Evropa se ponejvíce věnovala spánku, lhostejno zda spravedlivému či neklidnému, a v Austinu explodovala menší mediální bomba. Pořadí v GP USA se mění, techničtí komisaři shledali vozy Hamiltona a Leclerca jako neodpovídající pravidlům. Jak k tomu došlo?
Dramatická bitva, gradující v posledním kole, kdy měl Hamilton ztrátu na Verstappena před sebou necelé dvě vteřiny (onen odstup 1,8 se v samotném závěru závěrečného okruhu kvůli rezignaci Lewise poněkud natáhl, přesně na 2,225) byla nakonec docela zbytečná. Zhruba ve dvě hodiny po půlnoci, tedy už v pondělí, vydaly agentury zprávu, že vozy Mercedes #44 a Ferrari #16 nesplnily technický předpis FIA, podle nějž dřevěný spodek vozu během závodu vykázat opotřebení v rozsahu 1-9 mm. Protože z tohoto hlediska nesplňovaly zmíněné vozy literu pravidel, byly v souladu s nimi oba piloti - Hamilton a Leclerc - diskvalifikováni.
Standardní postupTechnická kontrola po závodě je nedílnou součástí motoristického sportu napříč všemi kategoriemi. Ve Formuli 1 probíhá takových prověrek hned několik (teploty, rozměry, software, palivo...), nicméně nejsou u všech dvaceti vozů stejné. Technický delegát Jo Bauer má svolení "... provádět dle vlastního uvážení jakoukoli kontrolu, aby ověřil způsobilost vozů přihlášených k závodu."
Tak například v GP Japonska kontrola dřevěné desky na podvozku monopostu provedena u žádného auta. V Kataru po sprintu si Bauer vyžádal jeden vůz, po samotném závodě tři. V Austinu byly vybrány čtyři vozy: vedle zmíněných hříšníků Red Bull Maxe Verstappena a McLaren Landa Norrise. Nijak se proti žádným pravidlům neprohřešili.
Proč zrovna Hamilton a Leclerc?FIA se může speciálně zaměřit na vyčlenění určitých vozů pro další kontrolu a to na základě několika ukazatelů. V případě opotřebované desky na spodku vozu to může být specifický zápach, který vydává odřená titanová deska. Prokazatelnější jsou ovšem sledovaná data vozu, která má FIA k dispozici - primárně kvůli kontrole, zda při přejezdu nerovností není hlava pilota v ohrožení. S ohledem na znovupřítomný porpoising se FIA rozhodla měřit vertikální oscilaci ve voze, aby předešla nebezpečí rizika vibrací, které by pilotu mohly být nebezpečné. Pokud vůz vykazuje chování či zmíněné zvýšené pohyby, technický delegát má o důvod více k prošetření celé situace. Bauerovo rozhodnutí není omezeno na jeden tým a vůz - mohl tedy nařídit i kontrolu monopostů George Russella či Carlose Sainze jr., pokud byl dospěl k názoru, že jsou tyto vozy nastaveny příliš nízko.
Situace naznačuje, že u aut Hamiltona a Leclerca došlo k porušení pravidel v souvislosti s individuálním nastavením. Opotřebení zadní ochranné desky ukazuje, že Mercedes W14 a Ferrari SF-23 mají buď malou světlou výšku zadní nápravy, nebo jejich odpružení je v ,měkkém' módu. Že Verstappen kontrolou prošel může znamenat, že RB19 měl konzervativní nastavení, aby zafixoval světlou výšku v určité poloze, bez ohledu na komfort a ovládání vozu pilotem.
Bauer také dodal, že provinění Mercedesu resp. Ferrari nelze vykládat jako úmyslnou snahu porušit pravidla. Mohl je zaskočit formát sprintového víkendu, kdy je k dispozici pouze jeden hodinový trénink, než je uplatněno pravidlo Parc Fermé, a tudíž razantní omezení jakýchkoli prací na voze. Svou roli mohlo hrát i množství paliva a také povrch okruhu Americas - ten byl podle pilotů letos horší než loni, navzdory novému povrchu v zatáčkách 12 a 14 - 16. Je třeba také dodat, že týmy mají možnost desku sejmout a posoudit její opotřebení, než předají vůz do Parc Fermé. Pak už se mohou spolehnout na sice vysoce kvalifikované, ale pořád pouhé dohady.
Dokonalost proti pragmatismuFIA sice má k dispozici záběry z vozů, ale také je třeba uvést, že kontroly jsou vlastně jenom namátkové - v doposud odjetých závodech nebylo 13 vozů na legálnost podlahy vůbec kontrolováno. Tím se otevírá konspirační prostor pro tvrzení, že některé mohly mít desku neodpovídající pravidlům. Mohli tak získat pořadí nelegálně? Na to už odpověď nenajdeme.
Co s tím? Ideální by bylo podrobit všechny vozy přísné technické přejímce, ale FIA se brání odkazem na praktická omezení. V první řadě to je čas: takový proces by trval neúměrně dlouho. A to nemluvíme o formátu víkendu se sprintem, kdy by se takové přejímky musely dělat po páteční kvalifikaci, sobotním rozstřelu i sprintu a nedělní Grand Prix. Stačí si uvědomit, že od rozstřelu do sprinterského klání zbývají pouhé 3 hodiny a 45 minut. Do tohoto údaje navíc nejsou započteny přípravy před závodem, nezbytné out-lapy a příprava na startovním roštu.
Kontroly po závodech, zvláště v současné situaci, kdy se další GP jede v následujícím víkendu, by značně zdržely celé startovní pole, jejichž zájmem je co nejrychleji naložit materiál a putovat k další štaci. Proto FIA připouští, že v takových případech musí absolutní důkladnost ustoupit časovým limitům.
Lze se odvolat?Pokud kdokoli nebude spokojen například s prováděným monitoringem ze strany FIA, případně pokud má výhrady k technické způsobilosti soupeřových vozů, může samozřejmě požadovat, aby byly tyto okolnosti náležitě posouzeny a zda by nemělo dojít k dalším trestům.
Poté, co je závod odmávnut, existuje pouze půlhodinové okno, v němž mohou týmy podat proti výsledkům závodu protest. Tak to učinil letos v Rakousku Aston Martin, když poukázal na porušování traťových limitů a postaral se o potrestání Hamiltona, Sainze jr., Ocona, Gaslyho a Albona.
Závod v USA začal ve 14:00 místního času a trval 1:35,21 (plus čas nutný k dokončení zaváděcího a dojezdového kola). Technický delegát však zprávu o nelegálních vozech zveřejnil až v 17:28, takže jakýkoli protest už nemohl být přijat. Samozřejmě si mnoho lidí položí otázku, jak je toto pravidlo nesmyslně koncipováno, když v době vypršení oněch 30 minut ještě budoucí postižení nic nevěděli. Mercedes a Ferrari mají tedy jedinou možnost - protestovat nikoli proti výsledkové listině, ale diskvalifikaci jako takové.
Pak je tu ještě další aspekt. Ty monoposty, které pro technickou kontrolu nebyly vybrány, byly vyjmuty z Parc Fermé a předány týmům. Od té chvíle se na nich mohlo začít cokoli dělat a měnit, takže jejich dodatečné prověření by tak jako tak nedávalo smysl. I z toho důvodu by protest podaný proti výsledkům nebyl rozumný. Je proto velmi nepravděpodobné, že by odvolání proti diskvalifikaci trest mohl přinést Hamiltonovi a Leclercovi zpět bodovaná umístění. I když... překvapení nejen v F1 už jsme zažili dost.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.