HUNGARORING - 3. TRÉNINK; Sebastian Vettel byl nejrychlejším pilotem poslední prověrky před kvalifikačním kláním na Velkou cenu Maďarska. V Posledním měřeném kole překonal pilota Ferrari Fernanda Alonsa.
Třetí sérii tréninkového klání na maďarském okruhu přivítalo příjemné slunečné počasí, i když na horizontu se honí mračna, která nevěstí nic dobrého. Přesto meteorologické radary hlásí s naprostou jistotou suché podmínky v nejbližší hodině.
Schází pět minut do začátku posledního tréninku a v boxech je rušno. Všichni piloti si upravují výstroj a pomalu se soukají do svých monopostů. Nejvíce pozornosti si vysloužil Vettel, okolo kterého byl včera rozruch, když se na veřejnost dostalo prohlášení, kde se propíralo jeho zranění na dlani. Proto zájem kamer a fotoaparátů nabíral na intenzitě především při natahování rukavic.
Na semaforu se objevuje zelené světlo, což značí, že trať je volná a připravená k poslednímu tréninku před kvalifikací. Jak jsme již zmínili, na Hungaroringu je slunečné počasí a teplota vzduchu je 21 °C, asfaltu 32 °C. Bezesporu bude zajímavé, jak budou fungovat pneumatiky při vyšších teplotách.
V počáteční fázi jsme svědky hromadného zajížďení instalačních kol v podání téměř všech pilotů. Sebastian Vettel se svými mechaniky nacvičuje zastávku, což ale během tréninkových jízd praktikují všechny týmy.
Také Jarno Trulli se po instalačním kole vrátil do boxů, kolem jeho vozu se shlukli všichni mechanici a kontrolují, zda vše funguje podle předpokladů. Italský pilot byl po včerejších jízdách velmi spokojený s novým servořízením, které nasadil jeho tým Lotus, je to komponent, který mu zkomplikoval úvodní část sezony.
Jerome D'Ambrosio je prvním pilotem, který přerušil počáteční nečinnost na trati. Pilot stáje Marussia Virgin bude pravděpodobně prvním, který se zapíše do výsledkové listiny. Po téměř deseti minutách tréninku se na světelné tabuli objevuje číselná hodnota 1:32,884 u jména belgického pilota.
Přestože na trati panuje slunečné počasí, piloty sužuje silný vítr. Kamuj Kobajaši zajíždí čas 1:27,338 a ujímá se vedení, D'Ambrosio posouvá hranice svého vozu na hodnotu 1:30. Jarno Trulli přetíná cílovou pásku a zaznamenává čas 1:27,709, je druhý. Japonský pilot svůj čas zlepšuje na hodnotu 1:26,188 a ani jeho stájový kolega nezaostává (1:26,887 min).
Na trati jsou oba vozy Mercedes a vše se odehrává v jejich režii, nejprve jde do čela Rosberg (1:24,464) a posléze Schumacher, který je rychlejší o tisícinu sekundy (1:24,465). Mercedes je zatím jediným týmem z top stájí na trati.
McLaren do bojů vysílá Buttona a je to právě britský pilot, který posouvá hranici nejlepšího času na hodnotu 1:23,526. Jeho času se dokázal přiblížit v dalším měřeném kole Rosberg, vzápětí se Button dokázal zlepšit na 1:23,016, i přesto, že se dostal do provozu.
První dvacetiminutovka se odehrává bez účasti pilotů Red Bullu a Ferrari. Ovšem poté co se ocitnou na kolbišti, jsou protagonisty nejlepších časů: Webber 1:23,6, Vettel 1:22,360 a Hamilton 1:22,978. Vettel je ve vedení, druhý je Hamilton, třetí Button, čtvrtý Webber, pátý Rosberg a šestý Schumacher.
Ještě před završením první půlhodinky se na trať vydávají i oba rudé monoposty, ale jejich časy i po průjezdu druhým měřeným kolem nikterak neohrožují největší soupeře. Až po pěti minutách se Alonso dokázal čelu přiblížit, poskočil na čtvrté místo se ztrátou osmi desetin na vedoucího Vettela. Massa pod tlakem chybuje a je mimo trať, jen se štěstím nepoškodil vůz o bariéru.
Dvacet minut před koncem tréninku je v jeho čele Vettel s časem 1:22.021, Rosberg je druhý o 5 desetin, třetí je Hamilton, čtvrtý Webber, pátý Alonso, šestý je Button, sedmý Schumacher, osmý Massa, devátý Kobayashi a desátý Alguersuari.
Fernando Alonso se vrací na trať až téměř deset minut před koncem, a to na super měkkých pneumatikách, znamená to pro něj průběžné vedení, když se časomíra zastavila na hodnotě 1:21,469. Felipe Massa na sejné specifikaci pneumatik zajíždí čas 1:22,002. Jak je známo, příklady táhnou, a tak na super měkkou směs přezouvá celé startovní pole.
Čas vypršel a k posledním pokusům jsou rozjeti Sebastian Vettel, který překonává Alonsa o tři desetiny sekundy, třetí je Button, čtvrtý Webber a pátý Massa.
Přehled nejvyšších rychlostí: 1. Schumacher - 300 km/hod, 2. Rosberg - 297; 3. Sutil - 296; 4. Heidfeld - 296; 5. Webber - 292; 6. Button - 292.
Soupis všech časů: zde.
Formule 1 se po zimní pauze opět vrací zpět na závodní dráhu. Dva týdny před úvodním závodem sezóny v Austrálii čeká týmy důležitá zkouška – předsezónní testy v Bahrajnu. Na okruhu v Sachíru mají jezdci a inženýři k dispozici celkem 24 hodin na trati.
Před nadcházející sezónou 2025 se naplno rozběhne testování Formule 1. Týmy a jezdci nyní usilovně ladí své vozy a strategie, aby byli připraveni na další vzrušující ročník plný napínavých závodů a nečekaných momentů.
S okamžitou platností se nový tým Cadillac v rámci Formule 1 připojí k TWG Motorsports, nové divizi TWG Global. Tato akvizice zahrnuje i Andretti Global, který se účastní závodů v IndyCar, Formuli E a Indy Nxt, dále Spire v NASCAR Cup, Wayne Taylor Racing v IMSA a Walkinshaw Andretti v australských supersportech.
Tento týden v Bahrajnu poutají veškerou pozornost Lewis Hamilton a Charles Leclerc, kteří se účastní klíčového testování. Ferrari, které si v zimní přestávce zajistilo sedminásobného mistra světa, se stalo hlavním tématem motorsportových diskuzí.
Red Bull odhalil svůj nový monopost RB21, se kterým Max Verstappen bude usilovat o pátý titul mistra světa v řadě. Tým představil svůj vůz těsně před začátkem testů v Bahrajnu, čímž se stal posledním, kdo odkryl vůz pro nadcházející sezónu.
Alpine představil svůj monopost AP25 poprvé na dráze v Sachíru během filmovacího dne. Tyto dny slouží nejen k ověření funkčnosti nových monopostů, ale i k jejich oficiálnímu představení na dráze.
Michael Schumacher ukončil svou kariéru ve Formuli 1 na konci roku 2006 jako jeden z nejúspěšnějších jezdců historie, když dosáhl téměř všech možných triumfů v tomto sportu.
Lewis Hamilton čelí ve Ferrari obrovské výzvě – v legendárním týmu z Maranella se pokusí dosáhnout historického osmého titulu mistra světa, zatímco očekávání fanoušků i tlak konkurence neustále rostou.
Mercedes odhalil první snímky svého nového monopostu W16, se kterým do sezóny 2025 vstoupí George Russell a talentovaný nováček Andrea Kimi Antonelli. Stáj ze Stuttgartu se chystá na další boj v královně motorsportu a naděje vkládá do kombinace zkušeností a mladé dravosti.
Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Carlos Sainz se připojil k George Russellovi jako jeden z mála aktivních jezdců F1, kteří se podílejí na vedení organizace hájící zájmy pilotů.
Lewis Hamilton stojí před jednou z největších výzev kariéry – uspět ve Ferrari, kde mnoho legend na titul nedosáhlo. Sedminásobný šampion si uvědomuje náročnost adaptace a s respektem vzhlíží k těm, kteří to zkusili před ním.