NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE V BAHRAJNU; Kdo dosahoval nejlepších časů a nejvyšších rychlostí v jednotlivých sektorech okruhu v Šákhíru?
Nejprve si projděme tři části, do nichž je okruh rozdělen. První začíná dlouhou rovinkou s DRS zónou, na jejímž konci se prudce brzdí do úvodní ostré pravotočivé zatáčky, rychlost klesá z 327 na 78 km/h. Následuje rychlá šikana a dlouhá rovinka, na jejímž konci piloti mají opět 300 km/h a brzdění do pomalé, ale široké čtvrté zatáčky.
Druhý sektor je technický obsahuje mix středně rychlých zatáček a jednu rovinku s druhou DRS zónou, kterou uzavírá středně rychlá 11 otevírající se zatáčka a velmi rychlá pravotočivá dvanáctá. Důležitá je zde přítlak.
Třetí sektor začíná brzděním do 13 zatáčky, obsahuje další rovinku a středně rychlou pravotočivou 14. zatáčku a prudkou akcelerací na cílovou rovinku. Místo pro měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) se nachází 144 m před první zatáčkou (brzdit do ní piloti začínají o pár metrů dále).
Vettel v závěru překonal svého týmového kolegu, překonal o 8 desetin sekundy absolutní rekord okruhu a dojel si pro 51. pole-position své kariéry. Nejlepší byl ale jen v 1. sektoru - ve 2. kraloval Räikkönen, v tom poslední Hamilton, který loňský rekord překonal už v Q2 na měkkých pneumatikách.
Ten bude muset zkousnout penalizaci za výměnu převodovky a start z 9. pozice. Bottas s druhým Mercedesem jej v součtu nejlepších sektorů předčil o pouhou tisícinu sekundy.
Ricciardo s Red Bullem ztrácel jen 0,275 sekundy a i on se bude zítra chtít poprat o vítězství. Jeho týmový kolega Verstappen žel v úvodní části kvalifikace havaroval, proto bude startovat až z 15. místa. V Bahrajnu se však dá oproti Melbourne předjíždět, proto nás čeká velmi zajímavý závod.
Šestým místem překvapil Gasly, který využívá pohonu Hondy. Díky odsunu úřadujícího mistra světa dozadu mu na startovním roštu připadne dokonce 5. příčka. Magnussen na rozdíl od něj nedal dohromady čisté kolo a Hülkenberg se v Q3 o 4 desetiny zhoršil, jinak je Renault i Haas před Toro Rosso.
Zklamáním byl naopak výkon McLarenu, který do poslední části nepostoupil ani s jedním vozem. Piloti si stěžovali na nedostatek přilnavosti, byť jeli s velmi vysokým přítlakem. Závodní ředitel si hned po kvalifikaci ztrátu rychlosti nedokázal vysvětlit: "Nevycházím z údivu." Po příčinách této ztráty budeme ještě pátrat, tým svolal večer naléhavou schůzku s inženýry, na které budou řešit příčiny dnešní rychlosti.
Překvapené bylo ale i samotné Toro Rosso, které do Bahrajnu přivezlo velký balík aerodynamických novinek: "Auto bylo fantstické, ale tohle je úžasné. Nyní musíme projít data, abychom pochopili, proč bylo auto tak rychlé," kroutil hlavou Gasly.
Nejvyšší rychlost na rovince dosáhl Räikkönen s Ferrari - 327,1 km/h, Ocon s poháněný Mercedesem byl jen o 0,6 km/h pomalejší. Gasly s japonským dodavatelem, který se snaží napravit pošramocenou pověst z posledních tří let, jel o 4,6 km/h a Ricciardo s Red Bullem o 6,4 km/h pomaleji. Nejnižší rychlost patří Vandoornemu s McLarenem - tomu scházelo masivních 16,4 km/h.
Pneumatiky a strategieV průběhu velké ceny u většiny očekáváme dvouzastávkové strategie, existuje ale i možnost pro jednu či tři zastávky v závislosti na rychlosti jednotlivých vozů a individuálních závodních podmínek. Měkká směs je o 0,6 sekundy na kolo pomalejší než super-měkká.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.