Šance Sebastiana Vettela na vítězství ve Velké ceně Itálie kvůli kratším převodovým poměrům spočívají především na tom, zda se mu v úvodu závodu podaří ujet svým hlavním soupeřům.
Ačkoliv Vettel všechny překvapil drtivým vítězstvím v kvalifikaci o 0,45 sec, jeho soupeři neskrývají optimismu a věří, že na vítězství dosáhnou právě oni. Videozáběry z Němcova kokpitu a maximální rychlosti měřené před první zatáčkou (speed-trap) svědčí o tom, že zvolil kratší převody, než většina konkurence, díky čemuž by mohl být při útocích v DRS zónách velmi zranitelný.
Vettel byl na konci hlavní rovinky nejpomalejší ze všech: 327,7 km/hod. Hamiltonovi čidla naměřila 332,7, Buttonovi 333,1, Alonsovi 342 a Webberovi 336,1 km hod. O tomtéž svědčilo i měření, které se provádí kousek za Parabolicou na cílové čáře.
Tato čísla jsou povzbuzením pro jeho soupeře. Věří, že Vettel bude nejen snadnou obětí v DRS zónách, ale také, že jeho DRS nebude pro předjíždění tak silnou zbraní.
Technický ředitel Ferrari Pat Fry řekl: "Vettel jede na omezovači 400 - 500 metrů. Jezdí tedy s velmi krátkým převodem, a když si porovnáte jeho a naši jízdu, dokážeme se mu vyrovnat před tím, než narazí na omezovač. Takové je rozhodování. Když nepoužíváte DRS, můžete se rozhodnout pro lepší převody. Mark už od pohledu jezdí s delšími převody."
Svůj postřeh připojil i Jenson Button, který bude startovat ze třetího místa: "Myslí, že když se podíváte na vůz Marka a Sebastiana, tak vidíte, kdo si před kvalifikací věřil. Myslím, že Seb očekává, že od počátku bude vést a nebude muset nikoho předjíždět. DRS zónou na rovince pojede na omezovači, protože po celou rovinku jel 327 km/hod. Je to risk, zvláště když jsme za ním my. Myslím, že bude v závodě rychlý, ale pokud se dostaneme za ně, pak to s námi bude mít těžké."
Hamilton vyjíždí z boxů v Monze na trať za Vettelem (foto: Red Bull Racing)
Jeho týmový kolega Lewis Hamilton také oplýval optimismem. Proč? "Zkrátka pro to, že jsme byli po celý víkend silní, máme samozřejmě dobrou rychlost při dlouhých jízdách a Jenson je na třetí a já na druhé pozici, schází nám tedy každému jen jeden krůček.
Podle mě zde není nejlepší startovat z první pozice. Myslím si, že jsme na tom dobře, protože do první zatáčky je to hodně daleko. Stojí za námi silný tým a jsme rychlí. Není důvod, proč bychom zítra nemohli bojovat s Red Bully."
Tip: Fotografie z Monzy najdete na tradičním místě (zde).
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.