Prakticky v předvečer závodního víkendu na Monze bylo zveřejněno prohlášení týkající se problémů s pneumatikami v belgickém Spa. Nejeden názor zní v duchu tradičního českého "vlk se nažral a koza zůstala celá."
Dokládá to ostatně i prohlášení FOM, které veřejně poděkovalo oficiálnímu dodavateli pneumatik. I tady by se dalo použít českého rčení "já na bráchu, brácha na mě." Těžko asi bude někdo kritizovat de facto svůj vlastní výběr.
Pirelli nyní oznámilo předpokládané změny nachystané pro Monzu, které by se měly týkat zvýšení tlaku v pneumatikách zhruba o 5 psi, tedy z původní hodnoty 17/18 na 22/23. Piloti však k tomuto kroku nezaujali zrovna nadšené stanovisko. Lewis Hamilton argumentoval tím, že Monza je docela jiný okruh než Spa-Francorchamps.
"Co se týče zvýšení tlaku v pneumatikách, nemyslím si, že by to bylo to nejlepší řešení. Nevím nic o tom, že bychom chtěli dalších zvýšení tlaku v pneumatikách, protože pneumatiky tak prostě nejsou navrženy. Budeme se pohybovat mimo optimální oblast pneumatiky, budeme používat její odlišnou část, což povede k většímu opotřebení a menší přilnavosti. Prostě to bude katastrofa. Takže doufám, že tam těch 5 psi nepřidají," reaguje obhájce mistrovského titulu. (Pozn.: psi - pound per square inch, síla jedné libry působící na plochu čterečního palce)
Většina týmů očekávala, že Pirelli stanoví maximální počet kol pro každou sloučeninu - 15 kol pro měkké a 20 kol pro středně tvrdé. Ale tak daleko situace zatím nedošla. Pořád tu je ale možnost, že se Italové rozhodnou v závislosti na pátečních trénincích, jak se při nich budou vozy chovat.
Čtvrteční prohlášení Pirelli a oficiální statut FIA měl piloty uklidnit a uvést vše na pravou míru. Ale výsledek rozhodně nebyl tak přesvědčivý, několik pilotů toto vysvětlení zdaleka neuspokojilo. Felipe Massa přímo vyzval Pirelli, aby dodávalo pneumatiky odolné vůči nečistotám, které se na trati v průběhu Grand Prix objeví. "Snad při každém závodě se nějaké ty cizí předměty na trati najdou, na některých ve větší míře. Pneumatiky by měly být dostatečně odolné oproti troskám a všemu, co se na dráze objeví. Také náš tým měl pneumatiky poškozené a rozhodně si nemyslím, že to je běžná záležitost." Ostatně drobné "jizvy" na pneumatikách v Belgii mnohonásobně překročily průměry spočítané ze všech podniků včetně testu z dosavadní sezóny.
Sebastian Vettel, jenž společně s Rosbergem prodělal nejhorší zkušenost s explodujícím pláštěm v Belgii, zopakoval, že je nepřípustné, aby pneumatika selhala takovým způsobem. "Je nepřijatelné, aby při takové rychlosti explodovala prakticky bez jakéhokoli varování. To jsem řekl hned po závodě. Všechno to vyšetřování, analýzy a prohlášení - nic z toho to nedokázalo vyvrátit."
Na otázku, jak přijímá Vettel avizované navýšení tlaku v pneumatikách čtyřnásobný mistr světa prohlásil, že je příliš brzy na to komentovat nebo předvídat dopad změn. "Byly predikovány nějaké změny tlaku, uvidíme, jak to dopadne. Zda jde jen o krátkodobou reakci mající trvání několika dnů či týdnů, to je jedna věc, my musíme dojít k poznání, co se vlastně stalo. Pro mě osobně byl osobní kontakt s inženýry Pirelli mnohem důležitější než jakákoli oficiální zpráva."
Nico Rosberg, další postižený ze Spa, prohlásil, že je s výsledkem šetření spokojen a předpokládá, že na Monze k žádnému dalšímu incidentu nedojde. "Věnovali tomu mnoho energie a pracovali s maximální přesností, což mě těší. Jsem si jist, že tu budeme jezdit bezpečně."
Předpokládáné zvýšení tlaku by mělo za následek poměrně měkké nastavení odpružení zadní části vozu, protože by jinak docházelo ve výjezdech z pomalých šikan ke ztrátě adheze. Předpokládá se, že rozhodnutí o strategii padne po druhém pátečním tréninku. Nelze přehlédnout, že boxová ulička na Monze vyžaduje kolem 22 vteřin plus zastávku v boxech, proto by většina týmů přivítala strategii jedné zastávky v boxech.
Z toho vyplývá, že by pilot měl absolvovat minimálně 35 kol na střední směsi. Předpokládá to nerušené tréninky bez červených vlajek, aby představa o průběhů Grand Prix byla co nejdokonalejší. Přestože jde o rychlou trať, nepředpokládá se takové opotřebení jako ve Spa, takže se obecně zastává názor, že obdobné problémy jako v Belgii, týkající se zmiňovaného "opotřebení", tady nehrozí. Ovšem jednoduchý výpočet říká, že pokud by někdo na střední směsi odjel doporučených 35 kol, absolvoval by téměř 203 kilometrů. Vettelovi ve Spa "bouchla" pneu po 189 kilometrech a tým byl obviněn z příliš riskantní strategie. Otazníky tedy nadále přetrvávají...
Toto Wolff přiznal, že vede rozhovory s Maxem Verstappenem, a ujistil, že George Russell o všem ví. Šéf Mercedesu tak otevřeně připustil, že kontakt s nizozemským šampionem není tajemstvím uvnitř týmu.
Red Bull nadále řeší bolestivou otázku druhé sedačky, protože Yuki Tsunoda stále nezískal jediný bod. Jeho neefektivní výkony oslabují nejen sesterský tým, ale i jeho vlastní šance na budoucnost v rámci programu.
Ferrari se zavázalo odhalit příčinu záhadného propadu výkonu Charlese Leclerca během Velké ceny Maďarska. Šéf týmu Fred Vasseur ujistil, že tým pečlivě prozkoumá všechny možné faktory, které mohly ovlivnit rychlost jejich pilota, aby se podobná situace v budoucnu neopakovala.
Kimi Antonelli si na Hungaroringu dojel pro desáté místo a první bod od červnové Velké ceny Kanady, přestože závod byl pro něj těžký a náročný.
Několik týmů Formule 1 zůstalo po Velké ceně Maďarska na Hungaroringu, aby se zapojilo do testování pneumatik pro sezonu 2026. Středeční program však narušila nehoda Franca Colapinta, která předčasně ukončila jeho jízdu.
Lando Norris díky netradiční strategii během Velké ceny Maďarska dokázal předjet svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Tento tah ukázal, jak důležitá je taktika na náročném Hungaroringu
Přes mizerný víkend na Hungaroringu zůstává Charles Leclerc přesvědčen, že v případě Lewise Hamiltona šlo jen o výjimečné zaváhání. Monacký jezdec věří, že britský šampion se po letní přestávce vrátí v lepší formě a zbytek sezony přinese pozitivnější výkony.
Yuki Tsunoda sice dojel v Maďarsku až sedmnáctý, přesto víkend hodnotil pozitivně. I bez bodů cítil, že udělal krok vpřed a získal cenné poznatky o voze.
George Russell si po Velké ceně Maďarska vystřelil z jezdců McLarenu kvůli momentu, který je v závodě polekal. Mercedes jeho vtípek podpořil na sociálních sítích.
Bernie Ecclestone se domnívá, že Lewis Hamilton by ve Formuli 1 dál pokračovat neměl a tvrdí, že měl odejít už dávno. Podle něj Brit „klame sám sebe“ a jeho čas na vrcholu už pominul.
Šéf Sauberu Jonathan Wheatley ocenil vyspělost a pracovní morálku Gabriela Bortoleta po jeho dosud nejlepším výsledku ve Formuli 1. Podle něj brazilský nováček ukazuje, že má potenciál růst v každém závodě.
Po těžkém víkendu v Maďarsku Lewis Hamilton přislíbil, že se po letní přestávce vrátí silnější. Sedminásobný šampion tak naznačil, že boj rozhodně nevzdává.