Pilot McLarenu Jenson Button hovoří o tom, jak se změní kvůli novým předpisům ovládání vozu v příštím roce a v čem bude náročnější.
"Je to o pochopení výkonu a toho, jak sešlapovat plyn, protože to nebude jednoduché. Hodně se bude pracovat na simulátoru a procházet další věci, které nám pomohou omezovat výkon, protože nikdo z nás podle mě není zvyklý na takový krouticí moment. Závodil jsem v F1 14 let a nikdy jsem takový krouticí moment neměl, takže to bude nová zkušenost," popisuje Button pro ESPN.
"V reálu si myslím, že to bude snadnější než na simulátoru. V něm je těžké cítit prvotní přetáčivost - ten prvotní pocit, který vám v závodním voze prochází zadkem. Podle mě to v reálu bude lehčí, ale stejně nám to přijde těžké.
V rychlých zatáčkách dlouhou dobu nemáte sešlápnutý plyn a nemůžete zkrátka najednou přidat. Čekáte dlouhou dobu. Není to jako nyní s takovým množstvím přítlaku a tak malým krouticím momentem, že na to můžete dupnout, a i když vyjedete trochu zeširoka, tak se dostanete jen trochu mimo trať."
Vozy budou mít příští rok díky novým turbomotorům a výkonnějšímu systému ERSpodstatně vyšší krouticí moment (foto: McLaren Mercedes)
"Pokud na to dupnete ve voze pro rok 2014 v zatáčce, jako je ta třetí v Barceloně, nevyjedete jen mimo, ale ihned vám ustřelí záď, protože je na ní tolik kroutic9ho momentu. Není to problém vyvážení, máme takový krouticí moment, jaký jsme zkrátka ještě nikdy neměli. Nemyslím si, že jezdit s tím bude více vzrušující. Budeme po celou dobu bojovat o přilnavost, takže si nemyslím, že to díky tomu bude více vzrušující."
Ubere to tedy něco ze zábavy F1? "Když budete mít rychlé auto, pak ne, protože budete stále bojovat na čele. Během kvalifikačního kola možná nebudete tak vzrušeni, pokud to nedotáhnete na pole-position.
Závody budou stále vzrušující, ale myslím si, že budou vyrovnanější a bude více soubojů. Už teď jich je hodně, ale vzhledem k tomu, jaké ty vozy budou, vzhledem k nižšímu přítlaku, tvrdším pneumatikám a většímu krouticímu momentu bude mít závodění blíže k GP2, protože to bude mnohem snadnější dopustit se chyby.
Inženýři ve Wokingu sledují počínání pilota (foto: McLaren Mercedes)
McLaren je znám svým kvalitním simulátorem, což podle Buttona bude výhodou, pokud z aerodynamického tunelu pro něj budou dostávat spolehlivá data: "Je velmi důležitý, ale musíte si být jisti, že správně koreluje s realitou a že všechno, co vychází z aerodynamického tunelu, je správné.
Pokud do simulátoru vkládáte čísla, která jsou špatná, pak jezdíte dokola s vozem, který se od reality zcela liší, a neučíte se tolik, kolik byste měli. Vždy to je těžké vědět, nakolik tomu můžete důvěřovat.
Ale ano, myslím si, že simulátor je dobrý a během závodních víkendů se ukazuje, že první trénink je naší nejrychlejší částí závodního víkend, což je dáno tím, že si plníme své domácí úkoly. Není to tím, že jsme pracovali tvrději, ale proto, že máme k dispozici lepší nástroje."
Jenson Button - snímek ze simulátoru McLarenu (foto: McLaren Mercedes)
"Takže ano, je dobrý a během zimy v něm trávíme celkem dost času. Je to jen velmi odlišný pocit s tím motorem, protože otáčky jsou tak nízké a používáte velmi nízké převodové stupně ve srovnání s nynějškem. Jednou z nejdůležitějších věcí je zajistit správné řazení zvuku, protože jinak jste úplně ztraceni," dodává Button.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.
Britský jezdec Haasu Oliver Bearman dostal penalizaci 10 míst na startu za incident při vjezdu do boxů během červené vlajky v závěru třetího tréninku. Ve vysoké rychlosti havaroval právě ve chvíli, kdy byl trénink přerušen.
Oliver Bearman čelí hrozbě přísné penalizace kvůli incidentu v pitlane během třetího tréninku v Silverstonu. Nešťastný moment tak může výrazně ovlivnit jeho domácí závodní víkend.
George Russell a Kimi Antonelli zaujali novou chladicí vestou, kterou používá na startovním roštu k udržení svěžesti. Mercedes tím ukazuje, že hledá výhody i mimo samotný monopost v reakci na extrémní podmínky moderní F1.
Charles Leclerc byl nejrychlejší v závěrečném tréninku před Velkou cenou Británie. Na Silverstonu budou o pole position rozhodovat doslova drobné rozdíly, které dávají Ferrari, McLarenu i Red Bullu reálnou šanci na první místo na startu.
Charles Leclerc je po pátečních trénincích na Silverstonu spokojený s tempem Ferrari, ale stále hledá ideální nastavení pro kvalifikaci. Tým zaostává za McLarenem a čeká ho výzva zvládnout nejisté počasí, které by mohlo ovlivnit závodní víkend.
Lewis Hamilton byl po pátečních trénincích v Silverstonu optimistický, když dokázal držet krok s Ferrari. Po složité první polovině sezony věří, že právě domácí Grand Prix může znamenat obrat k lepšímu.