HUNGARORING - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku před Velkou cenou Maďarska předvedl Lewis Hamilton, druhý skončil jeho týmový kolega z Mercedesu Nico Rosberg. Přes půl sekundy scházelo Ferrari Kimiho Räikkönena.
Úvodní trénink na Velkou cenu Maďarska začal za slunečného počasí, teplota vzduchu dosahovala 23 °C, asfalt 39 °C. Týmy v něm nedali šanci žádnému z testovacích pilotů, čeká je druhý závodní víkend bez FRIC zavěšení.
Jako první do něj vyrazil Pérez s Force Indií následovaný druhým mužem z posledního závodu v Německu - Bottasem na Williamsu, který v poslední době stoupá pořadím vzhůru. Po 9 min jsme se dočkali prvního měřeného kola - Rosberg jej zvládl za 1:32,027 min. Po chvíli se s ním o první příčku začal přetahovat jeho týmový kolega Hamilton.
Renault oznámil, že dnes bude "pokračovat v optimalizaci řídicího softwaru ICE [motoru s vnitřním spalováním] a vývojových verzí paliva Totalu pro Německu, abychom získali maximum výkonnosti."
Jenson Button znovu v růžové přilbě (foto: McLaren Mercedes)
Jenson Button nastupuje opět s růžovou přilbou v upomínku na svého zesnulého otce. "Maďarsko je pro Jensona emocionální a důležité místo," uvádí McLaren.
Teploty rychle stoupají, ale Chilton s Marussií stojí: "Dramatický okamžik byl způsobený únikem oleje do výfuku Maxova vozu. Teď jen zkoumáme, jak k tomu došlo." Brit totiž v oblacích kouře zastavil na vjezdu do boxové uličky, krátce poté vzplál. Tým se po chvíli rozhodl vyměnit převodovku a vůz po hodině znovu nastartoval.
Po půlhodině byl nejrychlejší Rosberg - 1:27,320 min, za ním následovali Räikkönen, Hamilton a Button. Po 50 min svého kolegu na čele vystřídal Hamilton, jenž zvládl kolo za 1:25,814 min. Na čtvrté místo se po chvíli za Kimiho dostal Alonso, na páté Vettel a na šesté Magnussen.
Red Bull očekává, že bude v Maďarsku největším soupeřem Mercedesu a Vettel chce být přinejmenším nejlepší ze zbytku za ním. "Vždy si myslím, že existuje šance na vítězství, bylo by smutné, kdyby nebyla. Mercedes je samozřejmě velmi silný. Jeho piloti by si mohli v sobotu zřejmě zajít do akvaparku vedle trati, a stejně by závod vyhráli. Nejsou ale nepřemožitelní. Viděli jsme, že mívají problémy, pak musíte být v nejlepší pozici, abyste je využili. Takže šance vždy existuje."
Lotus mění Maldonadovi nastavení (foto: Lotus F1 Team)
Ferrari neočekává hvězdný výsledek, přestože Alonso držel čtvrtý nejrychlejší čas: "Okruh nám moc nesedí - vyžaduje dobrou trakci. Na druhou stranu některé okruhy, kde jsme si mysleli, že budeme konkurenceschopnější, tak k tomu nedošlo, a obráceně. Jdeme do toho tedy s dobrou náladou a uvidíme, jak nakonec dopadneme. Příliš by se to ale od minulých závodů nemělo měnit. Red Bull bude možná o něco konkurenceschopnější, protože je tato trať méně náročná na motor. Uvidíme, jestli si Williams udrží dobrou formu na okruhu vyžadujícím dobrou trakci a aerodynamiku. My bychom však měli být víceméně na stejném místě," očekává španělský jezdec.
Williams se skončil až na konci první desítky - silnou stránkou vozu FW36 je totiž spíše aerodynamická efektivita než celkový přítlak. Na Mercedes ztrácí zatím kolem dvou sekund. Dobře by na tom mohl být na Monze, Mercedes však pro ní připravuje speciální aerodynamický balík pro nízký přítlak, nechce "prodat" nic zadarmo.
Čtvrt hodiny před koncem tréninku hlásil Lotus Grosjeanovi technické problémy: "Máme problém s vodním systémem, nevyjedeme." Francouz zajel až 18. nejrychlejší čas, jeho týmový kolega figuroval na 16. příčce. Stáj z Enstone se bez FRICu trápí, používala jej nejdéle ze všech týmu a měla kolem něj postavené celé auto.
Hamiltona v závěru už nikdo včetně jeho týmového kolegy nepřekonal, v Maďarsku tedy začíná nejlépe. Za Mercedesem se seřadila obě Ferrari, tentokrát byl rychlejší Räikkönen než Alonso. Zlepšili se jen Hülkenberg, Maldonado a Kobajaši, Chilton zvládl měřené kolo a dostal se před Bianchiho.
Nejrychlejší sektory a maximální rychlosti prvního tréninku
Přehled všech časů: zde (PDF).
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.