Britský pilot McLarenu obdivuje cyklistiku a Tour de France.
Jenson Button odpověděl pro magazín F1 Racing na otázky čtenářů. Tady je několik zajímavějších z nich:
Jak dlouho Vám vydržel pocit mistra světa, když jste ho získal v roce 2009?Jenson Button (JB): „Silný pocit jsem měl asi čtyři roky. V podstatě Vás ten pocit nikdy neopouští, a proto je zvláštní. Je skvělé vyhrát závod, je to nával adrenalinu a emocí v jedné chvíli a o své pocity se dělíte se všemi v okolí. Ale jestli nevyhrajete v dalším závodě, vše je pryč. Titul mistra světa je pořád s Vámi. Ráno můžete vstát, podívat se do zrcadla a říct si: Jsem mistr světa! A vždy to bude pravda. Ten pocit mě nikdy neopustí, proto pro mě hodně znamená.“
Vlastníte vůz, s kterým jste získal titul mistra světa?JB: „Vlastním šasi 01/01. Je to jedno ze tří šasi, které jsme v tom roce použili. Aktuálně ho nemám k dispozici, stane se tak asi na konci roku. Je to kompletní vůz s motorem.“
Vyhrál byste raději maratón v New Yorku nebo Tour de France?JB: „Tour de France. Maraton v New Yorku by byl… je to ohromná výzva… ale Tour de France! Miluju cyklistiku, miluju soutěže… samozřejmě triatlon a cyklistické závody. Jezdím na kole s mnoha lidmi, je to společenský sport, i když náročný.
Být na kole každý den po tři týdny, to je prostě neuvěřitelné. Mnohé záleží na tom, jak to máte srovnané v hlavě. Není to jen o fyzické přípravě, v cyklistice nevítězí jenom nejsilnější. Musíte být duševně silný a také pracovat v týmu. Takže ano, pro mě je Tour de France výjimečným závodem.“
Mohli byste být agresivnější?JB: „Ale ano, jenže moje inteligence říká něco jiného. Domnívám se, že v závodech používám agresivitu v potřebné míře i v souboji kolo na kolo. Já jsem přesvědčen, že vše dělám tak, jak bych měl, takže jsem spokojen i se svou agresivitou.“
Co bylo zatím nejhorším momentem Vaší kariéry?JB: „Myslím, že se to stalo v roce 2011 na Velké ceně Číny, když jsem nevjel do svého boxu, ale do boxu soupeře. Byla to prostě hloupá chyba. A na trati? V roce 2000 jsem byl mladým pilotem Williamsu. Frank mi řekl, abych jel, co to dá. Rychle do boxu a rychle z pitlane.
Tak jsem to zkusil, dostal jsem se kolem na štěrk, kolo odpadlo a zničil jsem přední část vozu. Vrátil jsem se do boxu znechucen. Patrick Head se mě zeptal, co dělám. Odpověděl jsem, že to, co mi řekl Frank, šlapu na plyn. A Frank mě podpořil, když řekl: Řekl jsem mu, aby přidal, a on mě poslechl. Byla to chyba, ale aspoň hledá své hranice. Ale stejně to byl špatný zážitek.“
Uvažovali jste někdy o tom, že byste zkusili jet IndyCar, zejména Indy 500?JB: „Možná bych to zkusil, ale Indy je o dost jiná, než Formule 1. Mám vůči pilotům z Indy respekt, ale není mojí oblíbenou disciplínou, protože je jiná. Mám rád svůj brzdový pedál a domnívám se, že je moc užitečnou pomůckou. V závodech Indy ho ale moc nepoužívají. Je to úplně jiný styl závodění a asi by mi trvalo hodně let, abych byl v Indy na úrovni, která by mi zajistila vítězství.“
Kdybyste jel autem na dovolenou, s kterým z pilotů Formule 1 byste chtěl jet?JB: „Myslím, že mým partnerem by byl Paul Di Resta. Trávíme spolu hodně času při tréninku a myslím si, že by byl dobrým spolujezdcem. S jinými piloty se velmi nestýkám. Možná ještě Mark Webber, s ním jsem také občas v kontaktu.“
Když jednou skončíte ve Formuli 1, jak by si Vás měli fanoušci pamatovat?JB: „Zní to divně, ale je mi to úplně jedno. Mou kariéru musí vyhodnotit jiní lidé. Jezdce a týmy Formule 1 hodnotí na světě mnoho lidí a své názory vyjadřuje veřejně. Pro mě je důležité to, co cítím já. Dělám si svou práci a jsem šťastný. Našel jsem si práci, ve které jsem dobrý a snažím se o to, aby to trvalo co nejdéle.“
Michael Schumacher ukončil svou kariéru ve Formuli 1 na konci roku 2006 jako jeden z nejúspěšnějších jezdců historie, když dosáhl téměř všech možných triumfů v tomto sportu.
Lewis Hamilton čelí ve Ferrari obrovské výzvě – v legendárním týmu z Maranella se pokusí dosáhnout historického osmého titulu mistra světa, zatímco očekávání fanoušků i tlak konkurence neustále rostou.
Mercedes odhalil první snímky svého nového monopostu W16, se kterým do sezóny 2025 vstoupí George Russell a talentovaný nováček Andrea Kimi Antonelli. Stáj ze Stuttgartu se chystá na další boj v královně motorsportu a naděje vkládá do kombinace zkušeností a mladé dravosti.
Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Carlos Sainz se připojil k George Russellovi jako jeden z mála aktivních jezdců F1, kteří se podílejí na vedení organizace hájící zájmy pilotů.
Lewis Hamilton stojí před jednou z největších výzev kariéry – uspět ve Ferrari, kde mnoho legend na titul nedosáhlo. Sedminásobný šampion si uvědomuje náročnost adaptace a s respektem vzhlíží k těm, kteří to zkusili před ním.
George Russell věří, že Mercedes zahájí nadcházející sezónu silněji než v minulých letech a vyhne se problémům, které tým sužovaly u jejich vozů.
Před startem sezóny 2025 ve Formuli 1 vzbudila FIA rozruch svými kroky k omezení jezdců, které vyvolaly bouřlivé reakce v paddocku. Zároveň se objevují spekulace o možném návratu ikonických motorů V10, což by mohlo změnit dynamiku celého šampionátu a přilákat zpět některé velké hráče.
Stáj z Faenzy využila shakedown na okruhu Enza a Dina Ferrariho, kde Juki Tsunoda a Isack Hadjar absolvovali 200 km za volantem nového VCARB 02. Tento monopost, výrazně inspirovaný technologiemi Red Bullu z Milton Keynes, má ambici prosadit se ve středu startovního pole.
Lewis Hamilton se naplno věnuje přípravám na svou debutovou sezónu ve Ferrari. Před oficiálními testy v Bahrajnu už absolvoval čtyři soukromé testy, aby se co nejlépe sžil s novým prostředím.
Aston Martin se chystá na příchod Adriana Neweyho do továrny. Konstruktér zatím nemohl zasahovat do vývoje vozu Aston Martin pro sezónu 2025, ale od března začne přispívat k vylepšení modelu AMR25.
Euforie tifosi a nadšené úsměvy provázejí Lewise Hamiltona prvními týdny ve Ferrari, na které fanoušci dlouho čekali. Přestože cesta k úspěchu nebude snadná, úvod připomíná pohádkový začátek plný očekávání a radosti. Zůstává však otázkou, zda se tento pohádkový sen promění ve skutečný vítězný příběh.