HUNGARORING - 3. TRÉNINK; Sebastian Vettel byl nejrychlejším pilotem poslední prověrky před kvalifikačním kláním na Velkou cenu Maďarska. V Posledním měřeném kole překonal pilota Ferrari Fernanda Alonsa.
Třetí sérii tréninkového klání na maďarském okruhu přivítalo příjemné slunečné počasí, i když na horizontu se honí mračna, která nevěstí nic dobrého. Přesto meteorologické radary hlásí s naprostou jistotou suché podmínky v nejbližší hodině.
Schází pět minut do začátku posledního tréninku a v boxech je rušno. Všichni piloti si upravují výstroj a pomalu se soukají do svých monopostů. Nejvíce pozornosti si vysloužil Vettel, okolo kterého byl včera rozruch, když se na veřejnost dostalo prohlášení, kde se propíralo jeho zranění na dlani. Proto zájem kamer a fotoaparátů nabíral na intenzitě především při natahování rukavic.
Na semaforu se objevuje zelené světlo, což značí, že trať je volná a připravená k poslednímu tréninku před kvalifikací. Jak jsme již zmínili, na Hungaroringu je slunečné počasí a teplota vzduchu je 21 °C, asfaltu 32 °C. Bezesporu bude zajímavé, jak budou fungovat pneumatiky při vyšších teplotách.
V počáteční fázi jsme svědky hromadného zajížďení instalačních kol v podání téměř všech pilotů. Sebastian Vettel se svými mechaniky nacvičuje zastávku, což ale během tréninkových jízd praktikují všechny týmy.
Také Jarno Trulli se po instalačním kole vrátil do boxů, kolem jeho vozu se shlukli všichni mechanici a kontrolují, zda vše funguje podle předpokladů. Italský pilot byl po včerejších jízdách velmi spokojený s novým servořízením, které nasadil jeho tým Lotus, je to komponent, který mu zkomplikoval úvodní část sezony.
Jerome D'Ambrosio je prvním pilotem, který přerušil počáteční nečinnost na trati. Pilot stáje Marussia Virgin bude pravděpodobně prvním, který se zapíše do výsledkové listiny. Po téměř deseti minutách tréninku se na světelné tabuli objevuje číselná hodnota 1:32,884 u jména belgického pilota.
Přestože na trati panuje slunečné počasí, piloty sužuje silný vítr. Kamuj Kobajaši zajíždí čas 1:27,338 a ujímá se vedení, D'Ambrosio posouvá hranice svého vozu na hodnotu 1:30. Jarno Trulli přetíná cílovou pásku a zaznamenává čas 1:27,709, je druhý. Japonský pilot svůj čas zlepšuje na hodnotu 1:26,188 a ani jeho stájový kolega nezaostává (1:26,887 min).
Na trati jsou oba vozy Mercedes a vše se odehrává v jejich režii, nejprve jde do čela Rosberg (1:24,464) a posléze Schumacher, který je rychlejší o tisícinu sekundy (1:24,465). Mercedes je zatím jediným týmem z top stájí na trati.
McLaren do bojů vysílá Buttona a je to právě britský pilot, který posouvá hranici nejlepšího času na hodnotu 1:23,526. Jeho času se dokázal přiblížit v dalším měřeném kole Rosberg, vzápětí se Button dokázal zlepšit na 1:23,016, i přesto, že se dostal do provozu.
První dvacetiminutovka se odehrává bez účasti pilotů Red Bullu a Ferrari. Ovšem poté co se ocitnou na kolbišti, jsou protagonisty nejlepších časů: Webber 1:23,6, Vettel 1:22,360 a Hamilton 1:22,978. Vettel je ve vedení, druhý je Hamilton, třetí Button, čtvrtý Webber, pátý Rosberg a šestý Schumacher.
Ještě před završením první půlhodinky se na trať vydávají i oba rudé monoposty, ale jejich časy i po průjezdu druhým měřeným kolem nikterak neohrožují největší soupeře. Až po pěti minutách se Alonso dokázal čelu přiblížit, poskočil na čtvrté místo se ztrátou osmi desetin na vedoucího Vettela. Massa pod tlakem chybuje a je mimo trať, jen se štěstím nepoškodil vůz o bariéru.
Dvacet minut před koncem tréninku je v jeho čele Vettel s časem 1:22.021, Rosberg je druhý o 5 desetin, třetí je Hamilton, čtvrtý Webber, pátý Alonso, šestý je Button, sedmý Schumacher, osmý Massa, devátý Kobayashi a desátý Alguersuari.
Fernando Alonso se vrací na trať až téměř deset minut před koncem, a to na super měkkých pneumatikách, znamená to pro něj průběžné vedení, když se časomíra zastavila na hodnotě 1:21,469. Felipe Massa na sejné specifikaci pneumatik zajíždí čas 1:22,002. Jak je známo, příklady táhnou, a tak na super měkkou směs přezouvá celé startovní pole.
Čas vypršel a k posledním pokusům jsou rozjeti Sebastian Vettel, který překonává Alonsa o tři desetiny sekundy, třetí je Button, čtvrtý Webber a pátý Massa.
Přehled nejvyšších rychlostí: 1. Schumacher - 300 km/hod, 2. Rosberg - 297; 3. Sutil - 296; 4. Heidfeld - 296; 5. Webber - 292; 6. Button - 292.
Soupis všech časů: zde.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.