Prakticky v předvečer závodního víkendu na Monze bylo zveřejněno prohlášení týkající se problémů s pneumatikami v belgickém Spa. Nejeden názor zní v duchu tradičního českého "vlk se nažral a koza zůstala celá."
Dokládá to ostatně i prohlášení FOM, které veřejně poděkovalo oficiálnímu dodavateli pneumatik. I tady by se dalo použít českého rčení "já na bráchu, brácha na mě." Těžko asi bude někdo kritizovat de facto svůj vlastní výběr.
Pirelli nyní oznámilo předpokládané změny nachystané pro Monzu, které by se měly týkat zvýšení tlaku v pneumatikách zhruba o 5 psi, tedy z původní hodnoty 17/18 na 22/23. Piloti však k tomuto kroku nezaujali zrovna nadšené stanovisko. Lewis Hamilton argumentoval tím, že Monza je docela jiný okruh než Spa-Francorchamps.
"Co se týče zvýšení tlaku v pneumatikách, nemyslím si, že by to bylo to nejlepší řešení. Nevím nic o tom, že bychom chtěli dalších zvýšení tlaku v pneumatikách, protože pneumatiky tak prostě nejsou navrženy. Budeme se pohybovat mimo optimální oblast pneumatiky, budeme používat její odlišnou část, což povede k většímu opotřebení a menší přilnavosti. Prostě to bude katastrofa. Takže doufám, že tam těch 5 psi nepřidají," reaguje obhájce mistrovského titulu. (Pozn.: psi - pound per square inch, síla jedné libry působící na plochu čterečního palce)
Většina týmů očekávala, že Pirelli stanoví maximální počet kol pro každou sloučeninu - 15 kol pro měkké a 20 kol pro středně tvrdé. Ale tak daleko situace zatím nedošla. Pořád tu je ale možnost, že se Italové rozhodnou v závislosti na pátečních trénincích, jak se při nich budou vozy chovat.
Čtvrteční prohlášení Pirelli a oficiální statut FIA měl piloty uklidnit a uvést vše na pravou míru. Ale výsledek rozhodně nebyl tak přesvědčivý, několik pilotů toto vysvětlení zdaleka neuspokojilo. Felipe Massa přímo vyzval Pirelli, aby dodávalo pneumatiky odolné vůči nečistotám, které se na trati v průběhu Grand Prix objeví. "Snad při každém závodě se nějaké ty cizí předměty na trati najdou, na některých ve větší míře. Pneumatiky by měly být dostatečně odolné oproti troskám a všemu, co se na dráze objeví. Také náš tým měl pneumatiky poškozené a rozhodně si nemyslím, že to je běžná záležitost." Ostatně drobné "jizvy" na pneumatikách v Belgii mnohonásobně překročily průměry spočítané ze všech podniků včetně testu z dosavadní sezóny.
Sebastian Vettel, jenž společně s Rosbergem prodělal nejhorší zkušenost s explodujícím pláštěm v Belgii, zopakoval, že je nepřípustné, aby pneumatika selhala takovým způsobem. "Je nepřijatelné, aby při takové rychlosti explodovala prakticky bez jakéhokoli varování. To jsem řekl hned po závodě. Všechno to vyšetřování, analýzy a prohlášení - nic z toho to nedokázalo vyvrátit."
Na otázku, jak přijímá Vettel avizované navýšení tlaku v pneumatikách čtyřnásobný mistr světa prohlásil, že je příliš brzy na to komentovat nebo předvídat dopad změn. "Byly predikovány nějaké změny tlaku, uvidíme, jak to dopadne. Zda jde jen o krátkodobou reakci mající trvání několika dnů či týdnů, to je jedna věc, my musíme dojít k poznání, co se vlastně stalo. Pro mě osobně byl osobní kontakt s inženýry Pirelli mnohem důležitější než jakákoli oficiální zpráva."
Nico Rosberg, další postižený ze Spa, prohlásil, že je s výsledkem šetření spokojen a předpokládá, že na Monze k žádnému dalšímu incidentu nedojde. "Věnovali tomu mnoho energie a pracovali s maximální přesností, což mě těší. Jsem si jist, že tu budeme jezdit bezpečně."
Předpokládáné zvýšení tlaku by mělo za následek poměrně měkké nastavení odpružení zadní části vozu, protože by jinak docházelo ve výjezdech z pomalých šikan ke ztrátě adheze. Předpokládá se, že rozhodnutí o strategii padne po druhém pátečním tréninku. Nelze přehlédnout, že boxová ulička na Monze vyžaduje kolem 22 vteřin plus zastávku v boxech, proto by většina týmů přivítala strategii jedné zastávky v boxech.
Z toho vyplývá, že by pilot měl absolvovat minimálně 35 kol na střední směsi. Předpokládá to nerušené tréninky bez červených vlajek, aby představa o průběhů Grand Prix byla co nejdokonalejší. Přestože jde o rychlou trať, nepředpokládá se takové opotřebení jako ve Spa, takže se obecně zastává názor, že obdobné problémy jako v Belgii, týkající se zmiňovaného "opotřebení", tady nehrozí. Ovšem jednoduchý výpočet říká, že pokud by někdo na střední směsi odjel doporučených 35 kol, absolvoval by téměř 203 kilometrů. Vettelovi ve Spa "bouchla" pneu po 189 kilometrech a tým byl obviněn z příliš riskantní strategie. Otazníky tedy nadále přetrvávají...
Lando Norris v podcastu zavzpomínal na dětství a zdůraznil, že klíčem k jeho úspěchu ve Formuli 1 byla přísná, ale podpůrná výchova s důrazem na disciplínu a hodnoty. Jeho láska k závodění začala u videoher, ale k výsledkům ho dovedla hlavně tvrdá práce a pokora.
Šéf McLarenu Andrea Stella ocenil Oscara Piastriho za mimořádnou vyzrálost a práci s pneumatikami, kterou podle něj zvládá jako ostřílený matador. Mladý Australan tak potvrzuje, že McLaren v něm našel klíčového muže pro budoucnost.
Flavio Briatore označil rezignaci Olivera Oakse za nečekanou a přiznal, že výměna Doohana za Colapinta byla nezbytná. Podle kritiků tím ale Alpine jen dál potvrzuje, že sportovní vize ustupují zákulisnímu vlivu a tlaku sponzorů, přičemž Briatore zůstává skrytým šéfem.
Soupeři McLarenu vyjádřili obavy ohledně toho, jak stáj pracuje s teplotami zadních pneumatik, což vyvolalo podezření z možného technického triku. FIA ale nyní učinila přítrž všem spekulacím a situaci definitivně uzavřela.
Carlos Sainz starší zvažuje kandidaturu na prezidenta FIA poté, co jej k tomu vyzvaly vlivné osobnosti motorsportu nespokojené se současným vedením. Mohammed Ben Sulayem čelí rostoucí kritice kvůli sérii kontroverzí a odchodů klíčových funkcionářů.
Lewis Hamilton prožil ve Ferrari napjatý víkend. Po sporné týmové režii, váhavém rozhodování a frustraci v rádiové komunikaci se rozhodl osobně uklidnit šéfa Frederica Vasseura. „Nebudu se omlouvat za to, že jsem bojovník,“ vzkázal po závodě. Vasseur jeho emoce chápe.
Argentinský jezdec Franco Colapinto nastoupí do závodního vozu Alpine už při nadcházející Velké ceně Emilia Romagna. Tým se sídlem v Enstone ho povýšil z pozice rezervního jezdce, aby nahradil Jacka Doohana, který odstartoval sezónu.
James Oakes opouští pozici šéfa týmu Alpine F1 po pouhých šesti závodech sezony 2025. Jeho nečekaný odchod naznačuje, že tým se i nadále potýká s problémy, a to jak na trati, tak v zákulisí vedení.
Lewis Hamilton v reakci na své emotivní rádiové výstupy během závodů vysvětlil, že nejde o známku frustrace, ale důkaz, že v sobě stále má vášeň a odhodlání vítězit. Podle něj právě tyto spontánní reakce ukazují, že i po letech v šampionátu mu na výsledcích záleží stejně intenzivně jako na začátku kariéry.
Před Velkou cenou Miami se jezdci představili v netradičním průvodu, kde místo běžných vozů usedli do plně pojízdných formulí postavených z LEGO kostek. Hravá kombinace motorsportu a ikonické stavebnice nadchla fanoušky i média a stylově odstartovala závodní víkend.
Tým Andrey Stelly vstupoval do nové sezóny s tlakem šampiona – a s otázkou, zda si postavení lídra udrží.
Tým Alpine podle zákulisních informací řeší možnou jezdeckou rošádu – hned po nadcházející Velké ceně Emilia Romagna by mohl Jacka Doohana nahradit argentinský talent Franco Colapinto.