U týmu McLaren-Honda jsme dnes mohli vidět opravdové zlepšení. Jenson Button dokonce mluvil o "nejlepším dnu za několik let" a dle názoru Brita je Q3 v kvalifikaci reálným cílem.
Tým McLaren-Honda se zatím po pátečních trénincích na Grand Prix Bahrajnu jeví v hodně dobré formě a to navzdory nepříjemnosti, kterou představuje nemožnost startu Fernanda Alonsa tento víkend. Ve druhém pátečním tréninku Jenson Button obsadil senzační třetí místo. Brit pak mluvil o nejlepším dnu po spojení McLarenu s dodavatelem pohonných jednotek, Hondou.
"Byl to pro nás nejlepším první den za několik let. Byl to jen trénink, ale bylo to o hodně zábavnější než jindy," řekl Jenson Button, který za vítězným Nicem Rosbergem zaostal jen o 1,280 vteřiny. To Kimi Räikkönen s nejrychlejším Ferrari na Buttona zaostal asi o dvě desetiny. V roce 2015 se přitom McLaren v Bahrajnu potýkal s četnými technickými defekty a byl to pro něj jeden z nejhorších závodů roku. Jsme o rok dále a situace je docela jiná. "Neměli jsme žádné problémy, spolehlivost byla dobrá."
"Máme před sebou nějakou práci, zvláště v oblasti dlouhých jízd s tvrdými gumami," pokračuje Button, který ale ihned dodává, že ani dlouhé jízdy na poměry McLarenu "nebyly špatné". Nabízí se ale otázka, jestli u McLarenu dnes na apríla jen neblufovali. "Když jste třetí a není tomu tak díky měnícím se podmínkám, tak musí být Q3 cílem. To je hodně realistické." Méně realisticky se už ale jeví třetí pozice na startu. "Jsem si jistý, že zítra budou rychlejší někteří další."
Těmi dalšími Button samozřejmě myslel reprezentanty Ferrari, Williamsu, Red Bullu a Toro Rosso. Ostatní by mohl McLaren porazit. "Chybí nám ale 1,2 vteřiny na Mercedes. To je to, co nás opravdu povzbuzuje." To je snad poprvé od spojení McLaren-Honda, co Button míří na špici. Zlepšení McLarenu můžeme připisovat jednak pohonné jednotce Hondy, na které mělo ve srovnání s rokem 2015 dojít k velkém zlepšení znovu získávání enerige. Zlepšení mělo ale doznat také šasi McLarenu.
V Bahrajnu má tým navíc opět novou verzi předního křídla, což ukazuje na permanentní vývoj ve Wokingu. V tomto vývoji byl dnes zapojen také Stoffel Vandoorne, na jehož monopostu jsme dnes mohli vidět senzory na měření obtékajícího vzduchu a FloViz barvu. Cílem bylo najít další oblasti možného zlepšení. Také Vandoorne dnes nepředvedl vůbec špatný výkon, na Buttona ale poměrně logicky ztrácel.
Ve druhém tréninku mu na Buttona scházelo 7 desetin, ale neviděli jsme u něj žádnou větší chybu. Odstup na kolegu je pochopitelný a vysvětlitelný. "Rozdíl v přilnavosti mezi pneumatikami byl značný. V první zatáčce udělal chybu, když byl poprvé na měkkých gumách. Ale byl velmi rychlý," říká pro německý motorsport-total.com týmový šéf, Eric Boullier.
"První sektor nebyl dobrý, udělal jsem chybu v první zatáčce. Ale dnes je jen trénink, takže na tom tak nezáleží. Cítím se velmi dobře a věřím, že ze sebe mohu dostat ještě více - což je normální, protože auto neznám," říká mladík Stoffel Vandoorne. Ve druhém a třetím sektoru ale dokázal zajíždět podobné časy jako Button. Dnešní počínání týmu v Bahrajnu také bedlivě sledoval Alonso, který byl viditelně dobře naladěn. Vandoorne ještě dodal: "Auto jezdí spolehlivě, neměl jsem žádné problémy". Je tedy dle něj fiasko z roku 2015 zapomenuto? "Tehdy byl Bahrajn teprve druhým závodem..."
"Naše tempo je povzbuzující, ale je teprve pátek. Opět tu máme nějaké novinky, stejně jako v Austrálii. Nové díly jsme vyhodnotili a integrovali do balíku. V oblasti spolehlivosti to byl dobrý den s mnoha koly. Díky tomu jsme posbírali spoustu dat, které teď pro zítřejší jízdy vyhodnotíme," říká Boullier.
A co na výkon McLarenu říká konkurence? "I když měl Jenson Button v autě jen pět kilogramů paliva, tak to byl dobrý čas na kolo," říká Daniel Ricciardo. Jeho kolega, Daniil Kvjat, dodává: "Zažili jsme pár překvapení. McLaren byl jedním z nich." To nováček ve službách Renaultu, Jolyon Palmer, si nedělá starosti. "McLaren mě překvapil. Zdají se být velmi rychlí. Ale často už byli v pátek rychlí, takže to není nic neobvyklého..."
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.