HUNGARORING - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas prvního volného tréninku před Velkou cenou Maďarska zajel lídr šampionátu Sebastian Vettel. Red Bull zásluhou Marka Webbera obsadil i druhou příčku.
Dopoledne v Maďarsku začalo za vysokých teplot, ve stínu bylo 30 °C, asfalt měl 40 °C. Horké počasí by mělo panovat po celý víkend, týmy proto musí věnovat velkou pozornost svým chladicím systémům.
Poprvé se bude také závodit na nových specifikacích pneumatik Pirelli, které kombinují letošní směsi s loňskými kevlarovými konstrukcemi. Italský dodavatel do Hungaroringu (technické představení okruhu najdete zde) přivezl měkkou a středně-tvrdou směs.
Před měsíční letní přestávkou mají poslední šanci pro ověření svých nových dílů v reálných podmínkách na dráze, poté se pozornost většiny bude již více soustředit na auta pro sezónu 2014.
Z nováčků dostal v prvním tréninku příležitost pouze Rodolfo Gonzáles u Marussie, odpočíval Max Chilton.
HungaroKings - Lotus si v Maďarsku věří (foto: Lotus F1 Team)
Jako první vyrazil na trať hned po zhasnutí zelených světel na konci boxové uličky Ricciardo následovaný Bottasem, první měřený čas jsme zaznamenali u Gonzálese - 1:39,688 min.
Mercedes si ráno vyzkoušel pasivní systém pro snížení odporu (DRD), který testoval již minulý rok a naposledy také v Německu. Lotus přivezl nová zrcátka, podlahu, výfuky (testované v Silverstone) a štíhlejší karosérii, DRD však nenasadil.
U Ferrari jsme si zatím žádných větších změn nevšimli, rudé vozy často jezdily potřísněné flow-visem. Alonso shrnuje, proč je tento víkend pro Ferrari velmi důležitý: "Dobrý výsledek je klíčový, protože pak následuje letní přestávka a bylo by to dobré pro motivaci týmu a naše naděje, kdybychom trochu stáhli Sebastianův náskok. Pokud se naopak zvýší, pak to bude pro všechny z nás velmi stresující letní přestávka a méně motivující."
Časy se začaly zlepšovat po půl hodině, nejprve se do čela posunul Rosberg (1:29,998), poté jej vystřídali Pérez (1:24,920), Räikkönen (1:24,588) a v polovině prvního tréninku opět Mexičan s McLarenem (1:23,591). Teplota dráhy stoupla na 43 °C.
Po 51 min se do čela vyšvihl Alonso s Ferrari - 1:23,503 min, po pěti minutách jej střídá druhý McLaren řízený Buttonem (1:23,370). Zdá se, že stáj z Wokingu dosáhla znatelného pokroku a klikatá trať ji sedí. Španěl to však svému bývalému zaměstnavateli brzy vrátil (1:23,099). Jenson v Maďarsku opět prohlásil, že McLaren může vyhrát závod ještě letos.
Sportovní ředitel McLarenu Sam Michael vzestup formy nepřičítá změně pneumatik, ale novým pravidlům FIA, která nařizují týmům dodržovat doporučený odklon kol a tlak pneumatik. Podle něj byl jeho tým vždy velmi blízko doporučovaným hodnotám - na rozdíl od soupeřů.
Pérez ve voze, McLaren předvedl v prvním tréninku solidní výkon (foto: McLaren Mercedes)
U Mercedesu mechanici usilovně pracovali na Hamiltonově voze za motorem, zřejmě upravovali zavěšení. Pro německý tým je ztracený čas po nucené absenci v testu mladých pilotů kvůli novým pneumatikám obzvlášť nepříjemný.
Po hodině hlásil Lotus Räikkönenovi, že v airboxu jeho vozu mohlo dojít k požáru. Podle Fina však bylo špatně něco jiného, protože "mám na nohách vodu, nebo něco, na pedálech," odpovídal. Po krátkém telemetrickém prošetření dospěli inženýři k závěru, že je vše v pořádku.
Vettel měl 25 min před koncem na svém kontě jen sedm kol a stále až osmnáctý čas (1:24,823). Jeho týmový kolega Webber se mezitím dostal na první příčku - 1:22,982. Sebastian ale zabírá a Australanovi nakládá čtvrt sekundy - 1:22,723 min.
V závěru bylo na dráze rušno, kroužila za sebou 18 vozů. Vergne s Toro Rosso dostal smyk v zatáčce č. 4, dokázal však pokračovat a zamířil do boxů. Většina jezdců se věnovala jízdám s vyšším množstvím paliva, časy se proto již nelepšily.
Nejlépe zatím vypadá Red Bull, s nímž by si to mohly rozdat Lotusy. Zdá se, že Ferrari opět trochu ztrácí. Zlepšení jsme zaznamenali u McLarenu a Williamsu - dvou týmů, které se od minulého roku nejvíce propadly.
Maximální rychlosti: 1. Sutil - 298 km/hod; 2. Bottas - 297; 3. Di Resta - 295; 4. Maldonado - 294; 5. Button - 294; 6. Pérez - 294.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.