Kvalifikace v Belgii přinesla mnoho překvapení, v první části skončil Nico Rosberg, mezi nejlepších deset se nedostal Sebastian Vettel ani Felipe Massa. Pole position získal Jenson Button.
Letní pauza je definitivně za námi, máme za sebou i tři úvodní tréninky a nyní už jde opravdu do tuhého - kvalifikace na VC Belgie ve Spa-Francorchamps začíná už za pár vteřin. Oproti včerejšku je v Belgii docela dobré počasí, teplota vzduchu je 16°C, teplota tratě podle oficiálních údajů 27°C.
Komu se podaří zajet nejrychlejší čas, kdo překvapí a kdo naopak zklame, to ukáže následující hodina, rozdělená na tři části. Ta první začíná právě teď.
Na trati se se jako první objevuje Charles Pic, vítěz včerejšího druhého tréninku, a Nico Rosberg, který měl v dnešním dopoledním tréninku technickou poruchu na převodovce. Vzhledem k tomu, že oprava nebyla možná a muselo dojít k výměně této komponenty, čeká na Němce penalizace odsunu o pět míst na startovním roštu, podobně jako Marka Webbera z Red Bullu.
Čas na svém kontě zatím ještě nemá Kimi Räikkönen a oba jezdci Red Bullu, Vettel s Webberem. Dá se však očekávat, že jim na postup do druhé části bude stačit jediný pokus, pokud nenastane nějaká neobvyklá situace.
Do konce Q1 zbývají jen čtyři minuty, čas už mají všichni jezdci a zdá se, že sedmým nepostupujícím bude jeden z jezdců Mercedesu, pokud se nestane zázrak. Na osmnáctém místě je nyní Schumacher, Rosberg je jen o něco málo rychlejší než on.
Nico Rosberg sice stihl ještě jedno měřené kolo, nicméně nejspíš moc dobře ví, že nemá cenu to zkoušet a vzdává to. Nepostupují tedy:
18. Rosberg, 19. Kovalainen, 20. Petrov, 21. Glock, 22. De la Rosa, 23. Pic, 24. Karthikeyan.
Začíná nám druhá část kvalifikace, která bude trvat patnáct minut a rozhodne o složení nejlepší desítky jezdců, kteří se nakonec porvou o pole position.
Na voze Jensona Buttona probíhají nějaké úpravy v oblasti zadního křídla, těžko říct, co na jeho McLarenu nefunguje, případně jestli mechanici jen nevolí jiné nastavení.
Nejrychlejší čas si jako horký brambor mezi sebou přehazují Webber, Alonso, Hamilton a naposledy zajel nejlepší kolo Kimi Räikkönen, ale ani v této části nehraje tak velkou roli nejrychlejší čas, důležité je spíš dostat se mezi deset nejlepších.
Button ale zajel skvělý čas, na druhém mezičase měl náskok půl sekundy, v cíli už byl náskok 760 tisícin sekundy. Naopak, Brunno Senna si nejspíše spletl soutěž a předvedl v zatáčce Pouhon parádní drift, který oko diváka možná potěší, ale jeho inženýry rozhodně ne a k dobrému času mu také nepomůže.
Zabrat by nyní měl Felipe Massa, pokud se chce podívat do třetí části kvalifikace a znovu se pokusit dokázat, že ještě nepatří do starého železa.
A máme tu konec časového limitu. Vergne se snažil, ale lépe než na 11. místo to nešlo. Nepovedlo se to ani Ricciardovi, ale největší překvapení obstaral Sebastian Vettel, který je až na jedenáctém místě a tudíž nepostupuje do závěrečné části!
Z Q2 tedy nepostupují:
11. Vettel, 12. Hülkenberg, 13. Schumacher, 14. Massa, 15. Vergne, 16. Ricciardo a 17. Senna
A začíná nám poslední desetiminutovka, nyní už se rozhodne o všem. Časy zatím mají Button a Räikkönen.
Většina jezdců zajede pouze jeden měřený pokus, protože třetí část právě skončila a tak už není prostor pro chyby. Räikkönen se snaží, ale zatím na Buttona ztrácí hodně. Nakonec se vůbec nezlepšil, na prvním místě zůstává Button a už ho asi nikdo nepřekoná, naopak svůj čas ještě vylepšil a získává tak pole position.
Druhé místo drží Kamuj Kobajaši, třetí je Maldonado a čtvrtý Kimi Räikkönen. To byla opravdu velmi překvapivá kvalifikace a naznačuje, že nás čeká i zajímavý závod.
Red Bull odhalil svůj nový monopost RB21, se kterým Max Verstappen bude usilovat o pátý titul mistra světa v řadě. Tým představil svůj vůz těsně před začátkem testů v Bahrajnu, čímž se stal posledním, kdo odkryl vůz pro nadcházející sezónu.
Alpine představil svůj monopost AP25 poprvé na dráze v Sachíru během filmovacího dne. Tyto dny slouží nejen k ověření funkčnosti nových monopostů, ale i k jejich oficiálnímu představení na dráze.
Michael Schumacher ukončil svou kariéru ve Formuli 1 na konci roku 2006 jako jeden z nejúspěšnějších jezdců historie, když dosáhl téměř všech možných triumfů v tomto sportu.
Lewis Hamilton čelí ve Ferrari obrovské výzvě – v legendárním týmu z Maranella se pokusí dosáhnout historického osmého titulu mistra světa, zatímco očekávání fanoušků i tlak konkurence neustále rostou.
Mercedes odhalil první snímky svého nového monopostu W16, se kterým do sezóny 2025 vstoupí George Russell a talentovaný nováček Andrea Kimi Antonelli. Stáj ze Stuttgartu se chystá na další boj v královně motorsportu a naděje vkládá do kombinace zkušeností a mladé dravosti.
Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Carlos Sainz se připojil k George Russellovi jako jeden z mála aktivních jezdců F1, kteří se podílejí na vedení organizace hájící zájmy pilotů.
Lewis Hamilton stojí před jednou z největších výzev kariéry – uspět ve Ferrari, kde mnoho legend na titul nedosáhlo. Sedminásobný šampion si uvědomuje náročnost adaptace a s respektem vzhlíží k těm, kteří to zkusili před ním.
George Russell věří, že Mercedes zahájí nadcházející sezónu silněji než v minulých letech a vyhne se problémům, které tým sužovaly u jejich vozů.
Před startem sezóny 2025 ve Formuli 1 vzbudila FIA rozruch svými kroky k omezení jezdců, které vyvolaly bouřlivé reakce v paddocku. Zároveň se objevují spekulace o možném návratu ikonických motorů V10, což by mohlo změnit dynamiku celého šampionátu a přilákat zpět některé velké hráče.
Stáj z Faenzy využila shakedown na okruhu Enza a Dina Ferrariho, kde Juki Tsunoda a Isack Hadjar absolvovali 200 km za volantem nového VCARB 02. Tento monopost, výrazně inspirovaný technologiemi Red Bullu z Milton Keynes, má ambici prosadit se ve středu startovního pole.
Lewis Hamilton se naplno věnuje přípravám na svou debutovou sezónu ve Ferrari. Před oficiálními testy v Bahrajnu už absolvoval čtyři soukromé testy, aby se co nejlépe sžil s novým prostředím.