SUZUKA - 2. TRÉNINK; V pátek v Japonsku kraloval Jenson Button, který zajel nejrychlejší čas v prvním i ve druhém tréninku. Odpoledne mu byl nejblíže Fernando Alonso s Ferrari.
I odpolední trénink v Japonsku začal za hezkého počasí, asfalt byl na začátků vyhřátý sluncem na 37 °C. Na dráhu jako první vyrazil Heikki Kovalainen následovaný Kamujem Kobajašim, Danielem Ricciardem a vozy Virginu.
Od počátku se začalo hned zostra: první měřené kolo zajel Kovalainen - 1:43,930 min, během úvodních šesti minut si časy připsalo hned 16 pilotů. Svým prvním pokusem šel do průběžného vedení nejrychlejší muž prvního tréninku - Jenson Button na McLarenu - 1:34,562 min.
Čtvrt sekundy ztrácel Lewis Hamilton, v dalším pokusu se posunul před svého kolegu (1:34,529), ale týmu hlásil vibrace, což bylo zřejmě spojeno s jeho sadou pneumatik. Auto se dle něj jinako "chovalo dost dobře." Při rozhovoru s BBC neměl daleko k slzám kvůli tomu, jak jej média neustále pranýřují za incident ze Singapuru s Massou, což by on už rád hodil za hlavu.
Vitantonio Liuzzi v tu chvíli zastavil před zatáčkou 130R poté, co dostal smyk na výjezdu ze Spoonu, k poškození vozu ale nedošlo.
Felipe Massa na počátku druhého tréninku
Po 13 min konečně vyrazila obě Ferrari a Fernando Alonso hned vyskočil do čela - 1:33,854 min, Felipemu Massovi po jeho prvním pokusu patřila čtvrtá příčka (1:34,311 min).
Při bližším prozkoumání přileb v Suzuce byste si všimli něčeho nového. Nad hledím přibyl proužek ze Zylonu (neprůstřelný materiál z uhlíkových vláken), který má chránit nejslabší část helmy vedle hledí - tam, kde Massu v roce 2009 v Maďarsku trefila pružina. Tři výrobci přileb - Arai, Schuberth a Bell - poté spolupracovali s FIA na vylepšení bezpečnosti, aby k podobnému závažnému zranění nedošlo. Piloti si však po tréninku stěžovali, že proužek omezuje jejich výhled a zavází při odtrhávaní nalepovacích fólií. Dle úpravy pravidel je však od Suzuky povinný, musí si na něj tedy zvyknout (více info v angličtině zde).
Po 19 min se zlepšily Red Bully, Vettel zajel třetí nejrychlejší čas (1:33,877 min) a Webber byl druhý (1:33,503 min) hned za Alonsem. Práci týmům stěžoval silný vítr foukající na startovní/cílové rovince do zad o rychlosti 6 - 8 m/s, což ztěžovalo nájezdy do první zatáčky a do 130R, komplikovalo to také volbu převodových poměrů na rovince.
Ve 28. min dostal v první zatáčce smyk Bruno Senna. S pomocí traťových komisařů se mu podařilo dostat zpět na dráhu. Z opakovaných záběrů se zdálo, že k výletu přispěla otevřená DRS klapka na zadním křídle. Renault první zatáčku s aktivovaným DRS zřejmě zvládat nebudou.
Jenson Button s novou přilbou
Po půlhodině vyrazily top týmy k druhým jízdám na tvrdší sadě pneumatik. Michael Schumacher se během pěti kol v řadě nezlepšil, patřila mu osmá pozice. Jenson Button rádiem požadoval změnu předního křídla. Po 40 min vyrazil Massa jako jeden z prvních k jízdě na měkčí sadě pneumatik a byl hned o více než sekundu (1:32,448 min) rychlejší Alonsa.
Pořadí v polovině 2. tréninku:1. Massa 1:32,4482. Petrov + 0,9983. Alonso + 1,0554. Webber + 1,2105. Alguersuari + 1,2576. Button + 1,4107. Vettel + 1,4298. Hamilton + 1,784
Barrichello v polovině nasadil měkčí směs, zajel svůj rekord v prvním sektoru, ale boural v Degner. Jedním kolem se dostal na trávu v nájezdu do pravotočivé rychlé zatáčky a hned ztratil kontrolu nad svým Williamsem s otevřeným DRS a zádí vrazil do bariéry z pneumatik. Velká chyba veterána, který zoufale usiluje o setrvání v F1 i příští rok.
Sotva byl vůz FW33 odklizen, prožil zde svou další horkou chvilku Senna, když v Degner 2 vyjel na trávu a jen tak tak se vyhnul nehodě.
Od Suzuky musí piloti používat nové helmy se zylonovým plátem nad hledím (foto: Red Bull Racing)
Po hodině se nejlepším časem po přezutí na měkčí sadu připomněl opět Button - 1:31,901 min, zatímco Massa vyrazil na trať na tvrdší sadě a Maldonado zastavil v Degner 1, dnes už podruhé.
Skvělý manévr předvedl Kobajaši, kterému ustřelila záď v zatáčce 130R, kterou se snažil projet naplno s otevřeným zadním křídlem. Krásná záchrana, která stojí za zhlédnutí pomocí opakovaných záběrů.
Dlouhé jízdy v závěru poukázaly na to, že Red Bull i zde bude velmi silný: Vettel jezdil konzistentně časy kolem 1:37 min, navíc patřil nezvykle k nejrychlejším na rovinkách, Button naproti tomu jezdil kolem 1:38 min. Schumacher si při závodní simulaci stěžoval na podivné chování zadní části svého Mercedesu MGP W02.
Maximální rychlosti: 1. Webber - 309 km/hod, 2. Alguersuari - 309, 3. Vettel - 309, 4. Alonso - 309, 5. Buemi - 307, 6. Massa - 306.
Přehled všech časů: zde (PDF).
AKTUALIZACE: Kovalainen, Buemi, Hamilton a Senna byli po tréninku povolání ke komisařům za to, že ignorovali žluté vlajky. Dostavit se k nim musel i Schumacher za nájezdu do boxů, při kterém minul kužel oddělující trať od boxové uličky. Trest byl udělen nakonec pouze Schumacherovi - za svůj přestupek bude muset zaplatit 5 000 Eur.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.