HUNGARORING - 1. TRÉNINK; McLareny suverénně ovládly první tréninku před Velkou cenou Maďarska. Třetí Fernando Alonso na nejrychlejšího Lewise Hamiltona ztratil 0,576 s.
První trénink začal za příjemného slunečného počasí - teplota vzduchu dosahovala 26 °C, trať 34 °C. Po posledních dvou deštivých pátcích v Silverstone a v Hockenheimu to pro týmy byla příjemná změna. Osobně ho sledoval i Bernie Ecclestone, který v Hockenheimu překvapivě chyběl.
Dopoledne se na Hungaroringu (technický průvodce okruhem zde) představili tito testovací piloti: Jules Bianchi (Force India) místo Nica Hülkenberga, Valtteri Bottas (Williams) místo Bruna Senny a Dani Clos (HRT) místo Naraina Karthikeyana.
Na trať jako první vyrazili Vergne s Kovalainenem. Toro Rosso testuje nový difuzor a nové zadní křídlo, tým potřebuje učinit pokrok jako sůl. Šeptá se o odchodu technického ředitele Giorgiho Ascanelliho a jeho nahrazením Jamesem Keyem, bývalým technickým ředitelem Sauberu, jenž nyní pracuje u automobilky Lotus.
Fin s Caterhamem hlásí, že je vše OK, akorát mu schází přilnavost na zádi - což se na zaprášeném okruhu zlepší, jakmile se během jízd pokryje gumou. Po chvíli si stěžuje na slabší výkonnost v pomalých zatáčkách, v rychlých je spokojený.
Spodní strana předního křídla Ferrari v Maďarsku (foto: T. Grüner)
Během prvních devíti minut byly nainstalovány všechny vozy, po prvotní analýze byl dán pokyn závodním inženýrům k zahájení svých pátečních programů. Button se do toho během dvoukolové instalace pustil hned zostra, na hlavní rovince mu bylo naměřeno přes 300 km/hod.
Za předním levým kolem Massova Ferrari se objevuje velký měřicí přístroj. Smedley Felipemu připomíná, aby se snažil zlepšit svá zastavení v boxech s tím, že je "vždy vpravo."
Lotus na Räikkönenově vozu znovu zkoušel své dvojité DRS. Do Maďarska přivezl i nový nos, který připomíná zobák pelikána. Kimi se však v úvodu potýkal s velkými problémy s chlazením motoru, proto mu tým doporučil, aby nepoužíval nízké rychlostní stupně. Po dojezdu do boxu mechanici začali ihned chladit a hledat příčinu problémů.
První měřené kolo zaznamenává Kovalainen s Caterhamem (1:29,977 min). Loni zde byl v úvodním tréninku nejrychlejší Hamilton - 1:23,350 min. Fina po 25 min od začátku překonává na první pokus krajan Räikkönen (1:25,117 min). Po 31 min se Lewis posouvá na druhé místo (1:25,289 min).
Senzory za Grosjeanovým Lotusem (foto: Lotus F1 Team)
Po 35 min začínají řádit McLareny na středně-tvrdé směsi pneumatik Pirelli: 1. Hamilton - 1:22,821 min, 2. Button (1:23,199). Za nimi se objevují další dva stříbrné vozy - Schumacherův (1:23,960) a Rosbergův (1:24,178) Mercedes. Michael však s vyvážením svého auta není spokojený.
Pořadí v polovině tréninku:1. Hamilton 1:22,821 min2. Button + 0,3783. Schumacher + 1,1394. Rosberg + 1,3575. Webber + 1,7256. Bottas + 1,7417. Maldonado + 1,7438. Räikkönen + 2,296
Po 55 min postupuje na čtvrtou příčku lídr šampionátu Alonso (1:24,055 min), který se evidentně potýká s nedotáčivostí svého Ferrari F2012. Massa ztrácí půl sekundy (1:24,539).
Mimo trať se v zatáčce č. 10 ocitá Maldonado, který se vyhýbal srážce s pomalu jedoucím Kovalainenem. Zanedlouho je mimo v zatáčce č. 12 i Dani Clos s HRT.
Glock vyráží s vozem pokrytým flow-visem k jízdě o 7 kolech, týmu mu dává pokyn, aby nepoužíval DRS, podobný program - pouze o 2 kola delší - má s Marusií absolvovat i Pic, kterému snížili světlou výšku vozu MR01 na zádi a ubrali podložky na třetím tlumiči vzadu pro zlepšení stability.
Räikkönen v prvním tréninku opět testoval dvojitý DRS (foto: Lotus F1 Team)
25 min před koncem zajíždí do boxů pro jinou verzi předního křídla Button, mechanici mu snižují tlak v předních pneumatikách a hned se vrací zpět na dráhu. Zajíždí o dvě desetiny rychlejší první sektor než jeho týmový kolega, ve třetím však ztrácí tři a přes zlepšení (1:22,922 min) zůstává za Hamiltonem.
12 min před koncem se mezi McLareny a Mercedesy dostává Alonso (1:23,503 min). Po ostrém pokusu zajíždí k výměně předního křídla. Lotusu se podařilo vyřešit potíže s chlazením motoru, Räikkönen s dvojitým DRS dostává zprávu, že jeho zadní křídlo je v pořádku a funguje správně.
V závěru se zelpšil ještě Alonso (1:23,397 min), ale ani mu, ani nikomu jinému se McLareny nepodařilo překonat. Zdá se, že MP4-27 funguje výborně. V pátečních trénincích však tým z Wokingu býval vždy silný a zbytek víkendu mu občas nevyšel. Dobře vypadá Ferrari a Mercedesy, vyšší teploty by mohly sedět i Lotusu.
V dobrém světle se předvedl testovací pilot Williamsu Bottas, jenž byl o 0,15 s rychlejší než závodní jezdec Maldonado. Týmy i časy v závěru zajížděly na středně-tvrdé směsi, měkkou sadu si šetří na odpoledne.
Maximální rychlosti: 1. Hamilton - 301,8 km/hod; 2. Button - 300,6; 3. Kovalainen - 299,5; 4. Rosberg - 298,4; 5. Schumacher - 298,0; 6. Petrov - 298,0.
Přehled všech časů: PDF.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.