Kvalifikace v Belgii přinesla mnoho překvapení, v první části skončil Nico Rosberg, mezi nejlepších deset se nedostal Sebastian Vettel ani Felipe Massa. Pole position získal Jenson Button.
Letní pauza je definitivně za námi, máme za sebou i tři úvodní tréninky a nyní už jde opravdu do tuhého - kvalifikace na VC Belgie ve Spa-Francorchamps začíná už za pár vteřin. Oproti včerejšku je v Belgii docela dobré počasí, teplota vzduchu je 16°C, teplota tratě podle oficiálních údajů 27°C.
Komu se podaří zajet nejrychlejší čas, kdo překvapí a kdo naopak zklame, to ukáže následující hodina, rozdělená na tři části. Ta první začíná právě teď.
Na trati se se jako první objevuje Charles Pic, vítěz včerejšího druhého tréninku, a Nico Rosberg, který měl v dnešním dopoledním tréninku technickou poruchu na převodovce. Vzhledem k tomu, že oprava nebyla možná a muselo dojít k výměně této komponenty, čeká na Němce penalizace odsunu o pět míst na startovním roštu, podobně jako Marka Webbera z Red Bullu.
Čas na svém kontě zatím ještě nemá Kimi Räikkönen a oba jezdci Red Bullu, Vettel s Webberem. Dá se však očekávat, že jim na postup do druhé části bude stačit jediný pokus, pokud nenastane nějaká neobvyklá situace.
Do konce Q1 zbývají jen čtyři minuty, čas už mají všichni jezdci a zdá se, že sedmým nepostupujícím bude jeden z jezdců Mercedesu, pokud se nestane zázrak. Na osmnáctém místě je nyní Schumacher, Rosberg je jen o něco málo rychlejší než on.
Nico Rosberg sice stihl ještě jedno měřené kolo, nicméně nejspíš moc dobře ví, že nemá cenu to zkoušet a vzdává to. Nepostupují tedy:
18. Rosberg, 19. Kovalainen, 20. Petrov, 21. Glock, 22. De la Rosa, 23. Pic, 24. Karthikeyan.
Začíná nám druhá část kvalifikace, která bude trvat patnáct minut a rozhodne o složení nejlepší desítky jezdců, kteří se nakonec porvou o pole position.
Na voze Jensona Buttona probíhají nějaké úpravy v oblasti zadního křídla, těžko říct, co na jeho McLarenu nefunguje, případně jestli mechanici jen nevolí jiné nastavení.
Nejrychlejší čas si jako horký brambor mezi sebou přehazují Webber, Alonso, Hamilton a naposledy zajel nejlepší kolo Kimi Räikkönen, ale ani v této části nehraje tak velkou roli nejrychlejší čas, důležité je spíš dostat se mezi deset nejlepších.
Button ale zajel skvělý čas, na druhém mezičase měl náskok půl sekundy, v cíli už byl náskok 760 tisícin sekundy. Naopak, Brunno Senna si nejspíše spletl soutěž a předvedl v zatáčce Pouhon parádní drift, který oko diváka možná potěší, ale jeho inženýry rozhodně ne a k dobrému času mu také nepomůže.
Zabrat by nyní měl Felipe Massa, pokud se chce podívat do třetí části kvalifikace a znovu se pokusit dokázat, že ještě nepatří do starého železa.
A máme tu konec časového limitu. Vergne se snažil, ale lépe než na 11. místo to nešlo. Nepovedlo se to ani Ricciardovi, ale největší překvapení obstaral Sebastian Vettel, který je až na jedenáctém místě a tudíž nepostupuje do závěrečné části!
Z Q2 tedy nepostupují:
11. Vettel, 12. Hülkenberg, 13. Schumacher, 14. Massa, 15. Vergne, 16. Ricciardo a 17. Senna
A začíná nám poslední desetiminutovka, nyní už se rozhodne o všem. Časy zatím mají Button a Räikkönen.
Většina jezdců zajede pouze jeden měřený pokus, protože třetí část právě skončila a tak už není prostor pro chyby. Räikkönen se snaží, ale zatím na Buttona ztrácí hodně. Nakonec se vůbec nezlepšil, na prvním místě zůstává Button a už ho asi nikdo nepřekoná, naopak svůj čas ještě vylepšil a získává tak pole position.
Druhé místo drží Kamuj Kobajaši, třetí je Maldonado a čtvrtý Kimi Räikkönen. To byla opravdu velmi překvapivá kvalifikace a naznačuje, že nás čeká i zajímavý závod.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.