Šance Sebastiana Vettela na vítězství ve Velké ceně Itálie kvůli kratším převodovým poměrům spočívají především na tom, zda se mu v úvodu závodu podaří ujet svým hlavním soupeřům.
Ačkoliv Vettel všechny překvapil drtivým vítězstvím v kvalifikaci o 0,45 sec, jeho soupeři neskrývají optimismu a věří, že na vítězství dosáhnou právě oni. Videozáběry z Němcova kokpitu a maximální rychlosti měřené před první zatáčkou (speed-trap) svědčí o tom, že zvolil kratší převody, než většina konkurence, díky čemuž by mohl být při útocích v DRS zónách velmi zranitelný.
Vettel byl na konci hlavní rovinky nejpomalejší ze všech: 327,7 km/hod. Hamiltonovi čidla naměřila 332,7, Buttonovi 333,1, Alonsovi 342 a Webberovi 336,1 km hod. O tomtéž svědčilo i měření, které se provádí kousek za Parabolicou na cílové čáře.
Tato čísla jsou povzbuzením pro jeho soupeře. Věří, že Vettel bude nejen snadnou obětí v DRS zónách, ale také, že jeho DRS nebude pro předjíždění tak silnou zbraní.
Technický ředitel Ferrari Pat Fry řekl: "Vettel jede na omezovači 400 - 500 metrů. Jezdí tedy s velmi krátkým převodem, a když si porovnáte jeho a naši jízdu, dokážeme se mu vyrovnat před tím, než narazí na omezovač. Takové je rozhodování. Když nepoužíváte DRS, můžete se rozhodnout pro lepší převody. Mark už od pohledu jezdí s delšími převody."
Svůj postřeh připojil i Jenson Button, který bude startovat ze třetího místa: "Myslí, že když se podíváte na vůz Marka a Sebastiana, tak vidíte, kdo si před kvalifikací věřil. Myslím, že Seb očekává, že od počátku bude vést a nebude muset nikoho předjíždět. DRS zónou na rovince pojede na omezovači, protože po celou rovinku jel 327 km/hod. Je to risk, zvláště když jsme za ním my. Myslím, že bude v závodě rychlý, ale pokud se dostaneme za ně, pak to s námi bude mít těžké."
Hamilton vyjíždí z boxů v Monze na trať za Vettelem (foto: Red Bull Racing)
Jeho týmový kolega Lewis Hamilton také oplýval optimismem. Proč? "Zkrátka pro to, že jsme byli po celý víkend silní, máme samozřejmě dobrou rychlost při dlouhých jízdách a Jenson je na třetí a já na druhé pozici, schází nám tedy každému jen jeden krůček.
Podle mě zde není nejlepší startovat z první pozice. Myslím si, že jsme na tom dobře, protože do první zatáčky je to hodně daleko. Stojí za námi silný tým a jsme rychlí. Není důvod, proč bychom zítra nemohli bojovat s Red Bully."
Tip: Fotografie z Monzy najdete na tradičním místě (zde).
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.