U týmu McLaren-Honda jsme dnes mohli vidět opravdové zlepšení. Jenson Button dokonce mluvil o "nejlepším dnu za několik let" a dle názoru Brita je Q3 v kvalifikaci reálným cílem.
Tým McLaren-Honda se zatím po pátečních trénincích na Grand Prix Bahrajnu jeví v hodně dobré formě a to navzdory nepříjemnosti, kterou představuje nemožnost startu Fernanda Alonsa tento víkend. Ve druhém pátečním tréninku Jenson Button obsadil senzační třetí místo. Brit pak mluvil o nejlepším dnu po spojení McLarenu s dodavatelem pohonných jednotek, Hondou.
"Byl to pro nás nejlepším první den za několik let. Byl to jen trénink, ale bylo to o hodně zábavnější než jindy," řekl Jenson Button, který za vítězným Nicem Rosbergem zaostal jen o 1,280 vteřiny. To Kimi Räikkönen s nejrychlejším Ferrari na Buttona zaostal asi o dvě desetiny. V roce 2015 se přitom McLaren v Bahrajnu potýkal s četnými technickými defekty a byl to pro něj jeden z nejhorších závodů roku. Jsme o rok dále a situace je docela jiná. "Neměli jsme žádné problémy, spolehlivost byla dobrá."
"Máme před sebou nějakou práci, zvláště v oblasti dlouhých jízd s tvrdými gumami," pokračuje Button, který ale ihned dodává, že ani dlouhé jízdy na poměry McLarenu "nebyly špatné". Nabízí se ale otázka, jestli u McLarenu dnes na apríla jen neblufovali. "Když jste třetí a není tomu tak díky měnícím se podmínkám, tak musí být Q3 cílem. To je hodně realistické." Méně realisticky se už ale jeví třetí pozice na startu. "Jsem si jistý, že zítra budou rychlejší někteří další."
Těmi dalšími Button samozřejmě myslel reprezentanty Ferrari, Williamsu, Red Bullu a Toro Rosso. Ostatní by mohl McLaren porazit. "Chybí nám ale 1,2 vteřiny na Mercedes. To je to, co nás opravdu povzbuzuje." To je snad poprvé od spojení McLaren-Honda, co Button míří na špici. Zlepšení McLarenu můžeme připisovat jednak pohonné jednotce Hondy, na které mělo ve srovnání s rokem 2015 dojít k velkém zlepšení znovu získávání enerige. Zlepšení mělo ale doznat také šasi McLarenu.
V Bahrajnu má tým navíc opět novou verzi předního křídla, což ukazuje na permanentní vývoj ve Wokingu. V tomto vývoji byl dnes zapojen také Stoffel Vandoorne, na jehož monopostu jsme dnes mohli vidět senzory na měření obtékajícího vzduchu a FloViz barvu. Cílem bylo najít další oblasti možného zlepšení. Také Vandoorne dnes nepředvedl vůbec špatný výkon, na Buttona ale poměrně logicky ztrácel.
Ve druhém tréninku mu na Buttona scházelo 7 desetin, ale neviděli jsme u něj žádnou větší chybu. Odstup na kolegu je pochopitelný a vysvětlitelný. "Rozdíl v přilnavosti mezi pneumatikami byl značný. V první zatáčce udělal chybu, když byl poprvé na měkkých gumách. Ale byl velmi rychlý," říká pro německý motorsport-total.com týmový šéf, Eric Boullier.
"První sektor nebyl dobrý, udělal jsem chybu v první zatáčce. Ale dnes je jen trénink, takže na tom tak nezáleží. Cítím se velmi dobře a věřím, že ze sebe mohu dostat ještě více - což je normální, protože auto neznám," říká mladík Stoffel Vandoorne. Ve druhém a třetím sektoru ale dokázal zajíždět podobné časy jako Button. Dnešní počínání týmu v Bahrajnu také bedlivě sledoval Alonso, který byl viditelně dobře naladěn. Vandoorne ještě dodal: "Auto jezdí spolehlivě, neměl jsem žádné problémy". Je tedy dle něj fiasko z roku 2015 zapomenuto? "Tehdy byl Bahrajn teprve druhým závodem..."
"Naše tempo je povzbuzující, ale je teprve pátek. Opět tu máme nějaké novinky, stejně jako v Austrálii. Nové díly jsme vyhodnotili a integrovali do balíku. V oblasti spolehlivosti to byl dobrý den s mnoha koly. Díky tomu jsme posbírali spoustu dat, které teď pro zítřejší jízdy vyhodnotíme," říká Boullier.
A co na výkon McLarenu říká konkurence? "I když měl Jenson Button v autě jen pět kilogramů paliva, tak to byl dobrý čas na kolo," říká Daniel Ricciardo. Jeho kolega, Daniil Kvjat, dodává: "Zažili jsme pár překvapení. McLaren byl jedním z nich." To nováček ve službách Renaultu, Jolyon Palmer, si nedělá starosti. "McLaren mě překvapil. Zdají se být velmi rychlí. Ale často už byli v pátek rychlí, takže to není nic neobvyklého..."
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.