zde dosáhl před 2 roky. Po Hamiltonovi s Vettelem se stává teprve třetím letošním vítězem kvalifikace.
Red Bull byl dle našich předpokladů vycházejících z 3. sektoru z Barcelony nejrychlejší, hořko však bylo na druhé straně garáže. Verstappenovi sice vůz po havárii v 3. tréninku opravili, ale po nastartování zjistili únik oleje z převodovky a bylo po nadějích. Verstappen místo boje o pole-position s nejrychlejším vozem jen smutně sledoval průběh z boxů.
Rakouský tým je tedy nejrychlejší a vzhledem ke své závodní rychlosti a šetrnosti k pneumatikám je velmi pravděpodobné, že si svou pozici na čele zítra udrží. Ferrari druhé a Mercedes těsně za ním. Německý tým zkusil první kola v Q2 na ultra-měkkých pneumatikách, svůj sebevědomý pokus musel ale rychle ukončit, jinak by dál zřejmě nepostoupil.
Střed pole je za nimi velmi vyrovnaný, nejlépe je na tom dle součtu sektorů McLaren. Oproti Španělsku si nejvíce polepšil Williams, nejvíce si naopak pohoršil Haas, jehož vozu pomalé zatáčky nesedí.
Lídr šampionátu Hamilton dokázal Ricciarda překonat pouze v 1. sektoru, v dalších dvou už ale ztrácel a nakonec mu čas stačil až na třetí příčku. Před něj se protlačil Vettel, jenž poskládal dohromady ideální kolo.
Totéž se už povedlo jen Oconovi, který díky tomu dostal svou Force Indii na 6. místo do pozici nejlepšího týmu ze zbytku pole. Alonsovi se v posledním pokusu podařilo překonat čas Sainze s Renaultem, ale na mladého Francouze to nestačilo zejména kvůli pomalému prostřednímu sektoru, bude tedy startovat ze 7. pozice. Pokud by dal dohromady ideální kolo, byl by před ním.
Totéž platí pro Gaslyho, jenž mohl být dokonce o tři místa výše - postup do Top 10 je ale i tak pro Toro Rosso výborný výsledek, byť Honda se zde dostala loni s McLarenem do Q3 s oběma vozy.
Za zmínku stojí také výkon nováčka Sirotkina, jenž se dostal do Q2 a vybojoval 13. místo, zatímco jeho zkušenější týmový kolega z Williamsu Stroll se poroučel už v první části, kde byl o 0,6 sekundy pomalejší.
Nejvyšší rychlost zaznamenal Räikkönen s Ferrari těsně za tunelem - 289,6 km/h, Vettel byl jen o 0,7 km/h pomalejší, Hamilton se Stříbrným šípem velmi těsně za nimi - 288,7 km/h. Tyto motory patří ke špici a v kvalifikaci jsou si co do výkonu velmi podobné, v závodním režimu už má navrch Mercedes.
Renaultu patří třetí příčka, jeho tovární vozy na rovince ztrácely jen 2 - 2,6 km/h. McLaren s vyšším odporem však byl druhým nejpomalejším týmem - horší bylo už jen Toro Rosso poháněné Hondou, která zaostávala o více než 7 km/h.
Pneumatiky a strategieJak to vypadá se strategiemi a především s hyper-měkkou směsí, jejíž trvanlivost ve čtvrtek týmy trochu postrašila? Po dnešku to znovu vypadá, že jednozastávková strategie bude možná. Díky důležitosti pozice na dráze bude zřejmě tou strategií, kterou budou týmy bez většího přemýšlení volit.
Klíčové bude si ji trochu hlídat a vyhnout se drolení, zejména u předních kol. Ti startující mimo elitní desítku budou mít možnost volby, takže bude zajímavé sledovat, zda zvolí start na ultra-měkké směsi či nějakou alternativní strategii. Super-měkká se může ve druhém stintu objevit, bude záležet na degradaci hyper-měkké směsi.
Teoreticky je nejrychlejší tato jednozastávková strategie: start na hyper-měkkých pneumatikách, po 14 kolech přezutí na super-měkké. Druhou nejrychlejší je start na ultra-měkkých a po 25 kolech přezutí na super-měkké.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.