HUNGARORING - 1. TRÉNINK; Nejrychlejším časem se v úvodním tréninku před Velkou cenou Maďarska 2017 prezentoval Daniel Ricciardo s vylepšeným Red Bullem, s nímž porazil Ferrari i Mercedesy. Oba McLareny skončili pohodlně v první desítce, velké zklamání naopak zažil Antonio Giovinazzi, jenž rozbil monopost Haasu, který mu dnes dal šanci místo svého závodního jezdce Kevina Magnussena.
Jako první se dopoledne objevili na dráze Verstappen, Ericsson, Sainz, Giovinazzi, Wehrlein a Räikkönen. Počasí bylo příjemné - teplota vzduchu dosahovala 22 °C, trať 28 °C při tlaku vzduchu 983 hPa a 58% vlhkosti.
Red Bull vyrazil s upraveným předním křídlem, na které si v Británii stěžovali soupeři. Aby se jeho okraje nekroutily, byly jeho bočnice přichyceny ke klapkám. Do Maďarska přivezl velký balík vylepšení, trať by mu měla teoreticky sedět. Věří proto, že v neděli bude moci bojovat minimálně o pódium.
"Slyšel jsem, že Red Bull má vylepšení. Mělo by pro ně jít o dobrý závod. Okruh není moc citlivý na výkon motoru, takže by to měl být mezi prvními třemi týmy vyrovnaný závod," očekává Hamilton. Trať kvůli tomu bude vyhovovat i McLarenu s Hondou ztrácející stále přes 110 koní, ti ale budou bojovat spíše na opačné straně první desítky.
Z rezervních pilotů se ke slovu dostal kromě Giovinazziho u Haasu také Celis u Force Indie, odpočívali Magnussen a Ocon. Během úvodních 4 min všichni piloti své vozy úspěšně nainstalovali.
Jako první předvedl měřené kolo Ricciardo na měkkých pneumatikách - 1:22,421 min. Jen pro připomínku - loni první trénink ovládl Hamilton s časem 1:21,347 min. O kolik budou jezdci rychlejší letos? Australan s Red Bullem se dostává v dalším pokusu pod tuto hranici - 1:21,212 min.
Spoustu novinek přivezly i další týmy. Toro Rosso nasazuje nové přední křídlo, difuzor i deflektory. Sauber nasadil první část svého velkého balíku čítající nové bočnice a systém chlazení, nové podlaha přijde na řadu až po letní přestávce. Švýcarská stáj dnes potvrdila, že i příští rok bude pokračovat s Ferrari místo plánované spolupráce s Hondou, v jejím kokpitu se tedy výměnou za slevu na aktuální specifikace motorů zřejmě objeví hvězda Formule 2 Charles Leclerc.
Po 20 min měla na kontě časy sedmička pilotů, do čela se dostal Bottas s Mercedesem na super-měkkých pneumatikách - 1:20,912 min. Vandoorne se v tu chvíli roztočil v zatáčce č. 2, bez poškození ale pokračoval dále. "Zastavil se motor nebo jsi přišel o kontrolu nad vozem?" ptají se ho z boxové zídky. "Ehm, znělo to jako motor," odpovídá mladý Belgičan.
Jeho týmový kolega Alonso byl v tu chvíli šestý. Na Maďarsko se hodně těšil, protože první z tratí, která McLarenu vyhovovala - Monako, místo něj absolvoval Button. Fernando tehdy závodil v Indy500.
Po 27 min ustřeluje záď Grosjeanovi v zatáčce č. 12, lehce se poté dotýká bariéry z pneumatik. Auto nevypadá poškozené, Francouz má přesto starosti. "Narazil jsem do zdi. Něco je špatně se zadní částí auta," stěžuje si. Hned po něm zde dostává smyk Vettel, ten se ale jen projíždí únikovou zónou.
Na čele řádí Finové: Bottas se dostává na 1:20,053 min, Räikkönen je druhý se ztrátou pouhých 25 tisícin vteřiny - oba na super-měkké směsi. Valtteri v dalším kole přidává - 1:19,451.
Giovinazzi po 32 min prokazuje Haasu medvědí službu, když v problematické zatáčce č. 12 končí ve zdi. Levou část vozu zničil a komisaři na 7 min vyvěšují červené vlajky. Své pověsti škodí poté, co v Číně letos několikrát havaroval se Sauberem, kde zaskakoval za zraněného Wehrleina.
Po obnovení provozu se dostává na čtvrtou příčku Verstappen (1:20,277 min), na Bottase ztrácí 0,826 s. Ricciardo je ale ještě rychlejší, překonává i třetího Räikkönen s časem 1:19,920. Před ním jsou již jen Mercedesy - Hamilton (1:19,657) a o dvě desetiny dále Bottas.
McLareny se v polovině tréninku drží v první desítce: Alonso (1:20,567 min) na sedmé příčce a Vandoorne (1:20,983) na deváté, o více než 1,1 sekundy za Mercedesy. Na rovinkách jim na nejrychlejšího Vettela (309 km/h) schází 8 km/h.
Bottas po 49 min zvyšuje na čerstvých super-měkkých pneumatikách laťku na 1:19,248 min, nevyšel mu jen poslední sektor. Hamilton je po rekordu v tom prostředním o 0,128 s za ním, snaha dosáhnout pokroku v dalším kole se mu vyplácí a svého týmového kolegu dvakrát překonává: 1:19,095 a 1:18,858 min.
Větší sebedůvěru ve voze dokládá Ricciardo časem 1:19,138, čímž překonává druhého Bottase. To ale dravému Australanovi nestačí - rekordy v posledních dvou sektorech ho v dalším pokusu vynášejí do čela - 1:18,852. Hamiltona tak předčí o 6 tisícin sekundy, poté ubírá další desetinky a s vylepšeným vozem RB13 se dostává až na 1:18,486 min (303 km/h na rovince).
To v dceřiné stáji Toro Rosso panují opačné emoce. Sainz si stěžuje: "Spousta, spousta, spousta, spousta, spousta nedotáčivosti." Náleží mu až šestnáctá příčka se ztrátou 3,3 sekundy.
V závěrečné dvacetiminutovce se zlepšilli už jen Verstappen (1:19,162) přeskočivši Bottase a Räikkönen, jenž své Ferrari nastavené pro vyšší přítlak i přes nižší rychlost na rovince (301 km/h) dostal také před oba Mercedesy - 1:18,720. Na Ricciarda mu scházelo jen 0,234 s.
V poslední minutě stihl ještě Palmer nabourat svůj Renault, když přejel v zatáčce č. 4 přes obrubník a narazil do zdi: "Palmer vyjel mimo a všechno na svém voze roztřískal," hlásil Vandoorne. První trénink byl proto ukončen o pět sekund dříve.
Vypadá to, že Maďarsko nabídne velmi zajímavé a těsné souboje na čele, dobrou formu potvrzuje i McLaren, který je zatím nejlepší ze zbytku světa za první trojicí ve složení Red Bull, Ferrari a Mercedes.
#F1 #HungarianGP ?? FP1 - Best Sectors vs Fastest laps:Hamilton 2nd ahead of Raikkonen, Vettel could've been 0.5s faster?: pic.twitter.com/XRJFe7kBmV
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) July 28, 2017#F1 #HungarianGP ?? FP1 - Max. Speeds:Vettel reached 309.6kph, four #Mercedes-powered cars follow, #Honda still weakest 9kph less ?: pic.twitter.com/dGeyRw9e5W
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) July 28, 2017Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.