Šampionát vstupuje do finální fáze a souboj Mercedes - Ferrari, třebaže rozdíl vypadá velice komfortně pro trojnásobného mistra světa Hamiltona, ještě není zdaleka uzavřen. Proto je nesmírně důležitá strategie na okruhu Suzuka, který by měl více vyhovovat Mercedesu.
Jak Lewis Hamilton, tak Valtteri Bottas v pátečním tréninku na okruhu Sepang vyzkoušeli nový aerodynamický upgrade, ovšem Hamilton se poté vrátil k původnímu řešení, které mu vyneslo v závodě druhé místo. Nyní se tedy musí vedoucí muž průběžné klasifikace rozhodnout, zda aktualizovaný aerodynamický balíček využije v Japonsku - rozhodnutí má padnout dnes večer přímo v Suzuce.
"V současné době ještě pořád není rozhodnuto, stále o věci debatujeme. Část týmu chce zvolit svůj směr, já váhám a cítím to jinak. V tým mám velkou důvěru a jsem přesvědčen, že chce vyhrávat stejně jako já, takže stejně tak věřím, že dosáhneme dohody a dojdeme ke správnému rozhodnutí. Je ale důležité přijímat vzájemné výzvy, což jako pilot vždy činím. Budou mít třeba k dispozici nějaká čísla, ale já budu chtít perfektní výsledek, který ještě perfektní čísla nemusí zaručit, vždy je důležitý pocit na trati. Zítra by mělo pršet, takže pro nás bude těžké dojít k nějakému nastavení. Pravděpodobně se rozhodneme na sklonku dnešního dne - budeme mít schůzku kolem šesté hodiny, takže asi tam padne konečný verdikt," popisuje situaci Hamilton.
Lewis Hamilton rovněž uvedl, že bezprostředně po závodě v Sepangu měl jasnou představu o zvoleném směru, který by měl Mercedes v Japonsku přijmout, ale během dneška své rozhodnutí zrevidoval a uvedl, že je nutné se zaměřit na odhad, co může od Mercedesu W08 očekávat v následujících závodech.
"Jsem přesvědčen, že vůz je na určitém stupni. Prakticky před vyvrcholením sezóny stále nemám tušení, kde bude dobrý, kde skvělý - jako třeba na Silverstone - a kde to bude opravdu těžký duel, jako v Singapuru nebo Malajsii. Když se podíváte na poslední závod, ztráceli jsme poměrně dost a najednou jsem zajel pole-position. Podařilo se mi zvládnout rychlé kolo a vlastně jsem netušil, odkud ta síla pochází. Kdybychom to věděli a s touto vědomostí šli do závodu, bylo by to asi trochu nudné. Líbí se mi začít a nevědět, to jsou pak skutečné příběhy. Pořád vedeme šampionát, máme skvělé auto, v každém závodě se opravdu snažíme ho víc a víc pochopit, protože v onom mixu se pořád objevuje něco nového, co nás může dostat," uzavírá Hamilton.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.