Očekávané se stalo skutkem, Bottas byl potvrzen jako týmový kolega Lewise Hamiltona. Všecobecně se má za to, že Finova volba je rozumná, ale odborníci si kladou otázku, zda dokáže nahradit odstoupivšího mistra světa Nico Rosberga.
Jeho příchod bychom mohli shrnout do deseti bodů, které vysvětlují, proč je Bottas pro Mercedes správnou volbou - tedy prozatím, protože nikdo nemůže tušit, jak se bude situace vyvíjet. A v historii F1 existuje hodně případů, kdy naděje nedošly naplnění a z nadšeného spojení zbyla jen hořká příchuť. Pokud by se tedy mělo naplnit přání šéfa týmu Toto Wolffa, aby do týmu přišel spolehlivý závodník a ještě svým výkonem přitlačil Lewise Hamiltona, pak Bottasovo angažmá dává smysl.
1. Dost rychlý, aby bodovalMercedes potřebuje dva vyrovnané piloty, kteří budou pravidelně na bodovaných příčkách, pokud má opět překonat v Poháru konstruktérů všechny své soupeře. Prize money jsou stále silnou motivací a do jisté míry rozhodují. Bottas od roku 2011, kdy triumfoval v GP3 po dominantní druhé polovině sezóny, rozhodně nic ze své rychlosti neztratil. Rozhodně by v F1 nezůstal čtyři roky, kdyby se postupně neprobojovával k vrcholu. Je ovšem jinou stránkou věci, zda dokáže být natolik rychlý, aby ohrozil Lewise Hamiltona.
Lze očekávat, že dvojice Hamilton - Bottas bude dobrou dvojicí už jenom proto, že Fin se jeví jako spolehlivý "sběratel bodů". Ve 40 závodech v letech 2015 a 2016 skončil mimo bodované příčky pouze v 11 případech, a to ještě musíme - při vší úctě - brát v úvahu klesající konkurenceschopnost Williamsu.
2. Je znám managementu MercedesuU Stříbrných šípů určitě vědí, s kým mají tu čest, vždyť Toto Wolff měl Bottase takříkajíc "pod palcem" až do Finova příchodu do Brackley. Jak už jsme v minulosti informovali, tento případ dokonce rozvířil otázky, zda nejde ze strany Wolffa o střet zájmů, který by mohl Bottasův příchod k Mercedesu zhatit. Podle rakouského Sky Sports už jsou ony vazby, které byly hodnoceny jako problematické, zrušeny.
Nelze však přehlédnout, že díky tomuto spojení, měl Wolff dlouhodobě všechny zprávy o finském pilotovi takříkajíc "z první ruky", mohl sledovat jeho vývoj a udělat si dostatečný obrázek. A v neposlední řadě tu hraje roli i fakt, že Mercedes v posledních třech sezónách dodával Williamsu motory, takže měl o Bottasovi dostatek údajů.
3. ... a má s ním jisté zkušenostiNejsou to ostatně jen pohonné jednotky, se kterými má Bottas zkušenosti. "Je obeznámen s řídící elektronikou Mercedesu, takže nebude mít problém s ovládacími prvky na volantu - to rozhodně není nic jednoduchého, když vezmeme v úvahu, že k poučení pilotů ohledně všech funkcí slouží padesátistránkový manuál na použití," líčí zdánlivý detail Ted Kravitz ze Sky F1.
4. Typ jako Rosberg s malou výjimkouPokud se podíváme do historie, najdeme tu některé shodné momenty. Bottas stejně jako Rosberg strávil čtyři roky před příchodem k Mercedesu v týmu Williams. Fin má ale jistou výhodu v tom, že nastupuje do mistrovského týmu, Rosberg sice měl po boku sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera, ale společně s ním stál vlastně u zrodu nového týmu, kdežto Bottas nastupuje do úspěšného prostředí. Což může být i do jisté míry danajský dar.
Budeme-li nadále srovnávat oba piloty, jsou rychlí a také jsou hodnoceni jako hodně podobné osobnosti. Po čtyřech letech existence dvojice Hamilton-Rosberg by byl Mercedes rád, kdyby nový pilot nepokračoval v nastoupeném trendu, který mezi Britem a Němcem panoval v posledních letech. Hamilton a Rosberg byli dominantním tématem v F1, za poslední tři roky byla každá kolize, každý spor, každá poznámka téměř hraničila se soudní pří. A taková situace rozhodně týmu neprospívá, vzpomeňme si na Sennu a Prosta nebo Mansella s Piquetem. Takže papírově by měl být Mercedes v mnohem větší pohodě a o to víc se soustředit na dění na závodní dráze.
5. Nová výzva v podobě soupeřeBuďme upřímní, nevypočitatelný Pastor Maldonado a dle názorů odborníků stárnoucí Felipe Massa nemuseli pro Bottase představovat zvlášť těžké soupeře. Pravda, s ohledem na výkon Williamsu Bottas postupně klesal v klasifikaci šampionátu, ale během společného působení u tohoto týmu ho Massa nikdy v tabulce mistrovství neporazil. Rovněž po stránce bodů dominuje Fin - nasbíral za poslední tři rok 407 bodů, kdežto Massa pouze 308. A ještě jedna položka - Valtteri za tuto éru nasbíral devět pódiových umístění, Felipe jen pět.
Mohou se objevit názory, že Wolffovo angažmá Bottase jednoznačně směřuje k tomu, že Valtteri byl přijat jako jasná týmová dvojka. Je to značně krátkozraký názor, ostatně vyhledejme si články před sezónou 2010, když u Mercedesu nastupovala dvojice M. Schumacher - N. Rosberg a jak byl syn mistra světa 1982 hodnocen - a kam to až dotáhl...
6. Hlad po úspěchuPo úspěchu v juniorské sérii byl Bottas považován za obrovský talent a když se před dvěma lety objevily náznaky zájmu Ferrari, na nějž Bottas nereflektoval, hovořilo se dokonce o promarněné šanci se dostat do špičkového týmu. Ne nadarmo se říká: "kdo si počká, ten se dočká". I když v tomto případě už by další vyčkávání bylo zahozenou šancí. Bottas včetně testovacích programů a pozice třetího pilota strávil v F1 už dost dlouhou dobu a je celkem jasné, že začne usilovat o to, aby přestal pouze dávat a mohl si i vzít. A z tohoto důvodu je evidentní, že vynaloží všechny síly, aby přesvědčil pochybovače, že na svůj post u Mercedesu nestačí.
7. Nejlepší možná volba?Až do posledního závodu v Abú Zabí nedal Rosberg své záměry nijak najevo. A můžeme si položit otázku, jak by situace vypadala, kdyby v posledním závodě sezóny 2016 neuspěl. Když pak sdělil týmu, fanouškům a celému světu svůj záměr, možnosti výběru už byly značně omezené.
Jistě se nabízí názor, že Mercedes mohl Red Bullu, Ferrari nebo McLarenu nabídnout dostatek financí - možná i víc - pro Daniela Ricciarda, Maxe Verstappena, Sebastiana Vettela či Fernanda Alonsa, aby byli uvolněni. Jenže někdy ani peníze nestačí.
Pokud se tedy podíváme na další adepty: Nico Hülkenberg přešel k Renaultu, Sergio Pérez potvrdil další kontrakt s Force Indií, sestava Red Bullu byla nerozborná a Carlos Sainz jr. se stal pro Toro Rosso nepostradatelným. Za těchto okolností se jevil Bottas jako nejpřirozenější volba - s ohledem na výsledky a zkušenosti. Navíc pokud si uvědomíme úzkou vazbu a bývalou spolupráci mezi Wolffem a Williamsem, tak byl Bottas vlastně nejpřirozenějším řešením.
8. Vrchol nepočkáV dřívějších letech se piloti blížili vrcholu a dobývali tituly kolem třicítky, ale s nově nastupující generací se věk pilotů ve špičkové formě stále snižuje. Bottas je v současné době v ideálním věku, aby vystoupal do nejvyšších pater a navíc se v nich mohl klidně pět či deset let udržet. Je mu sedmadvacet, takže by to rozhodně nebyla utopie. Navíc se dá předpokládat, že konečně do sbírky svých úspěchů přidá i vítězství v Grand Prix, což ho může v jeho dalším snažení povzbudit. Na tento okamžik čekal dost dlouho a lze téměř s jistotou říci, že se dočkal.
Pamětníci možná namítnou, že tu byly případy v podobě Stefana Johanssona, Heinze-Haralda Frentzena či Heikki Kovalainena, kteří dostali příležitost v dobrém týmu a s výjimkou Švéda ji proměnili pouze v jediné vítězství. Ale historie se vždy neopakuje...
9. Skrytý tlakBottas může být spolehlivým pilotem dosahujícím konzistentních výsledků, ale na druhou stranu musí zcela určitě přidat určitou nadstavbu. Mercedes blíže neurčil detaily o délce kontraktu, takže se může stát, že na konci sezóny se dostane do nepříjemné situace.
Po sezóně 2017 totiž vyprší smlouvy dvěma mistrům světa - Fernando Alonso a Sebastian Vettel by se tak mohli ucházet o místo v týmu Stříbrných šípů, zvláště pak pokud v jejich stájích nedojde k výraznému progresu. A pak tu je i nadějný Sainz jr., nelze přehlížet ani Wehrleina, který zcela jistě bude chtít dokázat, že je neprávem opomíjený. Právě tyto důvody mohou být do jisté míry problémem, nebo naopak obrovskou Bottasovou motivací. Jde jen o to tlak ustát.
10. Není to Demolition-ManOn by se na rozdíl od nepovedeného snímku Driven! slavný Sly Stallone v kokpitu těžko pohyboval. Bottas není typem, který by štípal třísky na potkání. U Williamsu možná neměl tolik příležitostí si to rozdávat s týmovým kolegou a ostatními soupeři v kritických situacích, ale když si projdeme poslední čtyři roky, tak je Valtteri téměř neposkvrněnou lilií.
Absolvoval 77 Grand Prix a za tu dobu prožil jen dvě kolize - první se svým budoucím parťákem Lewisem Hamiltonem ve své premiérové sezóně na brazilském Interlagosu 2013, kdy jim nevyšlo předjíždění o kolo. Podruhé šlo o široce komentovaný incident s krajanem Kimi Räikkönenem v Rusku, kdy se dva Seveřané do sebe zakousli v posledním kole. O vině se tehdy hodně debatovalo, ale spíš byla přesouvána na Icemanovu hlavu.
Pak tu ještě byla šťouchaná opět s Hamiltonem v loňském Bahrajnu, o níž se dokonce hovořilo jako o možném bloku pro Finovo angažmá u Mercedesu, protože Hamilton se postaví proti. Jak vidno, buď mu bylo domluveno nebo tento incident v první zatáčce nepovažoval za důležitý, byť mu dost možná právě bahrajnské body v závěru roku chyběly.
Je tedy otázkou, jak bude Bottasův progres pokračovat, neumíme v této chvíli říci, zda bude Hamiltona prohánět nebo se s novým vozem, týmem a vůbec prostředím nějakou dobu sžívat. Jisté je, že Bottas nedělá mnoho chyb a to ho nejspíš vyneslo na Bottasovo místo (mimo jiné). Teď závisí na něm samotném, jak se svou příležitostí naloží.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.