Protesty ve Spojených státech, kdy sportovci během různých disciplín během hymny místo aby stáli poklekají na jedno koleno, se týká rasové diskriminace a policejní brutality. Může se dotknout i Formule 1?
Tento protest nastartoval v roce 2016 při přípravném zápase quaterback Colin Kaepernick americké Národní fotbalové ligy, tehdy hrající za tým San Francisco 49er. Nový rozměr dostala záležitost poté co prezident USA Donald Trump veřejně kritizoval hráče, kteří se při hymně rozhodli pokleknout.
Téměř jistý mistr světa v letošní sezóně Lewis Hamilton se k této situaci rovněž vyjádřil a před několika týdny se postavil na stranu těch, kteří se k protestu přidali. Pochopitelně se objevily otázky, zda projeví solidaritu se zmíněnými sportovci a udělá podobné gesto před závodem na okruhu v Austinu. Ačkoliv Hamilton opakovaně potvrdil podporu protestujícím, sám podobný akt neplánuje.
"Nejsem v takové pozici a žádné plány nemám. Samozřejmě se o tom hodně mluví, nikoli jen o onom pokleku, ale o situaci v Americe jako takové. Znám lidi bílé i černé pleti, kteří v Americe žijí, takže na to, co se ve Státech děje, získávám svůj názor, stejně jako názor na toto hnutí Američanů. Velice si ho vážím, dospěl jsem k dojmu, že akce, kterou začal Kaepernick, je úžasná a plně ji podporuji. Ale v USA jsem proto, abych vyhrál, to je na seznamu mých priorit nejvýš a momentálně mě nic jiného nezajímá," prohlásil Hamilton
Ke svému čtvrtému titulu mu chybí vlastně jen symbolický krůček. Do konce šampionátu zbývají čtyři závody a Hamilton má na Vettela náskok 59 bodů. Nicméně opakovaně tvrdí, že se nechce v Austinu ničím rozptylovat a zaměřit se na svůj hlavní cíl.
"Znovu opakuji -. jsem tu proto, abych vyhrál. Na to se soustředím. Nechci se ničím jiným rozptylovat, žádným tématem, která jsou v tuto chvíli kolem mně. Tvrdě jsem pracoval na tom, abych se ocitl na místě, kde se dnes nacházím. Ačkoliv názory a pocity k celé situaci mám, tak v tuto chvíli je nechám stranou," dodal Hamilton.
Vettel si nemyslí, že by příliš pochybilKdyž už jsme u ceremoniálu, při kterém zazní hymna, Sebastian Vettel se vyjádřil ke svému pokárání, které bylo jeho druhé v sezóně a reálně mu hrozí nebezpečí, že při třetím bude muset čelit penalizaci. Vettel byl napomenut, protože se v Suzuce nezúčastnil slavnostního ceremoniálu s japonskou hymnou, protože zůstal sedět ve voze, u něhož se mechanici pokoušeli vyměnit vadnou zapalovací svíčku.
Němec je přesvědčen, že nic tak strašného neudělal, když projevoval zájem o situaci týkající se jeho vozu. Cítil také určité rozladění, že se ho jeho kolegové víc nezastali.
"Nechápal jsem to. Když jsem se dozvěděl, za co mě napomenuli, byl jsem překvapen. Ano, to pravidlo je jasné, ale stejně. Přiběhl jsem trochu později, ale minimálně na polovinu hymny už jsem byl na místě. Asi jsem měl toho chlapa přede mnou odstrčit a ne čekat, až si uleví na toaletě. To je vtip, samozřejmě," dodal Vettel na otázku, jak hodnotí pokárání ze Suzuky.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.