HUNGARORING - 1. TRÉNINK; Nejlepším časem se v prvním tréninku na Hungaroringu prezentoval Lewis Hamilton, jeho týmový kolega Nico Rosberg s novou smlouvou v kapse zaostal jen o čtvrt sekundy. Jak dopoledne probíhalo a jak si vedli ostatní?
Do úvodní části v Maďarsku zasáhli dva testovací piloti - Esteban Ocon, jenž předvedl dobrý výkon s Mercedesem během testování v Silverstone, usedl do Renaultu Kevina Magnussena a Charles Leclerc se svezl s Haasem Estebana Guitérreze. Začalo se v 10 hodin na mokré trati po noční přeháňce, proto piloti vyráželi na přechodných pneumatikách.
Týmy jinak budou preferovat jízdy na super-měkkých a měkkých pneumatikách, vysoké předpovídané teploty těm středně-tvrdým moc nesvědčí. Pro dosažení rychlého času na kolo je zde mnohem více zapotřebí přítlaku než výkonu, což dává dobrou šanci Red Bullu na to, aby mohl bojovat s Mercedesy. Klíčové pro nastavení je nalezení dobré trakce pro výjezd z poslední zatáčky, aby piloti byli schopni odrazit DRS útoky na jediné rovince.
Red Bull se objevil s aerodynamickým čidly upevněnými na horní straně nosu, Force India a Sauber pokrytí flow-visem. Rosberg mohl začít spokojenější, protože ráno oznámil prodloužení smlouvy s Mercedesem o další dva roky.
Po čtvrt hodině Grosjean hlásil, že je trať stále mokrá. Konkurenceschopnost svého vozu odhaduje na 11. - 14. místo, s dalšími 2 velkými novinkami, které by se měly objevit kolem Singapuru, by ale chtěl bojovat o pozice v první desítce.
Po 21 min si jako první vyzkoušel slicky Bottas. S průzkumem byl i přes zablokování kola v šikaně spokojený, proto najel do letmého kola - 1:28,748 min. Časy zaznamenáváme také u Rosberga (1:27,966) a Alonsa (1:26,821), do čela se dostává Räikkönen (1:26,132) a Hamilton (1:26,106).
U Williamsu mají trochu starosti. V předchozích dvou sezónách sice skončili dvakrát na třetím místě v šampionátu, letos se propadají a jejich čtvrtá příčka je ohrožována Force Indií. Podezříváme, že se při vyrovnávání výkonu motoru více projevují slabiny jejich šasi.
V polovině tréninku se pořadí na čele měnilo, většinou si ho prohazovali jezdci Mercedesu - Rosberg (1:22,822) s Hamiltonem (1:23,464), kteří měli obuté měkké pneumatiky. Red Bull na stejné směsi v tu chvíli ztrácel kolem sekundy.
Button si stěžuje na nastavení svého McLarenu: "Musíme se podívat na doteky podlahy v zatáčce č. 1. Můžete se na to mrknout, jestli se dotýkám dráhy při blokování předních kol?"
Po 50 min opustil garáž Rosberg na super-měkkých pneumatikách a hned z toho bylo zlepšení o 1,2 sekundy na 1:21,584 min. Na nejměkčí směs, kterou Pirelli dovezlo do Maďarska, přecházeli i ostatní piloti - včetně Hamiltona, který jej o 0,237 s předčil - 1:21,347. Jen pro zajímavost připomínám loňský nejrychlejší čas z Q3: 1:22,020 min.
Dvanáctý Alonso (1:25,047) dostává v poslední zatáčce smyk. Ztrácí 3,7 sekundy, ale stále si ještě nevyzkoušel super-měkké pneumatiky. Button (1:24,832) je s druhým McLarenem osmý, rovněž zatím jen na měkkých.
Wehrlein se po hodině zasekl na omezovači rychlosti v boxech, krátce po něm dostává v zatáčce č. 12 smyk Vettel. Na super-měkkých pneumatikách na Mercedes ztrácí 1,6 sekundy (1:22,991). Ricciardo se zlepšuje (1:23,710), stále však zůstává jen na měkkých pneumatikách, stejně jako jeho týmový kolega Verstappen (1:23,457).
Dvakrát po sobě se mimo trať ocitá v závěru Alonso. Buttonovi se na měkkých pneumatikách daří poskočit o dvě příčky výše (1:23,961) min, poté předvádí smyk na stejném místě jako jeho týmový kolega - v zatáčce č. 5. Piloti zkoušejí delší jízdy, kdy sledují chování pneumatik a pracují na nastavení pro závod. Výrazněji si polepšují jen Räikkönen (1:23,082) na super-měkkých a Alonso (1:23,935) na měkkých pneumatikách.
Mercedes má velký náskok, ale rychlých kol na super-měkkých směsích jsme se v prvním tréninku od Red Bullu, McLarenu a Williamsu žel nedočkali. Na lepší porovnání jejich konkurenceschopnosti si tedy musíme počkat do odpoledne.
Maximální rychlosti: 1. Räikkönen 315,9 km/h; 2. Massa 314,1 km/h; 3. Grosjean 314,1 km/h; 4. Rosberg 314,0 km/h; 5. Ericsson 313,6 km/h; 6 Hülkenberg 313,1 km/h; 7. Vettel 313,1 km/h; 8. Hamilton 312,2 km/h.
Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.