HUNGARORING - 2. TRÉNINK; Red Bully nenašly přemožitele ani v odpoledním tréninku. Nejrychlejší byl znovu trojnásobný mistr světa Sebastian Vettel před svým týmovým kolegou Markem Webberem. Nejvíce se modrým monopostům přiblížili Romain Grosjean s Fernandem Alonsem.
Odpoledne se ve 14 hodin na dráze jako první objevují Chilton, který dopoledne odpočíval, protože s jeho Marussií jezdil Gonzáles, dále Bottas a Bianchi. Maldonado cvičí na konci boxové uličky start, rozjíždí se při 14500 ot/min. Před tím jednali šéfové týmů o tom, kolik testování bude možné v příští sezóně.
Jeho finský kolega se s Williamsem jako první zapisuje letmým kolem - 1:25,622. Ricciardo zvládá totéž za 1:25,734 min, Chilton s Bianchim a Picem jsou pomalejší. Je stejné vedro jako ráno - vzduch 30 °C, asfalt 40 °C.
Po 10 min se vyrážejí Mercedesy: Hamilton (1:24,137) s o něco rychlejším Rosbergem (1:23,752). Před ně se v rychlém sledu posouvají Grosjean (1:23,645), Sutil (1:23,607) a Vettel (1:22,484).
Mechanici v horku připravují Maldonadův vůz před druhým tréninkem (foto: Williams F1 Team)
Pic se potýká s o 6 °C vyšší teplotou zadních pneumatik, Grosjean si stěžuje na problémy se zadní části svého vozu. Räikkönen svůj Lotus dostává na třetí místo (1:22,954), odsouvají jej však Alonso s Massou.
Pérez si stěžuje na velkou nedotáčivost a požaduje přidání na předním křídle, jeho kolega Button hlásí lepší stabilitu ve vyšších rychlostech, o něco horší v zatáčce č. 3. "Myslím, že tím dostáváme do pneumatik moc tepla," dodává Brit.
Závodní inženýr Stella informuje Alonsa o tom, že díky telemetrii pozorují jeho potíže s nedotáčivostí v zatáčce č. 5. "Dáme ti vědět, jestli s tím něco uděláme." Španěl na Vettela ztrácí necelé 4 desetiny.
Zadní část Lotusu - galicijská vlaječka na bočnici je vyjádřením soustrasti s oběti vlakového neštěstí ve Španělsku (foto: Lotus F1 Team)
Vettel po půl hodině přezouvá na měkké pneumatiky a o 1,2 sekundy se zlepšuje - 1:21,264 min. Loňský nejrychlejší čas druhého tréninku byl o 7 desetin pomalejší. Webber zaostává pouze o 44 tisícin sekundy, Alonso o 0,162 s.
Red Bull poté nechal kroužit Vettela na středně-tvrdých gumách a porovnával jejich výkonnost s Webberem, kterému ponechal měkčí směs. Zpočátku byl rychlejší Australan, jejich časy se ale po čtyřech kolech vyrovnaly.
Sportovní ředitel McLarenu Sam Michael mírní Buttonovy optimistické komentáře ohledně možného pódia v Belgii či vítězství v letošní sezóně: "Procházíme vlnami pochopení korelace. Stále jsme na cestě zpět na čelo roštu. Test v Silverstone potvrdil směr, kterým se ubíráme, ale ještě tam nejsme."
Fernando Alonso zatlačován do boxů (foto: Scuderia Ferrari)
Piloti se ke konci tradičně soustředili na simulace závodů s těžšími vozy, Vettel dostal od svého inženýra pokyn, aby "tyto měkké pneumatiky dotlačil do další fáze."
Red Bully už v závěru nikdo nepřekonal a zatím to vypadá, že mají nejrychlejší vůz. O vítězství by mohli zabojovat také piloti Lotusu či Ferrari, které se potýkalo s problémy s trakcí. Mercedes se trápil s gumami a ztrácel přes půl sekundy.
Počty kol ujeté ve druhém tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Maximální rychlosti: 1. Pérez - 298,1 km/hod; 2. Webber - 296,6; 3. Button - 296,1; 4. Alonso - 296,0; 5. Van der Garde - 295,1; 6. Pic - 294,5; 7. Hamilton - 294,1; 8. Massa - 293,9; 9. Rosberg - 293,8... 21. Grosjean - 291,1; 22. Vergne - 289,9.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Přehled nejlepších sektorů (v sekundách)
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.