HUNGARORING - 1. TRÉNINK; Nejrychlejším časem se v úvodním tréninku před Velkou cenou Maďarska 2017 prezentoval Daniel Ricciardo s vylepšeným Red Bullem, s nímž porazil Ferrari i Mercedesy. Oba McLareny skončili pohodlně v první desítce, velké zklamání naopak zažil Antonio Giovinazzi, jenž rozbil monopost Haasu, který mu dnes dal šanci místo svého závodního jezdce Kevina Magnussena.
Jako první se dopoledne objevili na dráze Verstappen, Ericsson, Sainz, Giovinazzi, Wehrlein a Räikkönen. Počasí bylo příjemné - teplota vzduchu dosahovala 22 °C, trať 28 °C při tlaku vzduchu 983 hPa a 58% vlhkosti.
Red Bull vyrazil s upraveným předním křídlem, na které si v Británii stěžovali soupeři. Aby se jeho okraje nekroutily, byly jeho bočnice přichyceny ke klapkám. Do Maďarska přivezl velký balík vylepšení, trať by mu měla teoreticky sedět. Věří proto, že v neděli bude moci bojovat minimálně o pódium.
"Slyšel jsem, že Red Bull má vylepšení. Mělo by pro ně jít o dobrý závod. Okruh není moc citlivý na výkon motoru, takže by to měl být mezi prvními třemi týmy vyrovnaný závod," očekává Hamilton. Trať kvůli tomu bude vyhovovat i McLarenu s Hondou ztrácející stále přes 110 koní, ti ale budou bojovat spíše na opačné straně první desítky.
Z rezervních pilotů se ke slovu dostal kromě Giovinazziho u Haasu také Celis u Force Indie, odpočívali Magnussen a Ocon. Během úvodních 4 min všichni piloti své vozy úspěšně nainstalovali.
Jako první předvedl měřené kolo Ricciardo na měkkých pneumatikách - 1:22,421 min. Jen pro připomínku - loni první trénink ovládl Hamilton s časem 1:21,347 min. O kolik budou jezdci rychlejší letos? Australan s Red Bullem se dostává v dalším pokusu pod tuto hranici - 1:21,212 min.
Spoustu novinek přivezly i další týmy. Toro Rosso nasazuje nové přední křídlo, difuzor i deflektory. Sauber nasadil první část svého velkého balíku čítající nové bočnice a systém chlazení, nové podlaha přijde na řadu až po letní přestávce. Švýcarská stáj dnes potvrdila, že i příští rok bude pokračovat s Ferrari místo plánované spolupráce s Hondou, v jejím kokpitu se tedy výměnou za slevu na aktuální specifikace motorů zřejmě objeví hvězda Formule 2 Charles Leclerc.
Po 20 min měla na kontě časy sedmička pilotů, do čela se dostal Bottas s Mercedesem na super-měkkých pneumatikách - 1:20,912 min. Vandoorne se v tu chvíli roztočil v zatáčce č. 2, bez poškození ale pokračoval dále. "Zastavil se motor nebo jsi přišel o kontrolu nad vozem?" ptají se ho z boxové zídky. "Ehm, znělo to jako motor," odpovídá mladý Belgičan.
Jeho týmový kolega Alonso byl v tu chvíli šestý. Na Maďarsko se hodně těšil, protože první z tratí, která McLarenu vyhovovala - Monako, místo něj absolvoval Button. Fernando tehdy závodil v Indy500.
Po 27 min ustřeluje záď Grosjeanovi v zatáčce č. 12, lehce se poté dotýká bariéry z pneumatik. Auto nevypadá poškozené, Francouz má přesto starosti. "Narazil jsem do zdi. Něco je špatně se zadní částí auta," stěžuje si. Hned po něm zde dostává smyk Vettel, ten se ale jen projíždí únikovou zónou.
Na čele řádí Finové: Bottas se dostává na 1:20,053 min, Räikkönen je druhý se ztrátou pouhých 25 tisícin vteřiny - oba na super-měkké směsi. Valtteri v dalším kole přidává - 1:19,451.
Giovinazzi po 32 min prokazuje Haasu medvědí službu, když v problematické zatáčce č. 12 končí ve zdi. Levou část vozu zničil a komisaři na 7 min vyvěšují červené vlajky. Své pověsti škodí poté, co v Číně letos několikrát havaroval se Sauberem, kde zaskakoval za zraněného Wehrleina.
Po obnovení provozu se dostává na čtvrtou příčku Verstappen (1:20,277 min), na Bottase ztrácí 0,826 s. Ricciardo je ale ještě rychlejší, překonává i třetího Räikkönen s časem 1:19,920. Před ním jsou již jen Mercedesy - Hamilton (1:19,657) a o dvě desetiny dále Bottas.
McLareny se v polovině tréninku drží v první desítce: Alonso (1:20,567 min) na sedmé příčce a Vandoorne (1:20,983) na deváté, o více než 1,1 sekundy za Mercedesy. Na rovinkách jim na nejrychlejšího Vettela (309 km/h) schází 8 km/h.
Bottas po 49 min zvyšuje na čerstvých super-měkkých pneumatikách laťku na 1:19,248 min, nevyšel mu jen poslední sektor. Hamilton je po rekordu v tom prostředním o 0,128 s za ním, snaha dosáhnout pokroku v dalším kole se mu vyplácí a svého týmového kolegu dvakrát překonává: 1:19,095 a 1:18,858 min.
Větší sebedůvěru ve voze dokládá Ricciardo časem 1:19,138, čímž překonává druhého Bottase. To ale dravému Australanovi nestačí - rekordy v posledních dvou sektorech ho v dalším pokusu vynášejí do čela - 1:18,852. Hamiltona tak předčí o 6 tisícin sekundy, poté ubírá další desetinky a s vylepšeným vozem RB13 se dostává až na 1:18,486 min (303 km/h na rovince).
To v dceřiné stáji Toro Rosso panují opačné emoce. Sainz si stěžuje: "Spousta, spousta, spousta, spousta, spousta nedotáčivosti." Náleží mu až šestnáctá příčka se ztrátou 3,3 sekundy.
V závěrečné dvacetiminutovce se zlepšilli už jen Verstappen (1:19,162) přeskočivši Bottase a Räikkönen, jenž své Ferrari nastavené pro vyšší přítlak i přes nižší rychlost na rovince (301 km/h) dostal také před oba Mercedesy - 1:18,720. Na Ricciarda mu scházelo jen 0,234 s.
V poslední minutě stihl ještě Palmer nabourat svůj Renault, když přejel v zatáčce č. 4 přes obrubník a narazil do zdi: "Palmer vyjel mimo a všechno na svém voze roztřískal," hlásil Vandoorne. První trénink byl proto ukončen o pět sekund dříve.
Vypadá to, že Maďarsko nabídne velmi zajímavé a těsné souboje na čele, dobrou formu potvrzuje i McLaren, který je zatím nejlepší ze zbytku světa za první trojicí ve složení Red Bull, Ferrari a Mercedes.
#F1 #HungarianGP ?? FP1 - Best Sectors vs Fastest laps:Hamilton 2nd ahead of Raikkonen, Vettel could've been 0.5s faster?: pic.twitter.com/XRJFe7kBmV
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) July 28, 2017#F1 #HungarianGP ?? FP1 - Max. Speeds:Vettel reached 309.6kph, four #Mercedes-powered cars follow, #Honda still weakest 9kph less ?: pic.twitter.com/dGeyRw9e5W
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) July 28, 2017Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.