HUNGARORING - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas prvního volného tréninku před Velkou cenou Maďarska zajel lídr šampionátu Sebastian Vettel. Red Bull zásluhou Marka Webbera obsadil i druhou příčku.
Dopoledne v Maďarsku začalo za vysokých teplot, ve stínu bylo 30 °C, asfalt měl 40 °C. Horké počasí by mělo panovat po celý víkend, týmy proto musí věnovat velkou pozornost svým chladicím systémům.
Poprvé se bude také závodit na nových specifikacích pneumatik Pirelli, které kombinují letošní směsi s loňskými kevlarovými konstrukcemi. Italský dodavatel do Hungaroringu (technické představení okruhu najdete zde) přivezl měkkou a středně-tvrdou směs.
Před měsíční letní přestávkou mají poslední šanci pro ověření svých nových dílů v reálných podmínkách na dráze, poté se pozornost většiny bude již více soustředit na auta pro sezónu 2014.
Z nováčků dostal v prvním tréninku příležitost pouze Rodolfo Gonzáles u Marussie, odpočíval Max Chilton.
HungaroKings - Lotus si v Maďarsku věří (foto: Lotus F1 Team)
Jako první vyrazil na trať hned po zhasnutí zelených světel na konci boxové uličky Ricciardo následovaný Bottasem, první měřený čas jsme zaznamenali u Gonzálese - 1:39,688 min.
Mercedes si ráno vyzkoušel pasivní systém pro snížení odporu (DRD), který testoval již minulý rok a naposledy také v Německu. Lotus přivezl nová zrcátka, podlahu, výfuky (testované v Silverstone) a štíhlejší karosérii, DRD však nenasadil.
U Ferrari jsme si zatím žádných větších změn nevšimli, rudé vozy často jezdily potřísněné flow-visem. Alonso shrnuje, proč je tento víkend pro Ferrari velmi důležitý: "Dobrý výsledek je klíčový, protože pak následuje letní přestávka a bylo by to dobré pro motivaci týmu a naše naděje, kdybychom trochu stáhli Sebastianův náskok. Pokud se naopak zvýší, pak to bude pro všechny z nás velmi stresující letní přestávka a méně motivující."
Časy se začaly zlepšovat po půl hodině, nejprve se do čela posunul Rosberg (1:29,998), poté jej vystřídali Pérez (1:24,920), Räikkönen (1:24,588) a v polovině prvního tréninku opět Mexičan s McLarenem (1:23,591). Teplota dráhy stoupla na 43 °C.
Po 51 min se do čela vyšvihl Alonso s Ferrari - 1:23,503 min, po pěti minutách jej střídá druhý McLaren řízený Buttonem (1:23,370). Zdá se, že stáj z Wokingu dosáhla znatelného pokroku a klikatá trať ji sedí. Španěl to však svému bývalému zaměstnavateli brzy vrátil (1:23,099). Jenson v Maďarsku opět prohlásil, že McLaren může vyhrát závod ještě letos.
Sportovní ředitel McLarenu Sam Michael vzestup formy nepřičítá změně pneumatik, ale novým pravidlům FIA, která nařizují týmům dodržovat doporučený odklon kol a tlak pneumatik. Podle něj byl jeho tým vždy velmi blízko doporučovaným hodnotám - na rozdíl od soupeřů.
Pérez ve voze, McLaren předvedl v prvním tréninku solidní výkon (foto: McLaren Mercedes)
U Mercedesu mechanici usilovně pracovali na Hamiltonově voze za motorem, zřejmě upravovali zavěšení. Pro německý tým je ztracený čas po nucené absenci v testu mladých pilotů kvůli novým pneumatikám obzvlášť nepříjemný.
Po hodině hlásil Lotus Räikkönenovi, že v airboxu jeho vozu mohlo dojít k požáru. Podle Fina však bylo špatně něco jiného, protože "mám na nohách vodu, nebo něco, na pedálech," odpovídal. Po krátkém telemetrickém prošetření dospěli inženýři k závěru, že je vše v pořádku.
Vettel měl 25 min před koncem na svém kontě jen sedm kol a stále až osmnáctý čas (1:24,823). Jeho týmový kolega Webber se mezitím dostal na první příčku - 1:22,982. Sebastian ale zabírá a Australanovi nakládá čtvrt sekundy - 1:22,723 min.
V závěru bylo na dráze rušno, kroužila za sebou 18 vozů. Vergne s Toro Rosso dostal smyk v zatáčce č. 4, dokázal však pokračovat a zamířil do boxů. Většina jezdců se věnovala jízdám s vyšším množstvím paliva, časy se proto již nelepšily.
Nejlépe zatím vypadá Red Bull, s nímž by si to mohly rozdat Lotusy. Zdá se, že Ferrari opět trochu ztrácí. Zlepšení jsme zaznamenali u McLarenu a Williamsu - dvou týmů, které se od minulého roku nejvíce propadly.
Maximální rychlosti: 1. Sutil - 298 km/hod; 2. Bottas - 297; 3. Di Resta - 295; 4. Maldonado - 294; 5. Button - 294; 6. Pérez - 294.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Formule 1 se po zimní pauze opět vrací zpět na závodní dráhu. Dva týdny před úvodním závodem sezóny v Austrálii čeká týmy důležitá zkouška – předsezónní testy v Bahrajnu. Na okruhu v Sachíru mají jezdci a inženýři k dispozici celkem 24 hodin na trati.
Před nadcházející sezónou 2025 se naplno rozběhne testování Formule 1. Týmy a jezdci nyní usilovně ladí své vozy a strategie, aby byli připraveni na další vzrušující ročník plný napínavých závodů a nečekaných momentů.
S okamžitou platností se nový tým Cadillac v rámci Formule 1 připojí k TWG Motorsports, nové divizi TWG Global. Tato akvizice zahrnuje i Andretti Global, který se účastní závodů v IndyCar, Formuli E a Indy Nxt, dále Spire v NASCAR Cup, Wayne Taylor Racing v IMSA a Walkinshaw Andretti v australských supersportech.
Tento týden v Bahrajnu poutají veškerou pozornost Lewis Hamilton a Charles Leclerc, kteří se účastní klíčového testování. Ferrari, které si v zimní přestávce zajistilo sedminásobného mistra světa, se stalo hlavním tématem motorsportových diskuzí.
Red Bull odhalil svůj nový monopost RB21, se kterým Max Verstappen bude usilovat o pátý titul mistra světa v řadě. Tým představil svůj vůz těsně před začátkem testů v Bahrajnu, čímž se stal posledním, kdo odkryl vůz pro nadcházející sezónu.
Alpine představil svůj monopost AP25 poprvé na dráze v Sachíru během filmovacího dne. Tyto dny slouží nejen k ověření funkčnosti nových monopostů, ale i k jejich oficiálnímu představení na dráze.
Michael Schumacher ukončil svou kariéru ve Formuli 1 na konci roku 2006 jako jeden z nejúspěšnějších jezdců historie, když dosáhl téměř všech možných triumfů v tomto sportu.
Lewis Hamilton čelí ve Ferrari obrovské výzvě – v legendárním týmu z Maranella se pokusí dosáhnout historického osmého titulu mistra světa, zatímco očekávání fanoušků i tlak konkurence neustále rostou.
Mercedes odhalil první snímky svého nového monopostu W16, se kterým do sezóny 2025 vstoupí George Russell a talentovaný nováček Andrea Kimi Antonelli. Stáj ze Stuttgartu se chystá na další boj v královně motorsportu a naděje vkládá do kombinace zkušeností a mladé dravosti.
Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Carlos Sainz se připojil k George Russellovi jako jeden z mála aktivních jezdců F1, kteří se podílejí na vedení organizace hájící zájmy pilotů.
Lewis Hamilton stojí před jednou z největších výzev kariéry – uspět ve Ferrari, kde mnoho legend na titul nedosáhlo. Sedminásobný šampion si uvědomuje náročnost adaptace a s respektem vzhlíží k těm, kteří to zkusili před ním.