Ačkoliv se Grand Prix Kanady jela už téměř před týdnem, pořád ještě doznívají ohlasy a pocity ze sedmého klání královské F1. Nejvíc důvodů k úsměvu měl samozřejmě vítězný Lewis Hamilton, který to také dal řádně najevo.
„S tímhle autem jsem daleko spokojenější,“ prohlásil Brit a dodal, že mu letošní model sedí mnohem více než loňský, s nímž vybojoval svůj druhý mistrovský titul. „Neumím přesně říci, proč to tak je, ale cítím se v něm mnohem lépe.“ Připustil, že zlepšení může být důsledkem toho, že už tráví v německé stáji třetí rok.
„Nějaký čas trvalo, než si všechno sedlo jak má, teď vše funguje tak, včetně problematických brzd. A můj pocit je, že jsem tím pádem letos rychlejší,“ dodal Hamilton, jemuž se po nepovedeném závodě v Monacu vrátila dobrá nálada.
Horner chápe Ricciarda
Diametrálně odlišné pocity má loňský vítěz Grand Prix Kanady Australan Daniel Ricciardo. „Vůbec netuším, co bychom vlastně potřebovali nebo co máme dělat. Jako kdybych pořád dokola mlátil hlavou do zdi,“ neskrýval pětadvacetiletý pilot své zklamání.
Christian Horner jeho náladu chápe: „Byl to komentář poznamenaný frustrací, po loňském vítězství měl velké ambice, ale bortit se to začalo už v kvalifikaci, kdy ho porazil týmový kolega. Máme určité pokroky v oblasti podvozku, ale slabinou ve srovnání s předchozím autem jsou průjezdy pomalých zatáček. Přesto věřím, že během příštích závodů se oba piloti prosadí daleko lépe,“ dodal Horner.
Mohlo by to být už v Rakousku, kam chce Red Bull přivézt nový podvozek a inovovaný motor. Renault je v současné době uprostřed další vývojové dvoutýdenní etapy a předpokládá, že by výsledky měly mít zásadní dopad na výkonnost v druhé polovině sezóny. „Jsem přesvědčen, že Renault dosáhne obdobného progresu jako Ferrari a podaří se mu překlenout prozatímní ztrátu,“ uzavírá Horner.
Zapomenutý oslavenec
Kdo sledoval pozorně formuli 1 v 70. letech, tomu nepřijde jméno Hanse Bindera zcela cizí. Rodák ze Zell am Ziller se dostal do nejrychlejší kategorie poněkud kuriózním způsobem. Po notoricky známé nehodě Niki Laudy v roce 1976 hrozilo rakouským pořadatelům, že poprvé od existence jejich Grand Prix nebude na startu domácí pilot – proto byl Mo Nunnovi, šéfovi týmu Ensign „doporučen“ právě Binder. Nunn měl tehdy také problém, protože po událostech na Nürburgringu se rozhodl ukončit závodní činnost jeho pilot Chris Amon, a tak vzal zavděk především argumenty, které poskytl garant rakouského závodu a hlavní sponzor Raiffeisenbank. Binder po slušném výkonu závod nedojel, poté byl nahrazen Ickxem a do kokpitu se vrátil opět ve světle dramatických událostí – v deštivém závodě na japonské půdě, posledním závodě téže sezóny, kde se rozhodl boj o mistrovský titul. To už seděl v tmavomodrém Williamsu, ale opět nespatřil cílovou vlajku.
Pro rok 1977 si zaplatil druhé místo u Surteesu, ale „Big John“ s ním po šesti závodech pro neuspokojivé výsledky rozvázal smlouvu. Opět to byli Binderovi „dobří přátelé“, kteří poskytli dostatečný obolus, aby se Hans vrátil na závěrečnou část evropské série Grand Prix, tentokrát v kokpitu vozu Penske, provozovaného stájí ATS, ovšem pod hlavičkou týmu nesoucí jméno sponzora Mampe. Po Grand Prix Itálie se mu ozval opět Surtees s tím, že zaskakující piloti také nic nepředvedli, a tak se Hans na závěrečné zámořské závody vrátil do týmu, v němž sezónu začínal.
Naposledy vyzkoušel své štěstí v F1 o rok později, jak jinak než v domácím závodě a opět na značce ATS, ale nekvalifikoval se. Binder oslavil 12. června sedmašedesáté narozeniny.
Oscar Piastri po penalizaci ve Velké ceně Velké Británie chtěl vyměnit pozici s Landem Norrisem, ale uznal, že by to nebylo fér. I přes zklamání respektoval týmové rozhodnutí a chce se z této zkušenosti poučit.
Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.