Sprintový závod v rámci GP Belgie nabídl mokrou trať a další triumf Maxe Verstappena. Radovat se mohou také Oscar Piastri a Pierre Gasly. Mnoho lidí si ovšem nejspíš vzpomnělo na dva roky staré události, kvůli kterým se ve Spa odehrála smutná fraška.
Start sprintu byl kvůli pravidlům o minimálním časovém odstupu určen na 17:05, ovšem těsně předtím se silně rozpršelo. Vedení závodu tedy nejdřív posunulo proceduru na 17:12, poté na 17:20, nakonec byl definitivní start určen na 17:35.
Vozy se seřadily za safety carem, tentokrát Aston Martinem, a Bernd Mayländer vedl čtyři kola celé pole na osychající trati. Bylo jasné, že přechod na intermediates bude absolutní nutností, ovšem naráz všech dvacet pilotů odbavit nelze. Do boxů tak po prvním ostrém kole zamířili Piastri, Sainz jr., Pérez, Gasly, Hamilton, Ricciardo, Stroll, Albon, Bottas a Hülkenberg. Poté dospěla k mechanikům i druhá polovina pilotů, přičemž byly k vidění těsné manévry vypuštění a velká ztráta Ferrari, jehož piloti museli čekat, až projedou soupeři. I tak měl Leclerc v případě Albona namále.
Díky lépe zvládnuté strategii se do vedení dostal Piastri, druhý byl Verstappen, třetí Gasly. Další pořadí po výměnách bylo následující: Pérez, Hamilton, Sainz jr., Leclerc, Norris, Ricciardo, Ocon, Stroll, Russell, Albon, Bottas, Hülkenberg, Alonso, Sargeant, Cunoda, Magnussen a Zhou. Posun vpřed vyšel také Hamiltonovi, který byl pátý. Naopak piloti Ferrari pozice ztratili. Ve čtvrtém kole zavlály žluté vlajky a hned poté vyjel safety car. Důvodem byla chyba a následná havárie Fernanda Alonsa, jenž udělal v zatáčce 11 hodiny a skončil ve štěrkovém pásu.
Hamilton has been handed a five-second penalty for causing a collision in that battle with Perez The Mexican has been told by his team to pit and retire the car #BelgianGP #F1Sprint pic.twitter.com/P4E9IlTbmg
— Formula 1 (@F1) July 29, 2023Hned po restartu sprintu překonal Verstappen Piastriho a dostal se do čela. Následoval tvrdý souboj mezi Hamiltonem a Pérezem, přičemž Brit v 7. kole v zatáčce Stavelot Mexičana zdolal a jal se pronásledovat Gaslyho. O pár zatáček později překonali Péreze i jezdci Ferrari. Důvodem bylo poškození Pérezova vozu v oblasti bočnice - důsledek vzájemného souboje s Hamiltonem. Checo tedy nemohl využívat stoprocentní výkon svého monopostu a dále padal, dokonce vyjel z trati a zaujal až 16. místo. Do boxů hlásil, že mu zcela odešel přítlak.
Tři kola před koncem sprintu musel Pérez dokonce odstoupit. V 9. kole následovala pětivteřinová penalizace pro Hamiltona, která mu byla udělena právě za kontakt s Pérezem. Druhých trestných pět vteřin si vysloužil Sargeant za příliš rychlý nájezd do boxů. V závěru se ještě probudil Russell, jemuž musel v devátém kole ustoupit Ocon, v dalším okruhu vyzrál i na Ricciarda. Daniel nakonec nezvládl závěrečný souboj s Oconem a propadl se ještě o jednu příčku.
Ve zbytku sprintu k ničemu zásadnímu již nedošlo. Zvítězil tedy Max Verstappen před Oscarem Piastrim a Pierrem Gaslym.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.