Force India patří mezi zklamání letošní sezóny. Zatímco předloni i loni byla nejlepším z týmů "zbytku světa" za Mercedesy, Ferrari a Red Bully, letos se pere v zadních řadách s těmi nejpomalejšími. Brzy to chce ale zlomit a zase se protlačit dopředu.
Stáj sídlící v Silverstone stále pracuje na letošním voze, s jehož vývojem se během zimy dostala do skluzu. Po loňských žních viditelně ztrácí na týmy středu pole, kam nyní patří Haas, McLaren či Renault, kteří loni skončili za ní.
Během předsezónních testů ani během prvního závodního víkendu v Austrálii však nestihla vyzkoušet nové díly připravované pro vůz VJM11. "Všechno ještě nedorazilo. Stále teď máme problémy od vrcholu zatáčky do výjezdu z ní," přiznává technický ředitel Andy Green.
Podle Boba Fernleyho stále usilovně pracuje na zlepšení nového auta: "Bude to dva až tři závody trvat, než novému balíku porozumíme. V Bahrajnu budeme mít nové přední křídlo."
Piloti Force Indie věří, že se opět budou snadno dostávat do posledních částí kvalifikací, což se promítne také do nedělních výsledků. "Brzy budeme zpátky na pozicích, ve kterých budeme moci bojovat o body."
Proč ale letos došlo k takovému propadu ve srovnání s konkurencí? "Ve srovnání s Melbourne 2017 se týmy Mercedesu zlepšily průměrně o 1,1 sekundy. Žel týmy Renaultu zrychlily o 1,6 sekundy. A přesně ti jsou našimi soupeři," všímá si Fernley pokroku soupeřů, zejména McLarenu a továrního Renaultu.
"Mají více peněz a lidí než my, ale také výtečné jezdce. Proto je ještě důležitější, abychom prokázali stejné kvality jako loni - konzistenci, spolehlivost a dobrou strategii. V roce 2017 jsme měli jen ve velmi málo závodech čtvrté nejrychlejší auto, a přesto jsme skončili čtvrtí," dodává zástupce šéfa Force Indie, která klesla podobně jako Williams využívající stejnou pohonnou jednotku Mercedesu.
Liam Lawson dostal minimální čas na adaptaci na monopost Red Bullu, a po pouhých dvou závodech musel uvolnit místo Yukimu Tsundovi. Giedo van der Garde tento krok označuje za nespravedlivý, přičemž srovnává situaci s šikanou.
Red Bull se stále snaží najít ideálního týmového kolegu pro Maxe Verstappena, ale žádný jezdec zatím dlouhodobě neobstál pod tlakem ani nedosáhl jeho úrovně. Nyní do svých služeb povolal Yukiho Tsunodu. Je to dobrá strategie?
Yuki Tsunoda dostal životní šanci! Red Bull potvrdil, že japonský jezdec nahradí Sergia Péreze a dokončí sezónu 2025 po boku Maxe Verstappena.
Red Bull provedl nečekanou změnu ve své jezdecké sestavě – Liam Lawson byl po dvou závodech odsunut do týmu Racing Bulls, zatímco Yuki Tsunoda získal místo vedle Maxe Verstappena pro Velkou cenu Japonska F1.
Šéf Mercedesu Toto Wolff naznačuje, že Red Bull by mohl urychlit přechod na motory V10, pokud má obavy ohledně nadcházejících změn. Varuje však, že by bylo pro F1 nevhodné a trapné předčasně zrušit pravidla pro rok 2026, což by poškodilo důvěru mezi výrobci.
Po pouhých dvou závodech byl Liam Lawson z Red Bullu odvolán, ale nyní se mu naskýtá příležitost znovu nastartovat svou kariéru v prostředí, které dobře zná a kde může znovu ukázat svůj potenciál.
Další změna v týmu Red Bull, když po neúspěchu svého předchůdce musí opustit tým další Verstappenův kolega. Na jeho místo přichází Júki Cunoda, který vzbuzuje velká očekávání, ale zůstává otázkou, zda má dostatek schopností, aby se vyrovnal vysokým nárokům a stal se skutečným konkurentem na vrcholu světového motorsportu.
Red Bull oficiálně potvrdil, že od nadcházející Velké ceny Japonska dojde k výměně mezi Liamem Lawsonem a Júkim Cunodou. Tým zdůraznil, že rozhodnutí má za cíl nejen posílit Cunodovy šance před domácím publikem, ale především zajistit další rozvoj a ochranu Lawsona v rámci dlouhodobé strategie.
Red Bull je známý svou nekompromisní politikou vůči jezdcům a častými změnami už během sezóny. S dalším možným přeskupením na obzoru stojí za to připomenout si, jak podobné kroky v minulosti ovlivnily tým i samotné závodníky.
Šéf Ferrari Fred Vasseur hodnotí začlenění Lewise Hamiltona do týmu jako postupný proces s viditelnými změnami, avšak bez zásadního odklonu od jeho závodního stylu.
Sezóna 2025 Formule 1 teprve odstartovala a už přicházejí spekulace, snad i jasné zprávy o změnách v týmu Red Bull Racing. Tým hledá náhradu za Liama Lawsona. Je však opravdu Lawson tím, kdo selhal, nebo je problém v druhém sedadle Red Bullu hlubší, než se zdá?
Ferrari zažilo víkend plný zklamání, když tým vlastními chybami zabil šance oběma svým hvězdným jezdcům na dobré umístění v rámci během Velké ceny Číny. Tým způsobil jejich vyloučení ze závodu kvůli zbytečným a neuváženým porušením pravidel.