HUNGARORING - 1. TRÉNINK; V prvním tréninku před Velkou cenou Maďarska byly nejrychlejší Red Bully. Sebastian Vettel o desetinku předstihl svého kolegu Marka Webbera, třetí místo s více než vteřinovým odstupem obsadil Robert Kubica na Renaultu.
Brzy ráno v Maďarsku pršelo, ale piloti k prvnímu tréninku vyjížděli na suché trati pod zataženou oblohou s teplotami lehce přes 22 °C.
Hungaroring, kvůli omezeným možnostem předjíždění také nazývaný Hunga-boring (boring (angl.) = nudný) se tento víkend chytá na svou jubilejní 25. velkou cenu. Pamětníci zde vzpomínají na Piquetovo odvážné předjetí, čímž se dostal do vedení; kruté odstoupení Mansella poté, co dominoval závodnímu víkendu, krásný souboj Senny s Prostem v první zatáčce; jednu z mála přítomností Onyxe Stefana Johanssona; první vítězství Damona Hilla; Boutsenovu prvotřídní obranu a další významné momenty.
Před rokem zde debutoval Jaime Alguersuari poté, co se Toro Rosso zbavilo Sebastiena Bourdaise. Dnes měl díky znalosti okruhu o jeden problém méně. Prohlásil, že se díky tomu může více soustředit na vyvážení svého vozu a výkonnost. Toro Rosso do Maďarska přivezlo letos svůj první větší balík aerodynamických úprav, od kterého si slibují postup do poslední části sobotní kvalifikace
Týmy přestavily své vozy v aerodynamických konfiguracích pro maximální přítlak, jako první vyjely z garáže Force Indie: Paul di Resta nahrazující v prvním tréninku Vitantonia Liuzziho a Adrian Sutil testující nové výfuky u podlahy hned za ním. Mechanici novou podlahu dávali dohromady, přičemž na sebe vtipně pokřikovali: „Makej nebo běž domů!“ Indický tým si od nových výfuků slibuje pár desetinek k dobru s vědomím, že po optimalizaci bude představovat velký krok kupředu.
McLaren přivezl aerodynamický balík, který by měl více vyhovovat danému okruhu, než tomu bylo na Hockenheimu a k víkendu vzhlížejí s optimismem.
Brzy se ukázal také Sakon Jamamoto, jenž bude o víkendu nastupovat místo Karuna Chandhoka. U Lotusu testovali oba závodní piloti – Fairuz Fauzy je tentokráte jen pozoroval z boxové zídky. V průběhu tréninku zjistili, že mají příliš vysoký tlak v pneumatikách, inženýři je proto ke konci trochu upravovali.
Během instalačních kol jezdci hlásili nízkou přilnavost, což je při prvním tréninku zcela normální. Nezvykle moc jich ujel Nico Rosberg – nepamatuji, že by někdo zpočátku ujel v úvodu 6 kol v rychlém sledu bez jediného měřeného. Na jeho voze se překvapivě objevilo stejné křídlo, s nímž závodil minulý týden v Německu.
S výjezdy po instalaci nikdo moc nespěchal, což vysvětlil technický ředitel Lotusu Mike Gascoyne slovy: "Počkáme si s prvními jízdami, protože trať je zde jako obvykle hodně zaprášená v prvním tréninku a pneumatiky se tím znečišťují." Všichni navíc plánují na dopoledne použití pouze jedné sady tvrdší směsi, což je dalším důvodem, proč se neujelo tolik kol.
Garáže v Maďarsku patří k těm nejmenším v letošním kalendáři
První měřené kolo zajel až po 20 minutách Felipe Massa, který zde loni prožil hrůzostrašnou nehodu - 1:38,521 min. Hlavním úkolem Ferrari dopoledne bylo srovnání dvou odlišných přední křídel a řešení pro další závody. Felipe ve druhé části jezdil také bez F-kanálu. Fernando občas projel boxy, kde si vyzkoušel start.
Red Bull zkoušel různá nastavení světlé výšky, aby byl vůz co nejníž, ale aby nedocházelo k častému kontaktu s vozovkou. Na nastavení se zaměří až odpoledne. Christian Horner uvedl, že v Hockenheimu bylo Ferrari o něco rychlejší. "Hockenheim jim vyhovoval a určitě budou rychlí i tady, ale jsem si jistý, že tento okruh bude více vyhovovat našemu vozu. Naši piloti zde navíc jezdí rádi."
Felipeho po pár vteřinách překonal Sutil - 1:26,143 min. Problémy v úvodu pronásledovaly Mercedes - Schumacher zůstal stát na konci boxové uličky. Hülkenberg jezdil se zvláštní sadou senzorů na pravé straně vozu - po devíti kolech se vrátil do garáže a inženýři začali zkoumat nasbíraná data.
Vozy Virginu jezdily s různým úhlem náklonu kol, Glock zkoušel také starty ze špinavější strany boxové uličky.
Po hodině bylo pořadí následující:1. Webber 1:21,106 min2. Vettel + 0,1103. Kubica + 1,1224. Button + 1,3385. Barrichello + 1,4956. Schumacher + 1,8167. Alonso + 1,8879. Rosberg + 1,945
Sauber De la Rosy hodně mimo trať v rychlé čtvrté zatáčce
Hamilton se svým vozem nebyl vůbec spokojený, stěžoval si na vyvážení a soudě dle spousty času stráveného v garáži to vypadalo i na nějaké technické problémy.
V nájezdu na cílovou rovinku dostal smyk Petrov, ve čtvrté byl příliš široký Sutil a De la Rosa, jeho kolega Kobajaši ve třinácté, jinak se úvodní část obešla bez větších incidentů.
Počty ujetých kol
Nejvyšší rychlosti dosáhl na cílové rovince náhradní Di Resta: 293 km/hod, 2. Sutil - 290, 3. Rosberg - 288, 4. Button - 288, 5. Massa - 288 a 6. Kubica - 287.
Nejrychlejší kolo zajel v samotném závěru za hustého provozu Mark Webber. Red Bully jsou zde ve formě, soupeřům za sebou nadělili v prvním tréninku více než jednu vteřinu.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.