HUNGARORING - KVALIFIKACE; V kvalifikaci se rozhoduje o postavení na startu Velké ceny Maďarska. Potvrdí Mercedesy svou převahu? Který z jejich pilotů bude tahat za kratší konec?
První část
Z boxů jako první vyjíždí na středně-tvrdé směsi Maldonado, ale hned probrzďuje a odstavuje svůj Lotus na okraji dráhy. 10 km od okruhu se formují dešťové mraky a týmy mají obavy z toho, že se rozprší. Teplota vzduchu dosahuje 28 °C, asfalt 47 °C.
Do čela se jako první dostaly na tvrdších pneumatikách McLareny - Button 1:26,913; Magnussen 1:28,172. Hravě je překonávají Massa, Gutiérrez - ten ale na měkké směsi - i Bottas. Rosberg probrzďuje a Hamiltonovi hoří kvůli úniku paliva monopost, proto zajíždí do boxové uličky.
Na jeho voze bude třeba odvést spoustu práce a zítra bude zřejmě startovat až z boxové uličky. V autě měl pohonnou jednotku ze Silverstone, ERS se mu tam porouchal, takže MGU-K bylo nové, stejně jako úložiště baterií a řídicí elektronika. Týmy zde součásti míchají, Hungaroring není na motory náročný (více zde).
Hamilton s hořícím vozem míří do boxové uličky (foto: Sky Sports)
Po pěti minutách se před Bottase (1:25,690) dostává Rosberg, který je o tři desetiny rychlejší - 1:25,353. Dobrou formu potvrzují Red Bully, před Williams jde Vettel (1:25,662) i Ricciardo (1:25,495).
Týmy středu pole po zajetí základních kol přezouvají na měkké pneumatiky a Vergne se dostává do čela před Rosberga - 1:24,941 min. Třetí je jeho týmový kolega z Toro Rosso Kvjat - 1:25,361. Chilton zaznamenává problémy s tlakem paliva a vyřazení ho v první části nemine.
K velkému překvapení dochází u Ferrari: Bianchi s Marussií vyřazuje Räikkönena, který spoléhal na základní kolo na tvrdší směsi. Scházelo mu 64 tisícin sekundy, další zbytečná hrubka italského týmu!
V Q1 vypadávají: 17. Räikkönen, 18. Kobajaši, 19. Chilton, 20. Ericsson, 21. Hamilton, 22. Maldonado.
Druhá část
Prostřední část zahajují Force Indie na měkké směsi - Hülkenberg 1:25,049, Pérez 1:25,211. Kvjat s Toro Rosso je ale ve svém prvním pokusu rychlejší (1:24,706), stejně jako oba Williamsy - Massa 1:24,543, Bottas 1:24,001 min.
Fina s Williamsem ale v pohodě překonává Rosberg (1:23,310) na měkké směsi - vypadá to, že bude mít i dnes lehkou práci, stejně jako v závodě na Hockenheimu, kde se jeho týmový kolega Hamilton probíjel z konce startovního roštu - zítra to bude mít ještě těžší, protože v Maďarsku se moc nedá předjíždět.
Za Mercedesem se obě řadí Red Bully - Vettel (1:23,606) i Ricciardo (1:23,676) jsou rychlejší než Williams mladého Fina. Massa (1:24,543) na Bottase ztrácí půl sekundy. Vozy rakouského týmu společně s Rosbergem jsou jediní, kteří nevyjíždějí 3 min před koncem ke druhým pokusům - jsou jisti postupem.
Pérez stojí kvůli úniku hydrauliky a je jisté, že do Q3 nepostoupí. V závěru Q2 se piloti těžko zlepšují - Kvjat totiž dostal ve vlásence smyk, vlají tam dvojité žluté vlajky.
Ve druhé části vypadávají: 11. Kvjat, 12. Stil, 13. Pérez, 14. Gutiérrez, 15. Grosjean a 16. Bianchi.
Třetí část
Nejlepší deset rychle vyráží na okruh, protože začíná pršet a chtějí stihnout co nejlepší podmínky na trati, která s přibývající vodou bude zpomalovat. Rosberg ale v ostrém pokusu dostává smyk v první zatáčce a Magnussen havaruje.
Na déšť doplácí nejvíce Magnussen, který naráží do bariéry (foto: Sky Sports)
Komisaři vyvěšují červené vlajky a kvalifikace je po 2 minutách přerušena. Button se hned ptá, jestli je Kevin v pořádku. Kluzko podle něj bylo hlavně v tvrdé brzdné zóně před první zatáčkou. Traťoví maršálové opravují bariry z pneumatik, 14:57 budeme pokračovat.
Po krátké přestávce piloti vyjíždějí na hladkých pneumatikách - přestalo pršet a trať osychá.. Rosberg dostává palivo na tři měřená kola, zbývá 10 min. Bottas jede velmi odvážně, je mnohem rychlejší než Mercedes - 1:24,259, Rosberg - 1:26,488. Massa je nejrychlejší na rovinkách - 315 km/h.
Podmínky vyhovují Alonsovi (1:24,880), jenž se odstává na chvíli před oba Red Bully, za něj na třetí místo postupuje Button (1:25,263). Všichni zuřivě krouží, na čele se piloti střídají: objevuje se tam Vettel (1:23,415), pak Rosberg (1:23,236) - vzrušující koncovka!
Bottas kvůli další blížící se přeháňce rychle přezouvá, do konce scházejí tři minuty. K mechanikům míří Ricciardo, Rosberg i Vettel. Z pole-position se nakonec znovu těší Rosberg (1:22,715), ze druhého místa vystartuje Vettel, za něj se seřadí Bottas, Ricciardo, Alonso, Massa a Button.
Přehled všech kol: zde (PDF).
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.