Jenson Button a Allan McNish věří, že se nové monoposty ještě hodně zrychlí, ale ne na úroveň těch z roku 2013.
5,397 sekund - o tolik byly nové speciály F1 na testech v Jerezu pomalejší než loňské monoposty. Zatímco v roce 2013 znamenal čas 1:17,879 nejrychlejší kolo testů, tak letos jel nejrychleji ve čtvrtek Kevin Magnussen s časem 1:23.276 minuty, což je o dost pomalejší. Po testech tak vypukly diskuze, jestli není Formule 1 v nové éře až moc pomalá. Jenson Button a bývalý jezdec F1 a později vytrvalostní jezdec, který už pověsil přilbu na hřebík, Allan McNish, jsou do značné míry za jedno: Ačkoliv se časy na kolo ještě zlepší, tak bude F1 znatelně pomalejší než dříve.
Jenson Button ale upozorňuje na to, že se v Jerezu jednalo o úplně první test zcela nového konceptu monopostu F1. "Vloni se věci přes zimu skoro nezměnily, tehdy jsme byli hned docela rychlí. Sice jsme se do prvního závodu ještě zlepšili, ale ne nějak masivně. Když letos půjdeme k prvnímu závodu, tak budeme značně rychlejší. A o nějaké tři závody poté bude další výrazný skok v časech na kolo."
Jenson Button na testech v Jerezu (foto: McLaren Mercedes)
Skot Allan McNish s Britem přes BBC souhlasí: "Vloni byla auta o dobrých pět nebo šest sekund rychlejší, ale letos byl test díky komplexnosti aut spíše jakýmsi prodlouženým shake downem. Nečekal bych ale, že budou v Melbourne tak rychlí, jako vloni, protože v roce 2013 se auta nacházela na konci pětiletého vývojového cyklu." Skot počítá, že na prvním závodě budou auta o jednu až dvě sekudny rychlejší, než byla v Jerezu.
"Co ale nemůžeme s časy na kolo z loňského roku porovnávat, jsou gumy. Pokud Pirelli půjde konzervativní cestou a postaví tvrdé gumy, aby tak následovali zvýšený točivý moment nového pohonného ústrojí - a říkají, že to přesně udělali -, tak to auta udělá nevyhnutelně pomalejšími," říká Allan. To ví také Jenson, kteří předvídá: "Ke konci roku už nebudeme zase až tak daleko, možná pár sekund, což by bylo docela dobré, když vezmeme, kde jsme teď."
Allan McNish byl v roce 2003 testovačem Renaultu, zde v Austrálii (foto: Lotus F1 Team)
Pomocí jednoduchých výpočtů nám Brit odhaluje očekávaný odstup od starých monopostů: "Letošní gumy budou pravděpodobně asi o půl vteřinu pomalejší. Navíc auta jsou těžší, díky vyšší hmotnosti musíme přidat něco mezi 1 až 1,2 sekundami. To už jsme na nějakých 1,6 až 1,8 sekudnách a to jen díky těmto dvěma změnám. Letos tedy budeme stále pomalejší."
Button se tak obává, aby nebyly vozy GP2 až moc blízko vozům F1: "Každopádně budou na stejné trati o pořádný kus blíže. Budeme rychlejší, ale ne o moc." První zlepšení nového auta Jenson pozitivně komentoval na svém Twitteru: "Dnes byl pozitivní den na simulátoru a potkal jsem se s důležitými lidmi pro oblast aerodynamiky a jízdního stylu."
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.
Alex Dunne ovládl deštěm ovlivněný závod ve Spa a díky třetímu vítězství sezóny se vrátil do čela šampionátu F2. Na stupních vítězů ho doplnili Arvid Lindblad a potřetí v řadě i Roman Staněk.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.