Jenson Button a Allan McNish věří, že se nové monoposty ještě hodně zrychlí, ale ne na úroveň těch z roku 2013.
5,397 sekund - o tolik byly nové speciály F1 na testech v Jerezu pomalejší než loňské monoposty. Zatímco v roce 2013 znamenal čas 1:17,879 nejrychlejší kolo testů, tak letos jel nejrychleji ve čtvrtek Kevin Magnussen s časem 1:23.276 minuty, což je o dost pomalejší. Po testech tak vypukly diskuze, jestli není Formule 1 v nové éře až moc pomalá. Jenson Button a bývalý jezdec F1 a později vytrvalostní jezdec, který už pověsil přilbu na hřebík, Allan McNish, jsou do značné míry za jedno: Ačkoliv se časy na kolo ještě zlepší, tak bude F1 znatelně pomalejší než dříve.
Jenson Button ale upozorňuje na to, že se v Jerezu jednalo o úplně první test zcela nového konceptu monopostu F1. "Vloni se věci přes zimu skoro nezměnily, tehdy jsme byli hned docela rychlí. Sice jsme se do prvního závodu ještě zlepšili, ale ne nějak masivně. Když letos půjdeme k prvnímu závodu, tak budeme značně rychlejší. A o nějaké tři závody poté bude další výrazný skok v časech na kolo."
Jenson Button na testech v Jerezu (foto: McLaren Mercedes)
Skot Allan McNish s Britem přes BBC souhlasí: "Vloni byla auta o dobrých pět nebo šest sekund rychlejší, ale letos byl test díky komplexnosti aut spíše jakýmsi prodlouženým shake downem. Nečekal bych ale, že budou v Melbourne tak rychlí, jako vloni, protože v roce 2013 se auta nacházela na konci pětiletého vývojového cyklu." Skot počítá, že na prvním závodě budou auta o jednu až dvě sekudny rychlejší, než byla v Jerezu.
"Co ale nemůžeme s časy na kolo z loňského roku porovnávat, jsou gumy. Pokud Pirelli půjde konzervativní cestou a postaví tvrdé gumy, aby tak následovali zvýšený točivý moment nového pohonného ústrojí - a říkají, že to přesně udělali -, tak to auta udělá nevyhnutelně pomalejšími," říká Allan. To ví také Jenson, kteří předvídá: "Ke konci roku už nebudeme zase až tak daleko, možná pár sekund, což by bylo docela dobré, když vezmeme, kde jsme teď."
Allan McNish byl v roce 2003 testovačem Renaultu, zde v Austrálii (foto: Lotus F1 Team)
Pomocí jednoduchých výpočtů nám Brit odhaluje očekávaný odstup od starých monopostů: "Letošní gumy budou pravděpodobně asi o půl vteřinu pomalejší. Navíc auta jsou těžší, díky vyšší hmotnosti musíme přidat něco mezi 1 až 1,2 sekundami. To už jsme na nějakých 1,6 až 1,8 sekudnách a to jen díky těmto dvěma změnám. Letos tedy budeme stále pomalejší."
Button se tak obává, aby nebyly vozy GP2 až moc blízko vozům F1: "Každopádně budou na stejné trati o pořádný kus blíže. Budeme rychlejší, ale ne o moc." První zlepšení nového auta Jenson pozitivně komentoval na svém Twitteru: "Dnes byl pozitivní den na simulátoru a potkal jsem se s důležitými lidmi pro oblast aerodynamiky a jízdního stylu."
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.