HUNGARORING - 1. TRÉNINK; V prvním tréninku před Velkou cenou Maďarska byly nejrychlejší Red Bully. Sebastian Vettel o desetinku předstihl svého kolegu Marka Webbera, třetí místo s více než vteřinovým odstupem obsadil Robert Kubica na Renaultu.
Brzy ráno v Maďarsku pršelo, ale piloti k prvnímu tréninku vyjížděli na suché trati pod zataženou oblohou s teplotami lehce přes 22 °C.
Hungaroring, kvůli omezeným možnostem předjíždění také nazývaný Hunga-boring (boring (angl.) = nudný) se tento víkend chytá na svou jubilejní 25. velkou cenu. Pamětníci zde vzpomínají na Piquetovo odvážné předjetí, čímž se dostal do vedení; kruté odstoupení Mansella poté, co dominoval závodnímu víkendu, krásný souboj Senny s Prostem v první zatáčce; jednu z mála přítomností Onyxe Stefana Johanssona; první vítězství Damona Hilla; Boutsenovu prvotřídní obranu a další významné momenty.
Před rokem zde debutoval Jaime Alguersuari poté, co se Toro Rosso zbavilo Sebastiena Bourdaise. Dnes měl díky znalosti okruhu o jeden problém méně. Prohlásil, že se díky tomu může více soustředit na vyvážení svého vozu a výkonnost. Toro Rosso do Maďarska přivezlo letos svůj první větší balík aerodynamických úprav, od kterého si slibují postup do poslední části sobotní kvalifikace
Týmy přestavily své vozy v aerodynamických konfiguracích pro maximální přítlak, jako první vyjely z garáže Force Indie: Paul di Resta nahrazující v prvním tréninku Vitantonia Liuzziho a Adrian Sutil testující nové výfuky u podlahy hned za ním. Mechanici novou podlahu dávali dohromady, přičemž na sebe vtipně pokřikovali: „Makej nebo běž domů!“ Indický tým si od nových výfuků slibuje pár desetinek k dobru s vědomím, že po optimalizaci bude představovat velký krok kupředu.
McLaren přivezl aerodynamický balík, který by měl více vyhovovat danému okruhu, než tomu bylo na Hockenheimu a k víkendu vzhlížejí s optimismem.
Brzy se ukázal také Sakon Jamamoto, jenž bude o víkendu nastupovat místo Karuna Chandhoka. U Lotusu testovali oba závodní piloti – Fairuz Fauzy je tentokráte jen pozoroval z boxové zídky. V průběhu tréninku zjistili, že mají příliš vysoký tlak v pneumatikách, inženýři je proto ke konci trochu upravovali.
Během instalačních kol jezdci hlásili nízkou přilnavost, což je při prvním tréninku zcela normální. Nezvykle moc jich ujel Nico Rosberg – nepamatuji, že by někdo zpočátku ujel v úvodu 6 kol v rychlém sledu bez jediného měřeného. Na jeho voze se překvapivě objevilo stejné křídlo, s nímž závodil minulý týden v Německu.
S výjezdy po instalaci nikdo moc nespěchal, což vysvětlil technický ředitel Lotusu Mike Gascoyne slovy: "Počkáme si s prvními jízdami, protože trať je zde jako obvykle hodně zaprášená v prvním tréninku a pneumatiky se tím znečišťují." Všichni navíc plánují na dopoledne použití pouze jedné sady tvrdší směsi, což je dalším důvodem, proč se neujelo tolik kol.
Garáže v Maďarsku patří k těm nejmenším v letošním kalendáři
První měřené kolo zajel až po 20 minutách Felipe Massa, který zde loni prožil hrůzostrašnou nehodu - 1:38,521 min. Hlavním úkolem Ferrari dopoledne bylo srovnání dvou odlišných přední křídel a řešení pro další závody. Felipe ve druhé části jezdil také bez F-kanálu. Fernando občas projel boxy, kde si vyzkoušel start.
Red Bull zkoušel různá nastavení světlé výšky, aby byl vůz co nejníž, ale aby nedocházelo k častému kontaktu s vozovkou. Na nastavení se zaměří až odpoledne. Christian Horner uvedl, že v Hockenheimu bylo Ferrari o něco rychlejší. "Hockenheim jim vyhovoval a určitě budou rychlí i tady, ale jsem si jistý, že tento okruh bude více vyhovovat našemu vozu. Naši piloti zde navíc jezdí rádi."
Felipeho po pár vteřinách překonal Sutil - 1:26,143 min. Problémy v úvodu pronásledovaly Mercedes - Schumacher zůstal stát na konci boxové uličky. Hülkenberg jezdil se zvláštní sadou senzorů na pravé straně vozu - po devíti kolech se vrátil do garáže a inženýři začali zkoumat nasbíraná data.
Vozy Virginu jezdily s různým úhlem náklonu kol, Glock zkoušel také starty ze špinavější strany boxové uličky.
Po hodině bylo pořadí následující:1. Webber 1:21,106 min2. Vettel + 0,1103. Kubica + 1,1224. Button + 1,3385. Barrichello + 1,4956. Schumacher + 1,8167. Alonso + 1,8879. Rosberg + 1,945
Sauber De la Rosy hodně mimo trať v rychlé čtvrté zatáčce
Hamilton se svým vozem nebyl vůbec spokojený, stěžoval si na vyvážení a soudě dle spousty času stráveného v garáži to vypadalo i na nějaké technické problémy.
V nájezdu na cílovou rovinku dostal smyk Petrov, ve čtvrté byl příliš široký Sutil a De la Rosa, jeho kolega Kobajaši ve třinácté, jinak se úvodní část obešla bez větších incidentů.
Počty ujetých kol
Nejvyšší rychlosti dosáhl na cílové rovince náhradní Di Resta: 293 km/hod, 2. Sutil - 290, 3. Rosberg - 288, 4. Button - 288, 5. Massa - 288 a 6. Kubica - 287.
Nejrychlejší kolo zajel v samotném závěru za hustého provozu Mark Webber. Red Bully jsou zde ve formě, soupeřům za sebou nadělili v prvním tréninku více než jednu vteřinu.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.