Protesty ve Spojených státech, kdy sportovci během různých disciplín během hymny místo aby stáli poklekají na jedno koleno, se týká rasové diskriminace a policejní brutality. Může se dotknout i Formule 1?
Tento protest nastartoval v roce 2016 při přípravném zápase quaterback Colin Kaepernick americké Národní fotbalové ligy, tehdy hrající za tým San Francisco 49er. Nový rozměr dostala záležitost poté co prezident USA Donald Trump veřejně kritizoval hráče, kteří se při hymně rozhodli pokleknout.
Téměř jistý mistr světa v letošní sezóně Lewis Hamilton se k této situaci rovněž vyjádřil a před několika týdny se postavil na stranu těch, kteří se k protestu přidali. Pochopitelně se objevily otázky, zda projeví solidaritu se zmíněnými sportovci a udělá podobné gesto před závodem na okruhu v Austinu. Ačkoliv Hamilton opakovaně potvrdil podporu protestujícím, sám podobný akt neplánuje.
"Nejsem v takové pozici a žádné plány nemám. Samozřejmě se o tom hodně mluví, nikoli jen o onom pokleku, ale o situaci v Americe jako takové. Znám lidi bílé i černé pleti, kteří v Americe žijí, takže na to, co se ve Státech děje, získávám svůj názor, stejně jako názor na toto hnutí Američanů. Velice si ho vážím, dospěl jsem k dojmu, že akce, kterou začal Kaepernick, je úžasná a plně ji podporuji. Ale v USA jsem proto, abych vyhrál, to je na seznamu mých priorit nejvýš a momentálně mě nic jiného nezajímá," prohlásil Hamilton
Ke svému čtvrtému titulu mu chybí vlastně jen symbolický krůček. Do konce šampionátu zbývají čtyři závody a Hamilton má na Vettela náskok 59 bodů. Nicméně opakovaně tvrdí, že se nechce v Austinu ničím rozptylovat a zaměřit se na svůj hlavní cíl.
"Znovu opakuji -. jsem tu proto, abych vyhrál. Na to se soustředím. Nechci se ničím jiným rozptylovat, žádným tématem, která jsou v tuto chvíli kolem mně. Tvrdě jsem pracoval na tom, abych se ocitl na místě, kde se dnes nacházím. Ačkoliv názory a pocity k celé situaci mám, tak v tuto chvíli je nechám stranou," dodal Hamilton.
Vettel si nemyslí, že by příliš pochybilKdyž už jsme u ceremoniálu, při kterém zazní hymna, Sebastian Vettel se vyjádřil ke svému pokárání, které bylo jeho druhé v sezóně a reálně mu hrozí nebezpečí, že při třetím bude muset čelit penalizaci. Vettel byl napomenut, protože se v Suzuce nezúčastnil slavnostního ceremoniálu s japonskou hymnou, protože zůstal sedět ve voze, u něhož se mechanici pokoušeli vyměnit vadnou zapalovací svíčku.
Němec je přesvědčen, že nic tak strašného neudělal, když projevoval zájem o situaci týkající se jeho vozu. Cítil také určité rozladění, že se ho jeho kolegové víc nezastali.
"Nechápal jsem to. Když jsem se dozvěděl, za co mě napomenuli, byl jsem překvapen. Ano, to pravidlo je jasné, ale stejně. Přiběhl jsem trochu později, ale minimálně na polovinu hymny už jsem byl na místě. Asi jsem měl toho chlapa přede mnou odstrčit a ne čekat, až si uleví na toaletě. To je vtip, samozřejmě," dodal Vettel na otázku, jak hodnotí pokárání ze Suzuky.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.